Gå til innhold

Kan du faktisk glede deg litt til døden også?


Anbefalte innlegg

Livet på den ene siden, døden på den andre. Dødsøyeblikket da, det er jo ikke akkurat noe å storglede seg til. For om man bruker sunn fornuft og logikk, så kan det tenkes at prosessen er temmelig smertefull.

 

Kjøpe seg noen brett "piller", eller "ulovlige substanser" og proppe seg full en kort stund før det skal skje? Eller tør dere å møte døden med den smerte den innebærer?

 

Noen har jo selvfølgelig et mer brutalt og kortvarig møte med døden, men la oss legge disse tilfellene litt på hyllen for å omfavne det mer normale og smertefulle / pinen som døden ofte fører med seg før livet her tar slutt.

 

 

Det å være oppmerksom på at man lever, og det å være oppmerksom på at "man skal dø" - det i seg selv tror jeg folk ofte glemmer for en god stund til de blir mer eller mindre tvungne til å tenke på det.

 

Ofte så kan man jo også lure på om verden rundt en og ens liv er reellt, men det kommer jo en ofte til møte med når smerten kommer. Ta deg en tur til tannlegen, eller gå på treningsstudio elns. :)

 

Jeg tror ikke lenger at jeg er udødelig, selv om det gjerne av og til kan virke som om livet er uendelig langt. Til tider virker det også som om det er motsatt, at livet er ufattelig kort.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Døden er fascinerende. Vi har opparbeidet oss et syn på livet hvor det er utenkelig at vi bare forsvinner.

 

Hva skjer når den litt-for-selvbevisste hjernen vår slukner? Det mest logiske er vel at man slutter å eksistere. At naturen går sin gang, og din bevissthet forsvinner. Tross alt er du jo bare en stor klump bestående av celler, som etter hjertets svikt ikke lenger kan utføre sine oppgaver.

 

Vi mennesker frykter det ukjente. Ingen kan fortelle helt konkret om hvordan det er å være død, og så lenge en ikke er hjernedød, foregår det fortsatt aktivitet i hjernen en kort periode etter at hjertet har sluttet å pumpe.

I møtet med døden er det mange som får et kjempehopp i hjerneaktiviteten, noe som er en veldig sannsynlig forklaring på opplevelsene mennesker som har vært nær døden. "Møter med lyset" f.eks. er mest sannsynlig ønsketenking fra hjernens side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Døden er fascinerende. Vi har opparbeidet oss et syn på livet hvor det er utenkelig at vi bare forsvinner.

Ikke opparbeidet oss noe her. Det er bare umulig for oss å forestille oss at vi en dag ikke eksisterer. Selvsagt fordi vi eksisterer.

 

Hva skjer når den litt-for-selvbevisste hjernen vår slukner? Det mest logiske er vel at man slutter å eksistere.

Ja. Du går tilbake til det du var før du ble født, før du ble formet i mors liv.

Da hadde du ingen bevissthet.

 

At naturen går sin gang, og din bevissthet forsvinner. Tross alt er du jo bare en stor klump bestående av celler, som etter hjertets svikt ikke lenger kan utføre sine oppgaver.

Men hvis bevisstheten din kan oppstå, hvorfor kan den ikke oppstå flere ganger?

Alt i naturen går jo i en runddans. I en sirkel. Alt gjør dette. Hvorfor skal menneskets bevisste liv være et unntak? Kan ikke det også være en sirkulær prosess av fødsel og død?

 

Vi mennesker frykter det ukjente. Ingen kan fortelle helt konkret om hvordan det er å være død, og så lenge en ikke er hjernedød, foregår det fortsatt aktivitet i hjernen en kort periode etter at hjertet har sluttet å pumpe.

I møtet med døden er det mange som får et kjempehopp i hjerneaktiviteten, noe som er en veldig sannsynlig forklaring på opplevelsene mennesker som har vært nær døden. "Møter med lyset" f.eks. er mest sannsynlig ønsketenking fra hjernens side.

Ja. Selvsagt. Men ikke bare det: Når man dør, så er det ikke nødvendigvis slik at hele hjernen dør samtidig. Kan være at enkelte "deler" kobles ut før andre osv. Og da vil det kun være aktivitet i noen. Jeg tror at nærdødenopplevelser (ut av kroppen opplevelser osv) skjer når så og si bare "opplevelses-senteret" i hjernen er aktivt, mens andre deler har stoppet å virke. Da vil jo ikke de delene som sier noe om hvor du befinner deg i tid og rom være "aktive", og da vil det jo kanskje føles ut som og oppleves som om du er ute av kroppen og svever. (La oss anta at øynene ikke fungerer heller).

