Gå til innhold

[Løst] Kryptering for Jottacloud


Jappesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det vil det. Ikke så praktisk. Men det skal litt til for at noen skal finne alle dine data lastet opp på Jotta. De sier i alle fall selv at dataene fra enkeltbrukere er delt opp og ligger på ulike servere.

Men i prinsippet kan jo noen få tilgang til enkeltfiler i alle fall.

 

Burde jo være noe de prioriterte å få på plass, men det ser ikke slik ut etter å ha brukt dem i flere år nå.

 

Men Jotta er en utrolig god tjeneste uansett, med eller uten kryptering.

Lenke til kommentar

Eneste løsning er å eventuelt få tak i et program (om det finnes) som krypterer en og en fil i gitte mapper f.eks og kun de som endres lastes så opp på Jottacloud.

Men jeg vet ikke helt om det finnes noe slikt, for det er jo ganske upraktisk å hele tiden kryptere/dekryptere filer i mapper.

 

De krypteringsprogrammene jeg kjenner til (Truecrypt, Bestcrypt, PGP blant noen) bruker jo kontainer filer. Og da må hele kontaineren lastes opp for hver minste endring, og det er jo nokså kjipt om filen har litt størrelse.

 

Ikke så stort problem om filen bare er på noen hundre MB og du har en passe rask linje. Noe helt annet om den er på flere GB.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det fungerer på noen annen måte enn de andre programmene. Siden du ønsker at filene er kryptert når du laster dem opp på Jotta, må jo filene være kryptert før de legges i Jottacloud mappen.

Det programmet sier at de lar deg ta backup som kan passordbeskyttes (krypteres), men det oppnår du jo helt gratis ved å lage en Truecrypt container som blir passordbeskyttet og så lastet opp på Jotta når du har stengt den.

 

Tror virkelig du kaster bort pengene ved å benyttet deg av det programmet du snakker om.

 

Hvorfor er det så viktig at filene er kryptert før de lastes opp til Jotta? Du vet at serverene ligger i Norge og at NSA (foreløpig) ikke har mulighet til å snoke i filene dine. På den andre side så driver du jo med noe snusk om du er redd for NSA også da... ;)

Lenke til kommentar

Vi har vel alle noe snusk i lomma :tease:

 

Nope, det er ikke snusk men høyst personlige filer, bl.a. passord og det sier seg selv at jeg ikke tar sjansen på at uvedkommende skal få kloa i dem.

 

Jeg er ikke uenig med deg og får gå i tenkeboksen om hvilket program jeg skal velge. Jotta burde jo ha et system for ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg har f.eks en liten fil på 2 MB der jeg har lagret lisenser, passord osv. Den er så liten at det ikke gjør noe at den blir lastet opp mange ganger til Jotta. Bruker Truecrypt til det.

Hadde neppe vært noe problem om filen var på 10 MB heller.

 

Hvor mye data er det snakk om som du MÅ ha kryptert da?

Lenke til kommentar

Axcrypt.

 

Dessverre finnes det ingen automatikk - krypter og lagre funksjonalitet.

 

Hvordan jeg har gjort det (manuelt):

 

1. Lage en jottacloud mappe. Sett at kun denne skal synkes med jottacloud.

2. Lag undermapper, ex. lisenser, bilder, video

3. Krypter filene du vil lagre på jottacloud - på en annen harddisk.

4. Flytt de krypterte filene over til jottacloud mappen og de vil bli lastet opp.

5. Om du skulle slette noen filer i jottacloud mappen - er de fortsatt lagret hos jottacloud :-)

Lenke til kommentar

Jeg har f.eks en liten fil på 2 MB der jeg har lagret lisenser, passord osv. Den er så liten at det ikke gjør noe at den blir lastet opp mange ganger til Jotta. Bruker Truecrypt til det.

Hadde neppe vært noe problem om filen var på 10 MB heller.

 

Hvor mye data er det snakk om som du MÅ ha kryptert da?

Filstørrelse er ikke store, så det er intet problem.

hvorfor ikke bare bruke 7-zip og legge inn passord på fila?

Foretrekker TrueCrypt fremfor 7-zip

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Nå er det vel nesten ingen skytjenester med ende-til-ende -kryptering av filer. Eller er det bare innstillinger i dropbox eller skydrive jeg ikke har fått med meg? Hvis man ikke stoler på tilbyderen er man nesten nødt til å bruke feks truecrypt eller boxcryptor.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

7zip med kryptering og passord på filene går bra, det er en sikker løsning så har du dem pakket mindre og krypterte med passord på også :)

 

Ser det blir nevnt at foretrekker Truecrypt, som nevnt tidligere så er det ikke så bra valg pga at den laster opp hele volumet/kontaineren ved hver liten endring.

 

7zip og kryptering er sikkert og bra, bruker kjent kryptering.

 

Jeg bruker det på feks bilder etter jeg har sortert det i mapper for hver plass, og så zipper ned.

Enkelt og åpne, samt laste ned kun den ene fila.

 

Samme gjør jeg med spill og programmer også før det går i sync mappa til Jotta.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...