Gå til innhold

Engelsk adresse og kjøp av elektronikk i Norge og mva


BLU3kp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke om dette var riktig stedet å poste men var det nærmeste jeg fant.

 

 

Jeg er en student som bor i England nå og har tenkt å kjøpe meg en Macbook pro i Norge.

 

Er det slik at jeg vil få refundert mva på denne Macbooken siden jeg har utenlandsk adresse?

Jeg har tenkt å dra tilbake til Norge igjen i etter endt skoleår, men kan hende jeg fortsetter i England.

 

Jeg har tenkt å bestille dette på Apple sine hjemmesider og få til sendt Macbooken til kjæresten min som skal ta med den til England.

 

Må bestillingen stå på hennes navn for å få refundert mva?

Må hun åpne Macbooken fra esken for å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen eller kan pakken være forseilet gjennom hele kontrollen?

 

Er dette mulig og hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare på alt, men de viktigste detaljene er:

Du må kjøpe varen selv og transportere den selv ut av Norge.

Hvis du får refundert mva i Norge, så skal du betale mva og evnt. toll når du tar den inn til England.

Det er en del papirarbeid for å få det til. Alternativet er å kjøpe i butikk som har avtale med firmaer som gjør det for deg, men det koster litt...

Lenke til kommentar

Det er en del papirarbeid for å få det til. Alternativet er å kjøpe i butikk som har avtale med firmaer som gjør det for deg, men det koster litt...

Neida, det koster ingenting (med mindre butikken er useriøs og krever penger for jobben) og butikken behøver heller ikke ha avtale med firmaer som gjør det for deg.

 

Man kjøper i en butikk og får de til å fylle ut et momsrefusjonsskjema for personer bosatt i utlandet. Denne får man stemplet av tollen når man forlater Norge, og sender tilbake til forhandler påskrevet kontonummer. Pengene er tilbake på din konto i løpet av et par uker.

 

Så går man på "rødt" når du ankommer England, og betaler (eller får regning?) på moms og evt. toll for innførsel til England.

 

Du kan skrive ut et slikt skjema selv og ta med til butikken, men de fleste butikker har slikt liggende:

 

Momsrefusjonsskjema

 

Vil tro at også nettbutikker har disse skjemaene liggende, hvis ikke sender du de bare linken.

 

Jeg vet ikke hvilket navn som er best å skrive på skjemaet, ditt eller hennes. Men det tror jeg spiller liten rolle.

 

Det kan godt være at esken må åpnes i sikkerhetskontrollen, men det kommer jo helt an på om de føler det er viktig å ta en ekstra kikk eller ikke.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svarene!

 

Hvorfor ikke kjøpe fra Apple i UK?

 

Lavere moms og norsk tastatur hvis du vil.

 

Var innom Apple butikken for noen dager siden og der sa dem at dem ikke hadde norsk tastatur.

 

Har også sjekket hjemmesiden til apple uk, der tilbyr dem bare engelsk, tysk, og fransk.

 

En av grunnene til at jeg vil kjøpe den i Norge er pga reklamasjonsretten også.

Men for all del, hvis det er større fordeler å kjøpe det i England så del det ut.

Lenke til kommentar

Man får ikke lenger bestilt med norsk tastatur på nettsidene til "utlandske" apple store. Det spørs det ikke også er slutt på å få kjøpt med norsk tastatur i utenlandske fysiske butikker også.

 

Jeg vet ikke hvilket navn som er best å skrive på skjemaet, ditt eller hennes. Men det tror jeg spiller liten rolle..

 

Personer bostatt i Norge kan ikke få refundert momsen. Varen må være kjøpt under midlertidig opphold i Norge og utføres innen en måned som også er fristen for å søke momsrefursjon.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Neida, det koster ingenting (med mindre butikken er useriøs og krever penger for jobben) og butikken behøver heller ikke ha avtale med firmaer som gjør det for deg.

 

Man kjøper i en butikk og får de til å fylle ut et momsrefusjonsskjema for personer bosatt i utlandet. Denne får man stemplet av tollen når man forlater Norge, og sender tilbake til forhandler påskrevet kontonummer. Pengene er tilbake på din konto i løpet av et par uker.

Det er ikke alle butikker som gjør dette. Derfor finnes det firmaer som Tax Free Worldwide og Global Blue. Disse sikter mest mot turister og gjør avtaler med aktuelle butikker, men de tar relativt godt betalt...

 

 

Jeg vet ikke hvilket navn som er best å skrive på skjemaet, ditt eller hennes. Men det tror jeg spiller liten rolle.

Skjemaet heter jo "Utførsel av varer som person bosatt i utlandet, eller person som har opphold på Svalbard eller Jan Mayen, har kjøpt under midlertidig opphold i Norge". Utførsel må gjøres av personen som bor i utlandet.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle butikker som gjør dette. Derfor finnes det firmaer som Tax Free Worldwide og Global Blue. Disse sikter mest mot turister og gjør avtaler med aktuelle butikker, men de tar relativt godt betalt...