 

Vil anta at man i et slikt scenario vil oppleve ting utenom det vanlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

. "Møter med lyset" f.eks. er mest sannsynlig ønsketenking fra hjernens side.

 

Sånne mindobjects er relativt enkelt å se før du dør. Når de andre sansene er helt stille og dermed ikke kan distraherer selve bevissthetssansen, så viser bevisstheten seg frem på den måten. Og hvis du går enda dypere, og stiller åndedrettet ned til nær null eller i null, så er du ute av den fysiske kroppen. Dette er noe som vanlige folk eksperimentere med, og som sagt er det ikke så vanskelig. Det som er vanskelig er å tørre å slippe seg selv helt, fordi man har en veldig sterk oppholdelsesdrift, og den driften kan det være at man må jobbe ekstra med. Buddhistiske munker trener på dette nokså intenst, men de er ikke alltid villig til å dele sine erfaringer med "legfolk", fordi det er for fantastisk for det vanlige mennesket, og dermed helt bortkastet for munken å forsøke å lære dem teknikkene.

Lenke til kommentar

 

. "Møter med lyset" f.eks. er mest sannsynlig ønsketenking fra hjernens side.

 

Sånne mindobjects er relativt enkelt å se før du dør. Når de andre sansene er helt stille og dermed ikke kan distraherer selve bevissthetssansen, så viser bevisstheten seg frem på den måten. Og hvis du går enda dypere, og stiller åndedrettet ned til nær null eller i null, så er du ute av den fysiske kroppen. Dette er noe som vanlige folk eksperimentere med, og som sagt er det ikke så vanskelig. Det som er vanskelig er å tørre å slippe seg selv helt, fordi man har en veldig sterk oppholdelsesdrift, og den driften kan det være at man må jobbe ekstra med. Buddhistiske munker trener på dette nokså intenst, men de er ikke alltid villig til å dele sine erfaringer med "legfolk", fordi det er for fantastisk for det vanlige mennesket, og dermed helt bortkastet for munken å forsøke å lære dem teknikkene.

 

 

Hmmm, i call bullshit. Jeg kan fly, men blir nok for heavy rent mentalt å lære for deg og dere så best jeg bare holder teknikken for meg selv...

 

De tar seg en tur ut av den fysiske kroppen ja, er ikke så vanskelig engang sier du? :) Greit at ikke en munk skjønner seg på alt men du vet da at det er elektriske impulser i hjernen som trigger tanker og følelser og som blir "deg". Dette kan ikke skje utenfor kroppen da det er en fysisk prossess. Det bare beviser hvor kompleks hjernen er at den lurer voksne folk trill rundt, søkende religiøse mennesker uten grunnleggende viten og virkelighetssans vil jo nødvendigvis gå fem på hver gang hjernen kødder litt med dem :p

 

PS. Når jeg har det dritt så virker døden bare småskummel, når livet smiler så er det absolutt ingen hyggelig tanke å forlate festen. Også derfor religion utrolig nok overlever i generasjoner, nemlig frykten for å dø og at man da finner trygghet i å narre seg til å tro at man vil leve videre for å slippe å innse de harde realiteter. Men når hjernen er borte, er du borte -dessverre.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg prøver å forholde meg saklig og samtidig gi noen stikk til religiøse i det håp at de våkner opp og ser lyset -av den virkelige verden. Jeg gjør det ikke for å være slem, men om vi som ikke har blitt indoktrinert i noen religion ikke skal gjøre det, hvem da? Husk at jeg er nøytral, hadde dine utspill vært mulig å bevise i denne verden så hadde jeg tatt dem til meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vet ikke, men tror du gjør det på en annen måte enn den vitenskapelige. Enlighten me

 

Skulle gjerne hjulpet deg slik at du ble "enlightened", men det er dessverre umulig - umulig fordi at på det personlige planet lar det seg ikke gjøre å bli opplyst - det er personen som er selve problemet - så han kan du bare glemme. Følgende legger jeg ved en link til "the four noble truths" - som av endel praktiserende blir holdt for å være akkurat nok til å nå målet - ellers kan man finne mange tillegg og andre vinklinger inn til disse noble sannhetene, men jeg for min del fortrekker å forholde meg til basic training, så lenge den fungerer for egen praksis. Og enda en gang: Buddha sa ikke at vi skulle tro på han - han sa at vi måtte trene selv, fordi det er bare på det individuelle planet hver og en kan oppnå "full liberation" - ingen andre kan gi deg bevis, du må realisere deg selv, eller i Buddhas egne ord: This noble truth of stress has been comprehended'.

