Gå til innhold

Verdien på Bitcoin durer videre oppover


Anbefalte innlegg

Det er jo nettopp det som er poenget.

 

Bitcoins har ingen som garanterer for at de har verdi og kan brukes. Vanlige valutaer har regjeringer og nasjonalstater som ved lov garanterer verdien på pengene. Her i Norge kan du gå inn i en butikk med 1 million kroner og kjøpe varer for den millionen, fordi norsk lov krever at butikker tar i mot norske kroner.

 

Har du en million bitcoins er det ikkje verdt noenting om ikkje butikkeieren går med på å ta betaling i bitcoins.

 

Bitcoins er en Ponzi scheme. At noen har tjent penger på oppgangen no er greit, men det er ett korthus som kan falle sammen nårsomhelst.

 

Vi ser jo det at oppgangen no er drevet av spekulanter som kjøper opp bitcoins fordi de tror de kan tjene penger på det. Ikkje fordi bitcoins er i bruk som penger skal brukes.

 

Det er ingen som kan garantere at fiat-penger har verdi og kan brukes heller. Det er flere eksempler på at fiat-penger har kollapset. Hyperinflasjon er en reell risiko ved fiat-penger. BC er designet for å motvirke inflasjon, eller gjøre det vanskeligere og vanskeligere å "mine" nye BCs etter hvert som det blir flere.

 

At mange ikke aksepterer BC er en annen diskusjon. Det går ikke på selve konseptet.

 

Jeg ser ikke helt hvordan BC skal kunne være Ponzi-svindel heller. Det er ingen sentral person eller organisasjon som lover eventyrlig avkastning. Tvert imot er reglene for BC helt åpne. At de som var inne tidlig har tjent godt på det betyr ikke automatisk at det er svindel. Det samme gjelder jo på mange andre områder. For eksempel hvis du kjøper aksjer i et selskap ingen andre har tro på, og så får det plutselig en voldsom kursoppgang på grunn av en uventet kontrakt el.l.

 

Spekulanter finner du også over alt. Jeg nevnte jo hvordan valutakurser blir bestemt.

 

 

 

At det er mange steder man idag kan bruke bitcoins er egentlig ikkje så viktig for min vurdering. For absolutt alle de stedene kan imorgen bestemme seg for ikkje å ta imot bitcoins lenger.

 

Dette er et så søkt scenario at det kan sammenlignes med at det skulle bli hyperinflasjon i Norge over natten i dag.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En del butikker som bruker bitpay og coinbase som betalingsløsning, går veldig fint å drive butikk med BTC. Kina har sin egen løsning der også.

Jeg foretrekker faktisk at dem bruker BTC.

 

Jeg har kjøpt varer med BTC for ~1.5 mill NOK siste 4 måneder.

Hville varer er det her snakk om? :) Er bare nysgjerrig, prøver å finne ut hvordan BitCoin fungerer.

 

Miner i dag med skjermkortet mitt som gir 400 Mhps, men hvordan finner jeg ut hva det blir i antall BC per mnd f.eks.? Har prøvd ulike kalkulatorer som alle gir litt forskjellig svar.

Lenke til kommentar

 

Mining med skjermkort duger ikke lenger (hvis du vil tjene mer enn det bruker i strøm)

 

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er det ikke lønnsomt lengre, hvis vi går ut fra at strømmen koster noenlunde samme nå som på denne tiden ifjor, mens derimot en enkelt Bitcoin i samme periode har steget i verdi fra kr.100 til kr.1000(?)

 

Gjetter det antagelig er andre momenter som kan ligge bak som gjør at det ikke er lønnsomt lengre med så kallt Mining, men for "oss uvitende" inkl. meg selv, som prøver å se "logisk på det", er det ikke så opplagt :)

 

Finnes det en enkel årsaksforklaring på dette issuet i såfall?

Lenke til kommentar

Huff, jeg hater begrepet bitcoin mining. I virkeligheten gjør man beregninger på de transaksjonene som har blitt gjennomført. Her er det matematiske beregninger som skal gjøres riktig - men det er helt tilfeldig om den er riktig eller ikke. Dette konkurrerer folk verden rundt om, og det er kun den første som kommer frem til riktig resultat som får premien. Kombinasjonen av økt matematisk vanskelighet over tid, og det faktum at så mange konkurrerer mot hverandre, gjør at sannsynligheten for at du klarer det med din personlige PC er veldig veldig veldig liten. Derfor slår folk seg sammen, og deler premien mellom seg basert på regnekraft. En vanlig PC har relativt liten regnekraft, og i en stor samarbeidende gruppe vil de resultere i ganske liten gevinst per gang. I en liten gruppe vil sannsynligheten for å bli førstemann være langt mindre, og utbetalingene vil derfor komme sjelden (eller aldri).

Lenke til kommentar

 

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er det ikke lønnsomt lengre, hvis vi går ut fra at strømmen koster noenlunde samme nå som på denne tiden ifjor, mens derimot en enkelt Bitcoin i samme periode har steget i verdi fra kr.100 til kr.1000(?)

 

Gjetter det antagelig er andre momenter som kan ligge bak som gjør at det ikke er lønnsomt lengre med så kallt Mining, men for "oss uvitende" inkl. meg selv, som prøver å se "logisk på det", er det ikke så opplagt :)

 

Finnes det en enkel årsaksforklaring på dette issuet i såfall?

 

Fordi man har laget egen hardware for bitcoinmining "Application Specific Integrated Circut" (ASIC) som gjør dette veldig veldig mye mer effektivt enn skjermkort. Bitcoins har også en innebygget funksjon for å øke vanskelighetsgraden slik at mer effektiv maskinvare ikke gjør det lettere å finne neste blokk (og mynt).

 

Denne vanskelighetsgraden justerer seg dynamisk slik at det skal gå ca. 10 minutter mellom hver blokk som blir løst. Så hvis det totale nettetet med maskinvare som prøver å løse neste blokk øker så øker også vanskelighetsgraden. Det vil si at mer effektiv mining kun vil lønne seg for de som er først ute med det, når maskinvaren blir utbredt så faller lønnsomheten igjen.

 

Kan forøvrig anbefale denne videoen for mer informasjon om hvordan det virker:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...