Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trening gir energi = Bare løgn


TityBoi

Anbefalte innlegg

Har sykla over 1 time 5-6 dager i uka i ett par måneder nå. Har ikke fått noe mer energi og vil fortsatt legge meg etter en dag på skole/jobb eller når jeg vært oppe rundt 10 timer. Jeg sover helst ca 12 timer for å ikke gjespe hele dagen. Før jeg begynte med denne syklingen ble jeg fortalt av mange og leste enda flere steder at trening ville gi meg energi. Det var altså bare juuuuug og faenskap. Min teori er at de som påstår de får energi faktisk bare er i veldig god oppegående form uavhengig av trening men sier at treningen gjør det bare for å motivere seg selv. Trening er jo tross alt IN! Hva mener dere? Helst personlige erfaringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trening gir en psykologisk stimulerende effekt, litt som kaffe. Så det kan føles som om man har mer energi. Men egentlig så gir ikke trening mer energi. Hvis man faktisk er tom, så er man tom.

 

Så ja, det at trening gir energi (EKTE energi, ikke halleluja-amfetamin-energikontoovertrekk-energi) er løgn. Av en eller annen grunn er dette et så ekstremt sensitivt tema for de som trener (hvorfor??) at jeg ser meg nødt til å poste dette innlegget anonym.

 

Anonymous poster hash: 8c868...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er kostholdet ditt?

overalt egentlig. Spiser ikke alltid frokost hvis jeg sover til middag. Liker kebab og nuggets, blir det værtfall 1 gang hver uke. Ellers er det vanlig norsk mat som kjøttkaker, pannekaker osv. Spiser bare bakevarer på bursdag, siden jeg ikke har vært invitert i bursdag på 10år eller noe så blir det bare noen få ganger i året. Spiser veldig sjelden godteri og potetgull. Drikker en del brus og mye energidrikk. Drikker kanskje 2-3 liter energidrikk hver dag for å komme meg gjennom. Alt i alt skal det ikke være så galt dette.
Lenke til kommentar

Jeg kan oppleve å bli sliten i kropp og sinn etter å ha trent en tid i strekk. Da tar jeg heller en-to-tre dager fri, så er jeg back on track.

Høres ut som du presser deg selv for hardt, husk at trening skal være lysbetont! Mitt forslag er å ta seg opptil to uker fri for så å starte igjen. Kanskje trene litt mer variert også. Kan det være noe for deg tror du?

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har følt funksjonsforbedring? Hvis du slutter igjen kan det hende at du kjenner det. Det gir kanskje ikke energi akkurat, men får kroppen til å prioritere energi til din fordel på en måte. Hvis man er litt nedstemt føler mange at trening hjelper, synes det hjelper selv hvis jeg er i dårlig humør.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller du skal se på hva du mater kroppen med. Jeg meker stor forskjell på før jeg spiste sunt, og når jeg spiser regelmessig og korrekt.

 

Kutt ut dårlige fetttyper (junkfood) og spis mer. Få i deg mye protein etter trening, når du har trent så er kroppen mer mottagelig for protein.

 

Drikk mye vann, sov nok (har med restitusjon å gjøre) og spis ofte. Sukker (karbohydrarter, tenker mest på raske) gir ikke god energi, men det gir rask energi.

 

 

Trening kan gjøre at du føler deg mer opplagt og våken, men det er kosthold som gir deg den virkelige energien, og kan også forverre energien. :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

overalt egentlig. Spiser ikke alltid frokost hvis jeg sover til middag. Drikker en del brus og mye energidrikk. Drikker kanskje 2-3 liter energidrikk hver dag for å komme meg gjennom. Alt i alt skal det ikke være så galt dette.

Du går en sikker, tidlig, død i møte! I helsike mann, du må virkelig roe ned forbruket ditt av energidrikker. Det er pokker ikke rart du føler deg slapp og ødelagt, når du fôrer kroppen din med så mye søppel. Sukkeret er raske karbohydrater, som igjen fører til sinnsvake svigninger i blodsukkernivået i kroppen din - som igjen fører til at du føler deg slapp og uopplagt.

 

I tillegg bør du legge opp til å få spist 3-4 måltider(jeg ligger på 2-3), slik at du tilfører kroppen jevnt med drivstoff og slipper de store svigningene. I tillegg vil jeg anbefale deg å forsøke å spise til ca samme tidspunkt hver dag, slik at det blir en vane for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg tar bussen hjem fra jobben, så sovner jeg på sofaen.

Når jeg jogger i 40 minutter i motbakke hjem fra jobben, så er kroppen min i arbeidsmodus++, og den sliter ikke lengre med å løpe i motbakke, så da er alt av arbeid i hjemmet lett relativt til joggingen.

 

Forandring i status quo --> forandring i ansett arbeidstyngde

 

Sitte og hvile --> Jobbe = Økning i arbeidstyngde --> Man føler at man mangler energi.

 

Jogge --> Jobbe = Senkning i arbeidtyngde --> Man føler at arbeidet er lett.

 

"Å ha mer energi" er bare opplevelsen av at arbeidet er lett -- og det opplever man etter trening.

 

Og med økt muskelmasse og muskellæring er tungt og/eller repeterende fysisk arbeid også lettere, alltid.

 

...

MEN:

 

"1 time 5-6 dager i uka" høres ut som et prosjekt for viderekomne som har trent sykkel i mange år. Restitusjon, og ikke minst kosthold, er også viktig for å oppleve fremgang.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...