 

Når du har lest og forstått hva "the four noble truths" er for noe, må du gjerne uttale deg om dette er vitenskap eller dårskap ..

 

her er linken!

 

Four Noble Truths

cattari ariya saccani
Breaking free

"Bhikkhus, it is through not realizing, through not penetrating the Four Noble Truths that this long course of birth and death has been passed through and undergone by me as well as by you. What are these four? They are the noble truth of dukkha; the noble truth of the origin of dukkha; the noble truth of the cessation of dukkha; and the noble truth of the way to the cessation of dukkha. But now, bhikkhus, that these have been realized and penetrated, cut off is the craving for existence, destroyed is that which leads to renewed becoming, and there is no fresh becoming."

DN 16 (with dukkha left untranslated)

The elephant's footprint

[Ven. Sariputta:] "Friends, just as the footprints of all legged animals are encompassed by the footprint of the elephant, and the elephant's footprint is reckoned the foremost among them in terms of size; in the same way, all skillful qualities are gathered under the four noble truths. Under which four? Under the noble truth of stress, under the noble truth of the origination of stress, under the noble truth of the cessation of stress, and under the noble truth of the path of practice leading to the cessation of stress."

MN 28

One's duties with regard to each of the Four Noble Truths

[The Buddha speaks of his Awakening:]

"Vision arose, insight arose, discernment arose, knowledge arose, illumination arose within me with regard to things never heard before: 'This is the noble truth of stress'... 'This noble truth of stress is to be comprehended'... 'This noble truth of stress has been comprehended'...

"Vision arose, insight arose, discernment arose, knowledge arose, illumination arose within me with regard to things never heard before: 'This is the noble truth of the origination of stress'... 'This noble truth of the origination of stress is to be abandoned'... 'This noble truth of the origination of stress has been abandoned.'

"Vision arose, insight arose, discernment arose, knowledge arose, illumination arose within me with regard to things never heard before: 'This is the noble truth of the cessation of stress'... 'This noble truth of the cessation of stress is to be directly experienced'... 'This noble truth of the cessation of stress has been directly experienced.'

"Vision arose, insight arose, discernment arose, knowledge arose, illumination arose within me with regard to things never heard before: 'This is the noble truth of the way of practice leading to the cessation of stress'... 'This noble truth of the way of practice leading to the cessation of stress is to be developed'... 'This noble truth of the way of practice leading to the cessation of stress has been developed.'

"And, monks, as long as this knowledge & vision of mine — with its three rounds & twelve permutations concerning these four noble truths as they actually are present — was not pure, I did not claim to have directly awakened to the right self-awakening unexcelled in the cosmos with its devas, Maras, & Brahmas, with its contemplatives & brahmans, its royalty & commonfolk. But as soon as this knowledge & vision of mine — with its three rounds & twelve permutations concerning these four noble truths as they actually are present — was truly pure, then I did claim to have directly awakened to the right self-awakening unexcelled in the cosmos with its devas, Maras & Brahmas, with its contemplatives & brahmans, its royalty & commonfolk. Knowledge & vision arose in me: 'Unprovoked is my release. This is the last birth. There is now no further becoming.'"

Lenke til kommentar

En oppskrift på stress relief? Skal ikke påstå at dette ikke fungerer da det sikkert føles sånn for den dedikerte. Reagerer litt på at de dytter inn ordet truth i hver setning da en sannhet strengt tatt ikke er subjektivt.

 

Men for all del, ikke det mest usakelige jeg har lest, kanskje med unntak av de siste setningene der som gjør at man vrir seg litt i stolen. Altså ikke noe for skolebøkene men sikkert interessant å pusle med for noen og religion beviser jo at tror man nok på noe så blir det "virkelighet" for vedkommende. Er engstelig for å noen gang havne inni den boblen selv må sies.

 

Uansett, takk for at du prøvde å enlighten en enkel sjel ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En oppskrift på stress relief? Skal ikke påstå at dette ikke fungerer da det sikkert føles sånn for den dedikerte. Reagerer litt på at de dytter inn ordet truth i hver setning da en sannhet strengt tatt ikke er subjektivt.

