Gå til innhold

Anmeldelse: Baldur's Gate II: Enhanced Edition


Anbefalte innlegg

Her er det tydeligvis mange som mangler kunnskaper om BG:EE. Det er på mange måter mer enn bare enn mod - utviklerne har tilgang på kildekoden til Infinity Engine som spillet bruker, og de har skrevet om store deler av det, inkludert hele visningsmotoren. Det er ikke mulig kun ved modding. Widescreen-modden som finnes til vanlig BG1/2 gjør ikke helt det samme - her får du zooming med rullehjulet f.eks., og du kan spille spillet i skjermens "native" oppløsning, uten å tenke på at ting blir for smått. Spillet kjører nå bra på Intel-gpu-er også, og hundrevis av bugs er fikset som tidligere har vært umulig å gjøre noe med. De har også endret en del ting slik at spillet faktisk enklere skal kunne moddes, og man kan gjøre flere ting en før. Det er utrolig mye arbeid som ligger bak som du umiddelbart ikke legger merke til sånn uten videre. Les listen over ting som er endret i den siste BG:EE-patchen for eksempel.

 

Forøvrig bør det også nevnes at her er det ikke bare noen griske idioter som har kjøpt opp rettighetene for å tjene litt ekstra penger - blant de som er med er det tidligere Bioware-folk som faktisk jobbet med BG1/2. De er et lite firma som kun driver på med dette, så jeg gir dem gjerne noen kroner for at de skal få rustet opp IE-spillene. Jeg har sannsynligvis spilt dem mer enn noe annet spill, og kommer til å spille dem igjen og igjen, så det at de nå kommer med forbedrede versjoner er bare positivt.

 

Om prisen er den riktige kan selvfølgelig diskuteres. Jeg må innrømme at jeg synes det var litt drøyt at de gikk opp fra $20 for BG:EE til $25 for BG2;EE, men det er vel en vurdering de får ta i forhold til hvor mye de tror de kommer til å selge, i forhold til hva de trenger for å fortsette å jobbe videre med forbedringer, samt andre spill. Dyrt er det uansett ikke. $25 = 150 kroner ca.

 

Jeg venter i spenning på Android-versjonen - når den er ute blir det sannsynligvis kjøp av nytt nettbrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg kan ikke si jeg har spilt med alle de nye figurene i BG1:EE, men det jeg opplevde syntes jeg passet spillet bra, som i utgangspunktet har god humor tredd inn i nesten alle samtaler.

Ellers lurte jeg på om anmelder har prøvd å installere modifikasjoner, som for eksempel advanced tactics mod og om de eventuelt fungerte bra?

Lenke til kommentar

Det eneste som er litt trist er at isometrisk view nå virker mer bizart og rart enn da det var lavere oppløsning. Da godtok man det liksom litt enklere, men nå ser det bare... skjevt ut. Men uansett er spillet et solid stykke arbeid fra de originale spillmakerne. Man tager hva man haver.

Lenke til kommentar

Jeg vil argumentere for at spillet ikke burde anmeldes, fordi det er såpass mange ting som skurrer her. Det ville blitt feil å gi det 2\10, på samme måte som det er feil å gi det 9\10. BG-EE fikk 10 her inne. En mod som var proppet med bugs, dårlig patching tjenester, høy pris. Da kan man lure. Jeg liker vanligvis gamer.no, men dette fatter jeg bare ikke.

Hvis man ser bort fra Androids og Ipads, så koker jo alt dette ned til late brukere. Du sier det jo det selv. Man gidder ikke. Derfor er man villig til å betale for det. 80 kroner er ikke mye penger, men det er likevel penger. Jeg vet at mange gamere ofte ikke er så veldig på prinsipper, men jeg mener det er viktig. Det er tross alt hobbyen vår det er snakk om. Når argumentet "folk gidder ikke" blir et viktig argument for at det er greit, så er jo det en fallitterklæring. Anmeldere er journalister, og jeg mener slike problemstillinger godt kunne vært med i en anmeldelse, eller i det minste en påfølgende feature. Ikke nødvendigvis prisen, men at en mod frontes som nærmest et separat kommersielt produkt verdig topp score. Karakter og grunnlag trekkes Ikke med utgangspunkt i moddens meritter, men merittene til de som laget det for 13 år siden. Det er jo ikke riktig.

 

Alle dine argumenter mot en anmeldelse av dette spillet blir ugyldige av den enkle grunn at spillet har blitt utgitt i en oppusset utgave. Du kan gjerne diskutere om det er riktig å lage en oppusset utgave og ta penger for den, men den er laget og da er det helt på sin plass med en anmeldelse. Det ene eksluderer nemlig ikke det andre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Baldurs gate, tidenes spill "serie" imø. :-)



Begynte nettopp på bgee, jeg ventet med den til bg2ee var utgitt slik at jeg kunne spille begge sammenhengende. Bg1 er like bra som jeg husker det og jeg regner Bg2 kommer til å "blow my mind" igjen, akuratt som i 2001:-)



Jeg måtte gjøre et forsøk på bg2 theme musikk på pianoet,hehe;-) Jeg hadde helt glemt hvor godt jeg liker den låten


https://www.youtube....h?v=7tj796A35nI


Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...