Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskinen vil ikke starte?


Anbefalte innlegg

Sist gang vi vasket klær, var klærne klissvåte da maskinen var ferdig. Jeg renset filteret og tømte vannet, men nå vil den ikke starte på nytt i det hele tatt.

Når jeg trykker på startknappen, blinker den litt, så lyser plutselig dør-knappen.

Ingenting har satt seg fast i trommelen, for jeg vet akkurat hva jeg vasket. Heller ingen BH-spiler eller knapper.

 

Noen som vet hva annet jeg kan gjøre selv så jeg kanskje slipper å betale for elektriker?

Kan heller ikke dra frem vaskemaskinen for å skru opp eller se bak, for toalettet er i veien...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde holdt med et par minutter hvis det hadde hjulpet...

Hva slag maskin? Er den så ny at det er garanti eller reklamasjonsrett?

Det er en Zanussi aquacycle 1600, F1645.

Den følger med leiligheten vi leier, så jeg vet ikke hvor gammel den er, men regner med at utleier erstatter den med en ny uansett.

Det hadde jo selvfølgelig vært fint om jeg hadde klart å få den til å virke igjen, for vi har så mye å vaske akkurat nå...

Lenke til kommentar

Hvis maskinen ikke virker

Noen opplysninger om hvordan du selv kan fjerne mindre driftsforstyrrelser uten å måtte tilkalle en fagmann. Dersom lampen blinker når maskinen startes, indikerer det at det er en feil på maskinen.
På modell F1645 høres et lydsignal.
- 1 blink = f.eks. maskinen tar ikke inn vann. Se nærmere under “Feiltype”

- 2 blink = f.eks. knekk på avløpsslangen eller tilstoppet avløpspumpe. Se nærmere under “Feiltype” - 4 blink = luken er ikke ordentlig stengt

Når feilen er rettet, skal du trykke på START/PAUSE for å fortsette programmet som ble avbrutt. Hvis det ikke er mulig for deg å rette feilen selv, må du kontakte en servicetekniker.

 

 

 

Dette fant jeg i brukermanualen. Dette gir deg sikkert ikke noe svar, så det det du må gjøre etter å ha sjekket om du får noe feilsignal er å kontakte utleier slik at han kan få fikset dette for deg.

PS: Elektrikere fikser ikke vaskemaskiner. Det er det serviceelektronikere som gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis maskinen ikke virker

Noen opplysninger om hvordan du selv kan fjerne mindre driftsforstyrrelser uten å måtte tilkalle en fagmann. Dersom lampen blinker når maskinen startes, indikerer det at det er en feil på maskinen.

På modell F1645 høres et lydsignal.

- 1 blink = f.eks. maskinen tar ikke inn vann. Se nærmere under “Feiltype”

- 2 blink = f.eks. knekk på avløpsslangen eller tilstoppet avløpspumpe. Se nærmere under “Feiltype” - 4 blink = luken er ikke ordentlig stengt

Når feilen er rettet, skal du trykke på START/PAUSE for å fortsette programmet som ble avbrutt. Hvis det ikke er mulig for deg å rette feilen selv, må du kontakte en servicetekniker.

 

 

 

Dette fant jeg i brukermanualen. Dette gir deg sikkert ikke noe svar, så det det du må gjøre etter å ha sjekket om du får noe feilsignal er å kontakte utleier slik at han kan få fikset dette for deg.

PS: Elektrikere fikser ikke vaskemaskiner. Det er det serviceelektronikere som gjør.

 

Fant du dette på nettet? Eller har du samme maskin selv?

Det blinker 3 ganger, og det står det jo ikke noen om.

Det kom også et lydsignal, men jeg har ikke hørt det mer enn én gang.

Lenke til kommentar

Det blinker 3 ganger, og det står det jo ikke noen om.

Det kom også et lydsignal, men jeg har ikke hørt det mer enn én gang.

Tror ikke du kan gjøre noe mer... Beste er vel å gi beskjed til utleier så fort som mulig, så får h*n bestemme om det skal repareres eller byttes ut.

Lenke til kommentar

Boshen vår skjedde det samme med etter 5 år med mye bruk. Da var det pumpen som pumper vann ut som var gåen. Fikset selv. Pumpen kostet vell 1000 kr.

 

Fant ut av problemet fordi pumpen først lagde lyder før den røk helt.

Det har faktisk kommet mye rare lyder fra den i det siste, når jeg tenker meg om, men hvordan skifter du pumpen? Er det bare slangen, eller må man skru opp hele dritten bak?

 

Eller har det ikke noe med slangen å gjøre i det hele tatt...?

Endret av kingvild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...