Gå til innhold

Linux Mint sliter med nvidia/ intel grafikk


Danda

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har vært en del av og på Linux de siste årene.

 

Nå tenkte jeg å kjøre for fullt med Linux Mint da Spill kompatibliteten har blitt bedre og jeg spiller ikke så mye mer (men gjør andre ting).

 

Det jeg merker som irriterer meg er at det er heldagsjobb å få installert nvidia/ intel grafikk, brukte en guide for noen måneder siden som fungerte men finner ikke den igjen nå..

 

er det noen som kan rettlede meg til en guide som de vet fungerer?

 

har prøvd 3 -4 forskjellige men alle har forskjellig info...

 

 

når er det Nvidia har tenkt å komme med optimus driver til Linux?!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia har gjort seg rimelig upopulære med Optimus, og fortsatt er ikke alt på plass. Kort historie, du må bruke bumblebee: http://bumblebee-project.org/

 

Litt ukjent for meg med Mint, men guider for Ubuntu skal funke. Wiki'en til Ubuntu har en, og det burde være alt du trenger, her: https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

 

Det er noe lys i tunnelen, siste linux kjerne fikk endelig inkludert en av de sentrale brikkene for å få støtte for Optimus ut-av-boksen, så kanskje neste utgave av Mint vil funke smertefritt for deg: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQ0ODM

Lenke til kommentar

Guiden til Bumblebee fungerte med engang den ble gjort men ikke etter reboot.

har slitt med det i hele går, kommer til å se mer på det i dag, så den guiden du linket til petter3k den er forskjellig fra guiden til bumblebee project, og det er der hele feilen ligger, det er 100 forskjellige guider vist man søker.

 

Jeg kommer til å teste den guiden og en annen guide jeg fant som også er total forskjellig fra de andre guidene i dag.

Lenke til kommentar

Når offisiell dokumentasjon foreligger, som her: https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee så følg kun den. Sannsynligheten er stor for at en av guidene du fulgte inneholdt feil informasjon, og at du dermed sitter med et ødelagt system. Vurder å installere OS på nytt, og følg kun guiden jeg ga deg, og følg den nøye. Hvis du opplever problemer med den poster du problemene her, så løser vi dem sammen.

Lenke til kommentar

Når offisiell dokumentasjon foreligger, som her: https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee så følg kun den. Sannsynligheten er stor for at en av guidene du fulgte inneholdt feil informasjon, og at du dermed sitter med et ødelagt system. Vurder å installere OS på nytt, og følg kun guiden jeg ga deg, og følg den nøye. Hvis du opplever problemer med den poster du problemene her, så løser vi dem sammen.

 

Ok, skal reinstallere å prøve guiden på nytt :)

 

så poster jeg her vist det ikke går.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke reinstallere bare fordi noe ikke fungerer som det skal.

 

Ctrl-Alt-F1 skifter til terminal fra X, og derfra kan du sjekke loggene som ligger i /var/log (f.eks /var/log/Xorg.0.log).

 

Så sant du ikke har omtrent sletta alt av root-mapper, er det lite som matcher beskrivelsen "ødelagt system". Det skal godt gjøres. Det meste kan løses fra terminal.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke reinstallere bare fordi noe ikke fungerer som det skal.

 

Ctrl-Alt-F1 skifter til terminal fra X, og derfra kan du sjekke loggene som ligger i /var/log (f.eks /var/log/Xorg.0.log).

 

Så sant du ikke har omtrent sletta alt av root-mapper, er det lite som matcher beskrivelsen "ødelagt system". Det skal godt gjøres. Det meste kan løses fra terminal.

Alt som involverer guider til å installere Nvidia-drivere og optimus kvalifiserer til ødelagt system. Informasjonen i xork.0.log begrenser seg gjerne til "no screens found". Hvis du tror det er veien å gå for trådstarter står du fritt til å forsøke.

Lenke til kommentar

Nå brukte jeg guiden til petter3k da skjedde det samme som sist. Etter at jeg reboota å testet optirun glxgears da får jeg:

 

[ 93.576413] [ERROR]The Bumblebee daemon has not been started yet or the socket path /var/run/bumblebee.socket was incorrect.
[ 93.576429] [ERROR]Could not connect to bumblebee daemon - is it running?

 

Jeg oppgraderte kernelen til 3.12 før jeg reboota

 

Jeg har nå testet ut mange forskjellige løsninger, jeg slettet bumblebee å alt som hørte med osv å begynte på nytt, får samme feil igjen, håper noen her vet hvordan jeg løser problemet?

 

Hva er grunnen til at første gang jeg installerer bumblebee så fungerer det men etter reboot så slutter det å fungere? å det var før jeg oppdaterte kernel

Endret av Danda
Lenke til kommentar

Alt som involverer guider til å installere Nvidia-drivere og optimus kvalifiserer til ødelagt system. Informasjonen i xork.0.log begrenser seg gjerne til "no screens found". Hvis du tror det er veien å gå for trådstarter står du fritt til å forsøke.

 

Merkelig, aldri hatt noe problem med verken Optimus eller Nvidia-installering på noen av mine 4 Asus laptoper. Og jo, Xorg.0.log er et greit sted å starte for å finne feilen, samme med dmesg.

 

Hvis et "ødelagt system" er et system midlertidlig uten X, så ja, da kvalifiserer det til den tittelen.

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar

Når du følger en av guidene som er postet, er det noen av trinnene du ikke får til eller som ikke fungerer? Ser ikke ut som du har installert bumblebee, eller at du iallefall mangler noen av tingene du skal installere i.h.t guiden.

 

Bumblebee skulle vært installert, men nå fungerer det da jeg tok din guide igjen å installere det som sto der, glxgears og glxspheres går utrolig sakte på optirun og primusrun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...