Gå til innhold

Lærerutdanning - Ungdomsskole - Matte


Anbefalte innlegg

Har en plan om å gå lærerstudie for å bli lærer på ungdomsskole med hovedfagene matte/naturfag.

 

Vet at kravet for å komme inn er 35 studiepoeng, gjennomsnitt på 3 i matte/norsk.

 

Antar at det gjelder uansett hvilken type matte jeg nå tar på vidergående?

 

For selv tar jeg nå 2P (ikke mulighet for høyere nivå) på påbygg. Ikke at jeg sliter, det er heller det motsatte. 1 VGS fikk jeg 6 i snitt uten å måtte anstrenge meg noe særlig. Ser ut som om det blir samme regla i år også, mattetimer er kjedelige og demotiverende ettersom nivået er for lavt...

 

Men det jeg egentlig lurer på, er det et problem at jeg kun har 2P matte? Med da 5/6 i karakter

Vil det skape problemer for meg vist jeg skal ta 5 årig lærerutdanning med matte?

 

Slik jeg tenker så lærer jo ungdomsskole elever praktisk matte, og med 2P karakteren 5/6 så har jeg jo full forståelse for stoffet.

Men er det slik at de egentlig vil ha teoretisk matte bak alt sammen?

 

Står ikke spesifikt om det noen steder egentlig, så greit å gjør litt forarbeid før man søker på universitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra ung.no:

 

Det er flere utdanningsveier som fører fram til yrkestittelen adjunkt...

Du kan gå allmennlærerutdanningen (4 år) ved en høgskole, og deretter ta godkjent videreutdanning (1 år). Opptakskrav er generell studiekompetanse. I tillegg må man ha minst karakteren 3 i matematikk og norsk, samt til sammen minst 35 skolepoeng.

 

Du kan fullføre en bachelorgrad (3 år) ved en høgskole eller et universitet og deretter gjennomføre praktisk pedagogisk utdanning (1 år). Opptakskravet er uansett generell studiekompetanse. I tillegg er det avhengig av hvilket fag du tar bachelorgrad i angående om det finnes andre opptakskrav i tillegg. Man søker praktisk pedagogisk utdanning etter at man er ferdig med bachelorgraden.

 

Flere utdanningssteder tilbyr en egen lektor- og adjunktutdanning. Opptakskravet er generell studiekompetanse. Hvis du vil ta utdanningen som er rettet mot å undervise i realfag (Lektor- og adjunktprogrammet, realfag) så kreves det at du i tillegg til generell studiekompetanse har hatt R1 eller S1 + enten S2/R2 eller Fysikk 2 eller Kjemi 2 eller Biologi 2.

 

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke noe eget krav om at man må ha mer enn P matematikk for å kunne søke noen av disse alternativene (bortsett fra ved lektor- og adjunktprogrammet i realfag eller hvis bachelorgraden krev dette). Hvis du fortsatt føler usikkerhet rundt dette så anbefaler jeg at du tar en prat med Rådgiveren på skolen din.

 

Les mer om det å være adjunkt på utdanning.no.

 

Det vil si at noen utdanningsveier krever mer enn p matte enn andre. For å være sikkret bør du nok ta mer matte.

Lenke til kommentar

Hvis du er redd for nivået i matte på lærerutdanningen ville jeg ikke valgt å studere matte på universitet i stedet. Det er nok enda et hakk opp. På lærer ligger nok nivået på R matte fra videregående. Grunnen til at mange styrker er nok at man kommer inn med 3er i P matte og så kommer man til et nivå som er MYE høyere enn man er vandt med og dermed gir man litt opp.

Lenke til kommentar

Matte på universitetet vs vidergående matte, forkurs trodde jeg tok opp vidergående matte? Har lest endel på det og det står at man får R1/R2 fordypning + fysikk 1.

 

Tror uansett at det å ta R1/R2 + fysikk vil være god forberedelse til lærerutdannelsen. Med all den snakken om etterutdannelse av lærere og man vil uansett ha et høyere nivå av mattematikk.

Lenke til kommentar

Det er absolutt en god forberedelse, men dersom du ønsker å bli godt kvalifisert(studiepoeng) er det bedre å ta flere år med matte på høyskole/universitet i stedet for ekstra mye på videregående. Når du skal søke på jobb ser de på hvor mange studiepoeng du har i matte og da gjelder det ikke hvilken matte du hadde på vgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...