Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh god, rakrør er fææææælt!

 

Naboen sin E30 318 hadde 3" rakarør, hørtes den på flere km avstand, men når du kom på motorveien å skulle gi gass så gikk den jo som en bøtte med drit....

Kan ikke sammenligne sugemotor med en turbomotor da.

 

Vi startet og kjørte 2.2turboen til broren min uten at det bråka jævelig mye uten eksosanlegg. Selvfølgelig er gikk den ikke rolig, men en turbo demper mye av lyden. Skal sies at denne ikke gikk så dårlig, benka inn på 699.8hk uka etter.

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Turbo demper mye på noen biler, på andre ikke. Knakk eksosen min der den splittes i en Y til to potter. På vanlig pådrag (for å holde jevn fart), så måtte vi rope i bilen for å høre hverandre.

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet (endret)

http://www.youtube.com/watch?v=tpyZuAtH-FQ&feature=player_detailpage#t=26s

Snakker vi F1-lyd her? Fy faen. EDIT: Den tok ikke timestamp-koden med her. Fra 26 sekunder kjører han. Før det er det bridgeport (som har gjort brapbrap et kjennetegn på wankelmotor, eksos og innsugsportene overlapper hverandre)

 

Jeg har frieksos på min RX7 nå¨, men når jeg får sveisa den kan jeg filme min, også evnt når jeg får ny 3" eksos (split til 2x 2.375"). Vet ikke om det høres helt ricer ut, men FCen høres aldri helt ricer ut av en eller anna grunn.

Endret av Slettet-QjT4b9
Skrevet

Kan man ikke bare kjøpe noen rør med litt større diameter da? Nå går min også litt bedre enn en 316 så :p

 

@Jimbola Jones: Du som har hatt en 1.8T før, hva slags olje vil du anbefale til den ('02)? Tenker jeg tar et oljeskift på motor og girkasse neste uke.

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet (endret)

Som alle andre biler egentlig: Opp til 100.000-120.000 fullsyntetisk, etter det semi, eller om du har god råd, fortsett med fullsyntetisk. Merker er ett fett egentlig, Mobil1 er jo bra vet jeg, jeg brukte det siden jeg brukte Esso som verksted, og de fører Mobil1.

 

EDIT: Jeg kjørte 5W-30, girkasse har jeg ikke bytta på, så der aner jeg ikke. Der brukes vel fullsyntetisk der også.

Endret av Slettet-QjT4b9
Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet (endret)

Det har vel med at olja skal legge seg i metallet i blokka og stemplene, og fullsyntetisk gjør det bedre. Den luber seg selv bedre om man kjører fullsyntetisk de første 100.000. Jeg kan ikke bekrefte om dette stemmer, men det er det jeg er blitt fortalt av mange, både private og verksteder.

 

EDIT: På nye motorer så er alt potte tett, så den mer tynnflytende syntetiske olja smører bedre, og gjør at du kan bytte olje sjeldnere enn med semi eller mineral.

 

Men når motoren blir eldre, så blir det mer slitasje, og den tynne syntetiske olja kan sige igjennom toppakning og stempelringer, og motoren begynner å brenne olje.

 

For de som har holdt på med wankel, så vet de at syntetisk olje legger igjen et lag i motoren når den brennes. Ergo kokser motoren hvis den brennes.

 

Når du får høyere oljeforbruk, bytt til semi, som er tjukkere, og det siper ikke over i forbrenningskammeret, og du sparer penger.

Endret av Slettet-QjT4b9
Skrevet

Trenger et par biltips da dama skal kjøpe seg bil. :) Budsjettet er på 30.000kr. Hun liker veldig godt BMW og Audi (sjokk ^^). Hun har sett på Audi A3, men ligger litt over budsjettet. Noen som har tips til en tøff, holdbar jentebil til 30K? :)

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet (endret)

Lyden var kraftigs bak ved gasspjeldet. Jeg vil si ventiltikking. Har du hydrauliske løftere, så er enten motoren for kald til at den har fått olje opp til ventilløfterne, eller så er oljepumpa gåen. Har du fjærer på ventilene så er det vel også oljepumpa.

 

Men det kan være slitne kammer, slitne ventiler, Mercedes bruker vel også registerkjede, kan vel være den som er sliten også. Den skal byttes en gang i blant, ikke aldri som noen tror. Men mye sjeldnere enn registerreim.

 

Kan også være kamkjede, om du har DOHC, og den ene kammen er på reim/kjede fra veiva, så går den andre med kjede på baksida fra den første kammen. 1.8T var slik, samt alle nyere biler med VVTI.

IMG_0633.jpg

1.8T topp, legg merke til kjeda helt bakerst.

Endret av Slettet-QjT4b9
Skrevet (endret)

Ok, det kan være såpass mye forskjellig ja. Da har jeg vel ikke mye annet valg enn å dra en tur til verkstedet. Takk for svar.

 

Det er en 3.2L SOHC motor.

Endret av apollox
Skrevet

Takk for tips! :)

 

 

Skulle fått diagnosert Mercedesen min, da en ABS-føler er gåen. Noen som vet om det går ann å laste ned et slags program og diagnosere selv? Eller må dette gjøres på verksted?

Skrevet

Hvis du har en OBD-leser så skal det ikek være noe problem å lese ut feilkoder. Forutsetter selvsagt at bilen er forholdsvis ny.

 

Hvis ikke kan det være at den har et annet form for diagnosesystem som fungerer med for eksempel lys. Isåfall er Google din venn.

Skrevet

Løste problemet i dag :) Fikk diagnosert bilen på verksted (gratis faktisk ^^). Fant ut at det var bremselysbryteren. Så kjøpte en ny en til 200kr og byttet den. :)

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Tips til felger til Mazdaen min (se worklog)

 

-17"

-5x114,3

-Bredde burde være til 225-235 bak, 215-225 foran. Ulik eller samme går greit, ikke dekkstrekk! 7 til 8" brede altså.

-Kan være brukte, må ikke være dyrt merke.

-Må være litt kant på dem.

 

Vær så snill, se hvordan bilen ser ut, og se hva som passer, ikke sleng masse rart som burde stått på en 67 Camaro. Krom, gull eller hvitt skal ikke på bilen. Gunmetal, svart (matt går også) eller vanlig.. blank/metallfarge, polert men ikke kromma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...