Gå til innhold

CPU-vifte


ApeBapsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noctua NH-D14 er blant de beste luftkjølerne en får tak i. Et billig og godt alternativ er Cooler Master Hyper 212 Evo. Er du villig til å punge ut mer, kan du gå for f.eks Corsair H100i med et par Noctua eller Noiseblocker-vifter. Det er dog mer for eye-candy, og det er liten vits i å gå for vannbasert om du ikke har tenkt å overklokke.

Endret av Nødstopp
Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring med lukket vannkjøling. Hadde en H50 som lagde en utrolig irriterende vibrasjonslyd og det virket som en fjeredel av innsiden var luft.. Nyere systemer (H100i, Kraken, H2O..), skal visst være for det meste kvitt de plagene. Har en kompis med H100i, den er dønn stille og kjøler som bare det. :)

 

Tror jeg ville gått for NH-D14 om jeg var deg, da. Stille, og gir rom for overklokking om det er noe du er interessert i. H100i koster litt mer enn den smaker, spesielt om du kjøper et sett nye vifter å bruke på den.

Endret av Nødstopp
Lenke til kommentar

Minnebrikkene har jeg bygget sammen med NH-D14, passer perfekt. Er veldig lave.

 

D14 er kanskje en av de mer stillegående kjølerene du finner, mye fordi kjøleribben er så stor at viftene ikke trenger å ha så høyt turtall.

 

Vannkjøling bråker litt, så ville ikke anbefalt H100i. Prisen til D14 er også mye bedre.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kan jeg ikke overklokke noe særlig med Noctua?

Jo, du kan sannelig overklokke ;)

 

Bråker vannkjøling noe særlig? :)

Nei, i forhold til luft så skal ikke vann bråke noe sørlig etter det generelle perspektivet. Det finnes jo f eks unntak. Da mener jeg luft kjølere som er meget stillegående, og som bråker mindre enn vann og vann som bråker mer enn luft, men det generelle perspektivet er at vann er stille.

Lenke til kommentar

Kraken X60 er en utrolig bra kjøler! Eneste var at jeg byttet ut de viftene som følgte med med 2x Noctua NF-A14 PWM. Du senker støyen uten bekostning av formye statisk trykk og flow.

 

Noctua NF-A14 PWM

24,6dB, 140,2CFM og 2,02mm H2O

 

NZXT FX-140 PWM

37dB, 166,9 CFM og 2,2mm H2O

 

Jeg har en 4.5Ghz 4770K og under prime95 har jeg maks 70grader på CPU'n. (viftene på full rpm vel å merke, har ikke testet så mye med lavere turtall enda)

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Test utført av Tom's Hardware i desember i fjor, Four Closed-Loop CPU Coolers Take On Noctua's NH-D14, side 12, Cooling, Fan Speed, And Noise

.

Noctua NH-D14 er en veldig effektiv og overraskende stille CPU-kjøler, og til den prisen er det ikke noe å tenke på med mindre man er veldig opptatt av det estetiske og foretrekker hvordan vannkjøling ser ut. Minuset med denne lutfkjøleren, som også Tom's Hardware nevner på testens siste sider, er at dette er en stor jævel av en kjøler så man må være forsiktig når man flytter PC-en i mellom. Den er kanskje ikke veldig vakker heller, men med mindre man har glassdør for å vise frem innmaten er det jo ikke noe problem.

 

Man får ikke en bedre deal når det gjelder pris i forhold til kjøling og støy, jeg har Noctua NH-D14 selv og kommer nok til å beholde denne helt til den dagen jeg går over til full vannkjøling.

 

Jeg overklokket min i5 2500K til 4.6GHz i går, men glemte å sjekke temperaturen, dette skal jeg gjøre når jeg kommer hjem. På 4.5GHz mener jeg å huske at den lå rundt 65-66 grader under spilling (BF4 har 100% load 100% av tiden). Men ikke ta alt jeg sier for god fisk --- søk etter reviews selv. I noen tester vinner NH-D14 klart, i andre tester gjør de ikke det, så det er nok forskjell fra build til build her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...