Gå til innhold

OC Ustabil i spill men aldri i stress test


Anbefalte innlegg

har en feil jeg ikke finner kilden til (dvs det er vel nesten utelukkende oc da), det som er greia er at jeg har kjørt prime95 i nesten 11 timer uten problem, jeg har kjørt furmark på skjermkortene (også oc) i 4,5 timer, og aida med stress test av cpu, cache, minne og gpu'er sammtidig i 4-5 timer, samt bare stress test av minne i 8 timer, uten problem, men når jeg spiller Assassins Creed 4, så kan det klikke etter alt fra 5min til 5 timer.

Da klikker bare spillet, ikke hele maskinen (dvs at jeg kan bare trykke ctrl+alt+del, lukke spillet og starte det på nytt)

 

er RIMELIG sikker på at problemet ligger med minne/minnekontroller til cpu etter som cpu'en har blitt noe banan (tror jeg) etter delidding, men spørsmålet mitt er hva er det som gjør at spillet klikker, men ingen stress tester?

 

kjører cpu (i7 IB) på 4,6GHz @ 1,352v (ja er en dårlig overklokker), minne på standard 2400MHz med standard timings, jeg må overvolte minnekontrolleren til 1,8125 (tror jeg det var, to hakk over normalen hvertfall)

 

skjermkortene (GTX570 SLI) kjører jeg på 900MHz @ 1,150v, standard minnefrekvens

 

har en 950w strømforsyning, tror det var chieftec nitro series, 1-2år gammel

 

har ikke faktisk ikke testet spillet uten OC enda, siden alle stress testene er fine

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har virket i 2dager uten problemer nå når jeg fjernet OC på prossessoren, men er det noen som kan forklare meg hvorfor det fungerer strålende time etter time med stress test men ikke under spilling? og evt. hvilke volt instillinger bør jeg justere? eller må jeg "underklokke" minne mitt til f.eks 1800mhz? vil det isåfall ha noe og si i det heletatt for ytelsen?

Lenke til kommentar

har virket i 2dager uten problemer nå når jeg fjernet OC på prossessoren, men er det noen som kan forklare meg hvorfor det fungerer strålende time etter time med stress test men ikke under spilling? og evt. hvilke volt instillinger bør jeg justere? eller må jeg "underklokke" minne mitt til f.eks 1800mhz? vil det isåfall ha noe og si i det heletatt for ytelsen?

 

Fordi å kjøre en stresstest er ikke det samme som å spille. En stresstest looper gjennom det samme om og om igjen, for å se hvordan maskinen reagerer termisk når den blir pushet over lang tid.

Lenke til kommentar

Ps: Når man overklokker så må du ALLTID logge frekvensen og sjekke at grafikkortet eller CPuen(e) alltid holder seg på den frekvensen du har satt den til. S

 

om arni90 nevnte, så vil slike tester senke frekvensen, og dermed være ubrukelig for å teste stabilitet. Dessverre. :(

 

Har hatt problemer med både CPU og GPU som i visse tilfeller throttler når jeg stabilitetstester og da er det bare å stryke resultatet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

når jeg tester cpu i aida64 så logger den om det trottler, så vet at ikke cpu gjør det, og er ikke skjermkortene som var utsabilitets problemet (spillet virket fint med cpu @ stock og skjermkortene overklokket)

 

tester nå med både overklokket cpu og gpu'er, men minne satt ned til 1800mhz, virker stabilt foreløbig

 

er vel isåfall minnekontrolleren i cpu som gjør at den ikke greier BÅDE overklokket cpu og høy frekvens på minne? (minne er jo org 2400mhz)

Lenke til kommentar

Er en del som har problemer med minnekontrolleren når de overklokker, men trodde dette var relatert mer til Sandy-bridge-E som jeg har. Hjelper som regel bra å heve spenningen på den. (er VCCSA, og ligger opprinnelig på 0,9V og kan heves til 1,25V uten større problemer)

Men å kjøre for høy spenning her vil raskt ta livet av CPUen, så her må man vite hva man gjør. (jeg har jo SB-E som da blir litt annerledes, så kan ikke helt sammenlignes)

 

når det gjelder furmark, så står har alltid "grafen" vist 99%, men har lagt merke til at etter en stund så hopper temperaturen opp og ned hele tiden (bare snakk om +- 1-2 grader, men allikevel)

Om kortet throttler så vil dette IKKE påvirke grafen som kun sier hvor tungt kortet blir belastet. (om den kjører med angitt frekvens, eller lav frekvens så vil jo kortet være belastet maks)
Hvis kortet hopper i tempen kan det være det skjer noe throttling, men like gjerne bare være sensoren og små endringer i belastning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

men vil gtx570 kortene throttle ved rundt 70grader? tror det meste jeg har sett ved stress test av både cpu og gpu er 75grader på begge gpu'ene

 

angående minnekontrolleren så ligger den standard på 0,8v (eller var det 1,8?`), og hjalp mye på stabiliteten og hoppe opp til 0,8125v, men men øking av både den og vcore såpass mye som jeg måtte så kom temperaturene opp mot 95grader etter noen timer med spilling på høyt krevende spill så må nokk ned i frekvens om jeg må øke noe mer på spenningene

 

ganske sikker på at det er de to overklokkede gtx570'ne i samme loop som ødelegger for mye av varmen på cpu desverre, selvom jeg har 1x360 og 1x240 radiator (de ekstra tykke til EK), med gode noctua vifter

Lenke til kommentar

men vil gtx570 kortene throttle ved rundt 70grader? tror det meste jeg har sett ved stress test av både cpu og gpu er 75grader på begge gpu'ene

 

angående minnekontrolleren så ligger den standard på 0,8v (eller var det 1,8?`), og hjalp mye på stabiliteten og hoppe opp til 0,8125v, men men øking av både den og vcore såpass mye som jeg måtte så kom temperaturene opp mot 95grader etter noen timer med spilling på høyt krevende spill så må nokk ned i frekvens om jeg må øke noe mer på spenningene

 

ganske sikker på at det er de to overklokkede gtx570'ne i samme loop som ødelegger for mye av varmen på cpu desverre, selvom jeg har 1x360 og 1x240 radiator (de ekstra tykke til EK), med gode noctua vifter

I spill etc.. så vil det ikke skje noe throtling på så lave temperaturer. Men i furmark og tilsvarende innbrenningsprogrammer så mener jeg å huske at Nvidia har lagt inn en sperre, som klokker ned skjermkortet om driveren registrerer at du starter programmet. Som igjen gjør programmet ubrukelig.

 

Benchmarks derimot, så klokker de seg opp normalt, og det samme med spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...