 

 

 

Ja, det er en god oppskrift på stressmestring, og kan brukes for å få ett bedre liv her og nå, eller den kan brukes for å gå the path - praktisk og enkel. Vær oppmerksom på at de som studerer og praktiserer the eight fold path, ofte bruker originalspråket "pali", fordi alle oversettelser blir ikke gode nok - men likevel må vi basere oss på å bruke vanlige ord, selv om det som det pekes mot, ligger utenfor all vanlig verdslig forståelse. Og ordet "truth" blir ofte koblet sammen med "noble", og da betyr det ikke det samme som du er vant til å tenke. Så vil jeg legge til at selv har jeg nå ca 2 år med intensive studier, men føler at jeg knapt nok har begynt. Og til slutt, dette er en levende prosess, som har blitt ivaretatt og overlevert fra lærer til elev, i over 2500 år. Personlige sannheter er ikke sanne nok, det stemmer, de er bare real but not true

 

 

Men for all del, ikke det mest usakelige jeg har lest, kanskje med unntak av de siste setningene der som gjør at man vrir seg litt i stolen. Altså ikke noe for skolebøkene men sikkert interessant å pusle med for noen og religion beviser jo at tror man nok på noe så blir det "virkelighet" for vedkommende. Er engstelig for å noen gang havne inni den boblen selv må sies.

 

Uansett, takk for at du prøvde å enlighten en enkel sjel ;)

 

tja, kanskje du ikke skal tilegne deg mer angående den typen viten .. Jeg hadde en aldri så liten down, etter å ha beveget meg i store sprang på "the path" - når jeg så tok en pause, for å se hvor jeg var kommet, så jeg til min forferdelse at "det er ikke mulig å gå tilbake til "drømmen" - det finnes ikke ett narkotikum som klarer å fjerne det du nå har forstått - du kommer til å måtte kverke deg selv hvis du forsøker å bli en ignorant drømmer igjen". Har sett at andre praktiserende har hatt samme "insight", men det går over, slik som alt gjør i denne drømmen vi holder på med - det er bare dette "selvet" som jamrer seg litt, og det er den jamringen man skal høflig vende det døve øret til

 

Det som sies på slutten er ganske enkelt en oppsummering av hvordan du skaper deg selv ...(gjenfødsel), og litt om de forskjellige nivåer av bevissthet og awareness, som vi finner ved å bla annet benytte meditasjon. For å si noe om effekten av trening, så brukte jeg endel av disse verktøyene før jeg ble så kalt "buddhist", og de var ypperlige for å balansere seg selv og energimaksimere effekten av input. Kunne jobbe i hele uker, nesten uten vanlig søvn - veldig moro å leke med hele bevisstheten, og se hvordan den fungerer - vi er noen jaggu noen fasinerende vesener, men akk så teite også .. :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Uansett, takk for at du prøvde å enlighten en enkel sjel ;)

 

Hei igjen, og beklager for at jeg ikke fikk med meg denne setningen. Du skal ha takk for takken, men jeg har ikke forsøkt å lære deg noe, og det skal vi begge være glade for ;), fordi jeg har ikke så god peiling at jeg kan være en god nok dhamma lærer for noen andre enda. Du kan heller få en video hvor en av de beste lærerne går nærmere inn på betydningen og en korrekt forståelse av "the four noble truths". Håper den gir deg god info :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=-2JVgsrQLzU

Lenke til kommentar

Min tanke er at man havner der man var før man ble født/unnfanget, altså inn i et intet. Man eksisterer rett og slett ikke lenger.

Tro det eller ei, men den tanken er i tråd med den kristne tro: Fra jord er du kommet, til jord skal du bli. Når døden inntreffer går du i oppløsning og finnes ikke mer. Aldri mer.

 

Jeg håper jeg vil være oppegående nok til virkelig å oppleve mitt siste øyeblikk. Jeg tror det er interessant.

Det er meningsløst, for ditt siste øyeblikk får du jo ikke noe nytte av når du er død. Nyt heller øyeblikkene du er i livet, ikke vent til det er forbi.

 

Jeg synes det er litt sært at kristne, som tror på ett liv i paradis etter døden, er så lite instillt på at de selv og andre skal dø....

Kristne tror ikke på et liv etter døden. De tror på gjenoppstandelse fra døden.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Gnostisk kristendom og Buddhisme? Mener å ha lest at det er en viss likhet. Hva er ulikhetene mellom disse to grenene?

 

F.eks. så vil den gnostiske kristne søke "himmelriket" her og nå, mens den andre kristne "normale varianten" (ortodoks) vil vente til etter døden med å oppnå "himmelriket". Det virker som om den gnostiske vinner på å aktivt gjøre noe for seg selv og sin vei videre nå, istedetfor å vente til etter døden, som en passiv "mottaker av et eller annet".. :)

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På den andre siden, så har jeg aldri skjønt hvorfor religiøse gråter og er i sorg når noen dør. De bør vel være glade på den dødes vegne og feire at han nå er kommet til et "bedre sted"...?

I følge bibelen er de døde bare døde. De er ikke "et bedre sted". De ligger nede i bakken inntil oppstandelsen finner sted ( noe som synes å trekke litt ut i tid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...