 

 

Skjemaet heter jo "Utførsel av varer som person bosatt i utlandet, eller person som har opphold på Svalbard eller Jan Mayen, har kjøpt under midlertidig opphold i Norge". Utførsel må gjøres av personen som bor i utlandet.

Jeg har lite kjennskap til Tax Free Worldwide, men Global Blue tar jo noen prosenter av momsen selv. Og uansett om butikken "gjør det" (momsrefusjonsskjema) så er det ikke noe problem for de å fylle ut skjemaet og etterpå refundere pengene da de ikke trenger noen avtale med noe firma. Jeg har enda til gode å høre om en butikk som ikke kjenner til systemet og/eller ikke tilbyr dette. Uansett er det derfor langt flere som kan fylle ut momsrefusjonsskjema enn som kan tilby Tax Free Worldwide eller Global Blue da de to sistnevnte krever en avtale med et firma.

 

Angående navn, så sjekker de ikke om personen er registrert som bosatt i Norge eller utlandet. De sjekker bare at varene som er påført skjemaet stemmer med det man har med seg, og at summen stemmer med kvitteringen. Jeg kjenner flere som har tatt med seg varer til utlandet og fått igjen momsen, før de er registrert som bosatt i utlandet (dratt til utlandet for å studere blant annet). Jeg jobbet også tidligere i butikk, og som butikk hadde vi verken plikt til å sjekke det samme eller mulighet til å nekte å fylle ut et slikt skjema selv om kunden sa at han ikke skulle bo i utlandet (bare på ferie for eksempel). Det var verken vårt ansvar eller myndighet å være "politi" i slike saker. Vi fikk likevel aldri noen tilbakemelding fra kunder om at det ikke fungerte selv om de ikke var registrert som bosatt i utlandet, og vi fylte ut flere av disse hver uke.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så går man på "rødt" når du ankommer England, og betaler (eller får regning?) på moms og evt. toll for innførsel til England.

Hva skjer hvis man ikke går på "rødt" i f.eks. England?

Rapporterer "England" til Norge at varen nå er fortollet hos dem?

Eller skal kvittering for betalt mva/toll i England sendes til Norge?

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis man ikke går på "rødt" i f.eks. England?

Rapporterer "England" til Norge at varen nå er fortollet hos dem?

Eller skal kvittering for betalt mva/toll i England sendes til Norge?

Går du på grønt, og blir stoppet, så kan de beslaglegge laptopen hvis den koster mer enn grensen for innførsel til England (vet ikke hvor mye den er på). I tillegg risikerer du bot.

 

Ingenting rapporteres til Norge, og du skal heller ikke sende noe til Norge. Refusjonsskjemaet går totalt uavhengig av hva som skjer i England.

Lenke til kommentar

Er reglene virkelig så "løse" som dette?

 

Kunne ikke dette ha blitt utnyttet til å feks utruste ei ferieleilighet i "syden" med elektronikk? Slikt er jo ofte billig i Norge, hvis man i tillegg får igjen 25% så er det grisebillig.

 

Hva hvis man kjøper ny laptop før man reiser på ferie, krever momsrefusjon, og så bare drar den hjem igjen? De fleste reiser jo med laptop i dag...

 

Ikke at jeg har tenkt å utnytte dette, men for de som er skruppelløse så er jo veien åpen :hmm:

Lenke til kommentar

Er reglene virkelig så "løse" som dette?

 

Kunne ikke dette ha blitt utnyttet til å feks utruste ei ferieleilighet i "syden" med elektronikk? Slikt er jo ofte billig i Norge, hvis man i tillegg får igjen 25% så er det grisebillig.

 

Hva hvis man kjøper ny laptop før man reiser på ferie, krever momsrefusjon, og så bare drar den hjem igjen? De fleste reiser jo med laptop i dag...

 

Ikke at jeg har tenkt å utnytte dette, men for de som er skruppelløse så er jo veien åpen :hmm:

 

Dette stusset jeg også litt over.

Om jeg går på grønt i England, så er det bare en maskin jeg har med meg.

 

Og hvis man har ferieleilighet, så har man en "bostedsadresse" i utlandet å vise til også når man kjøper i Norge?

 

Hørtes litt for "enkelt" ut, for å slippe norsk mva...

Lenke til kommentar

Så lenge man har en adresse i landet man skal til, som man kan skrive på momsrefusjonsskjemaet, så godtas dette av tollen. Så vidt jeg vet sjekker de aldri opp om du faktisk er registrert på den adressen, så i praksis kan man bare skrive adressen til hotellet man skal bo på, eller som i dette tilfellet, adressen til den man kjøper varen for.

 

Jeg vet ikke om det er noen ytterligere kontroll om man kommer tilbake til Norge innen et visst tidsrom. Kanskje er man registrert, og blir man kontrollert ved innreise til Norge og har det samme utstyret med tilbake, så kan det jo være at man sitter i saksa. Men akkurat det vet jeg ikke noe om.

 

Men fakta er at det er lett å få moms tilbake på varer man har kjøpt i Norge som man tar med seg ut av landet innen en måned etter kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...