Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opsett av ISDN modem som kobles til via ethernet


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som kobler seg til en extern boks, for å bruke ISDN linjen. På boksen står det "Alcatel 1580 ID/4)... mens i papirene står det CISCO 1003.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan sette opp maskinen slik at den skjønner at den skal bruke denne boksen som modem, via en krysset ethernet kabel? Jeg står helt fast her! :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en PC som kobler seg til en extern boks, for å bruke ISDN linjen. På boksen står det "Alcatel 1580 ID/4)... mens i papirene står det CISCO 1003.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan sette opp maskinen slik at den skjønner at den skal bruke denne boksen som modem, via en krysset ethernet kabel? Jeg står helt fast her! :o

 

Det er sikkert en ISDN router. Er den konfigurert til å ringe opp internett? Om den ikke er det så må du sette den opp med brukernavn, passord, telefonnr og ip adresse. Dette finner du mer om i manualen. Om den allerede er konfigurert er det bare å koble den til nettverket eller en maskin via krysset kabel og sette opp riktig ip på maskinen og sette ip`en til routeren som gateway, pluss at du må sette opp DNS serverene. Om routeren har innebygget dhcp slipper du dette, da er det bare å koble den til.

Lenke til kommentar
Jeg har en PC som kobler seg til en extern boks, for å bruke ISDN linjen. På boksen står det "Alcatel 1580 ID/4)... mens i papirene står det CISCO 1003.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan sette opp maskinen slik at den skjønner at den skal bruke denne boksen som modem, via en krysset ethernet kabel? Jeg står helt fast her! :o

 

Det er sikkert en ISDN router. Er den konfigurert til å ringe opp internett? Om den ikke er det så må du sette den opp med brukernavn, passord, telefonnr og ip adresse. Dette finner du mer om i manualen. Om den allerede er konfigurert er det bare å koble den til nettverket eller en maskin via krysset kabel og sette opp riktig ip på maskinen og sette ip`en til routeren som gateway, pluss at du må sette opp DNS serverene. Om routeren har innebygget dhcp slipper du dette, da er det bare å koble den til.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan jeg kan sette opp maskinen slik at den skjønner at den skal bruke denne boksen som modem, via en krysset ethernet kabel? Jeg står helt fast her! :o

 

Den eneste referansen jeg finner på dette nummeret er en ISDN-boks og da må du koble denne til inngående ISDN-linje og bruke ISDN-kort i maskinen.

Lenke til kommentar
sorry for jeg var litt knapp tidligere.. midt i middagen!

Det er som agvg skriver.

 

Her er en litt sær link:

http://www.uran.donetsk.ua/~masters/2001/k...dn/isdnobor.htm

 

er det ikke denne du har? I så fall er det en isdn eller nt1 boks. Da kan du koble den direkte via en nettverkskabel til feks en pci isdn adapter i pc'en din.

 

Joda, det er den det er snakk om... Men jeg mener jeg mangler noen instillinger i windows før jeg kan bare plugge TCP kablen inn og opprette instillingene....

Lenke til kommentar

Joda, det er den det er snakk om... Men jeg mener jeg mangler noen instillinger i windows før jeg kan bare plugge TCP kablen inn og opprette instillingene....

 

A. Har du ISDN?

B Da har du i såfall en lik boks allerede, eller skal du skifte ut denne?

C Har du ISDN-kort i maskinen, hvis ikke så spiller innstillingene ingen rolle i og med du ikke har noen måte og koble deg til med.

Lenke til kommentar

Saken er:

Hele oppsettet virket flott intil virus kom og tok ned systemet, og gjorde at jeg måtte reinstallere Windows. Så ja, vi har ISDN, ikke noe ISDN kort i maskinen, men vi fikk ringt opp med ISDN via denne boksen intil virusene kom.

 

Så saken er:

PC m/ ethernet kort --> Cat5 kabel --> Alcatel 1580 ID/4 --> ISDN kontakt

 

Jeg vil gjerne overtale PC'en til å koble seg på nett via denne.

 

(uklarheter skyldes nok at jeg ikke helt skjønner Alcatel 1580 boksen :grumpy: )

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne overtale PC'en til å koble seg på nett via denne.

 

(uklarheter skyldes nok at jeg ikke helt skjønner Alcatel 1580 boksen :grumpy: )

 

Hvis det er det som alle tror og typebetegnelsen tilsier så skal du ikke få koblet til et nettverk i denne.

Du har ikke fått koblet opp via eventuelle analogporter på den og via modem?

Lenke til kommentar
Saken er:

Hele oppsettet virket flott intil virus kom og tok ned systemet, og gjorde at jeg måtte reinstallere Windows. Så ja, vi har ISDN, ikke noe ISDN kort i maskinen, men vi fikk ringt opp med ISDN via denne boksen intil virusene kom.

 

Så saken er:

PC m/ ethernet kort --> Cat5 kabel --> Alcatel 1580 ID/4 --> ISDN kontakt

 

Jeg vil gjerne overtale PC'en til å koble seg på nett via denne.

 

(uklarheter skyldes nok at jeg ikke helt skjønner Alcatel 1580 boksen :grumpy: )

Det er 2 måter ( som jeg vet om ) å koble seg opp med isdn. Og det er enten med en isdn router eller et isdn kort. Hvis det det stemmer det dem over meg sier at Alcatel 1580 ID/4 er en nt1 boks, så må du ha en av de 2 tingene som jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at jeg fikk koblet opp via ISDN med denne og maskinen jeg har. Det er heller ingen tvil om at det er en nettverks kabel som går fra denne til maskinen min.

men for å snu litt på flisa, hvordan kan jeg få koblet opp med denne Alcatel Boksen?

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at jeg fikk koblet opp via ISDN med denne og maskinen jeg har. Det er heller ingen tvil om at det er en nettverks kabel som går fra denne til maskinen min.

 

Ja, men nettverkskabler fungerer fint på ISDN og passer utmerket i ISDN-kort osv så dette beviser ingenting.

Hva står det på de forskjellige portene på denne boksen da?

Lenke til kommentar

Det hender jeg begynner å føle meg som en tulling... :oops:

jeg lastet opp Aida for å se hva jeg har for noe... og fikk vite at jeg har:

Dynalink IS64PH ISDN adapter i PC'en som kjører Windows 98......

 

men kommer fortsatt litt til kort på hvordan jeg skal få den opp... finner mye om det for FreeBSD... men de driverene jeg har satt inn er vist ikke til mye nytte.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...