Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva sier memtesten?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har opplevd enkelte BSOD, som etter feilkoden tydet på at det var noe feil med Internett-driverne. Men tenkte nå å kjøre memtest på rambrikkene for kontroll, den kjørte jeg i 10 timer uten at jeg fikk noen feil.

Men har memtest for CPU å, som jeg prøvde å kjøre. Kjørte den i vel 12 timer, å fikk to feilmeldinger. Noen som kan forklare meg hva den antyder som er feil?

post-106043-0-06788100-1384372973_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Memtest gjør som navnet tilsier, den tester RAM. Erfaringsmessig vet jeg at en dårlig strømforsyning kan føre til ustabil RAM, og dermed at Memtest påviser feil.

 

Uansett - du kan ikke (dvs jeg har prøvd uten hell) å finne utfra informasjonen som Memtest gir, finne ut hvilken RAM-brikke som er feil på. Da må du ta ut en og en RAM-brikke og la Memtest kjøre, helt til den kjører uten å påvise feil. Da vet du også hvillken RAM-brikke som er feil på.

 

Er det en billig strømforsyning og Memtest påviser feil, så vil du ofte oppleve at resultatene mellom hver test spriker (en defekt RAM-brikke har en tendens til å ha feilen på de samme addressene på flere runder med Memtest) og metoden med å ta ut enkeltvise ram-brikker vil ikke gi noe fornuftig resultat - du får antakelig feilaktig påvist feil på alle ram-brikkene.

 

Lykke til med feilsøkinga.

Lenke til kommentar

geir_hk, han snakker om feil på CPU, ikke RAM. Og i følge bildet så viser memtest86 feil på CPU0, altså den første av fire kjerner. Men hva som er feil, det er ikke lett å si, har aldri prøvd memtest86 på CPU.

 

Hvis du noen gang har tatt ut CPU etter første gangs montering, kan det hende at en pin er bøyd, og du derfor opplever BSOD. Men er ikke sikker. Du bruker versjon 4.00, siste versjon av memtest86+ er 5.01, du kan prøve den versjonen også. Nedlasting link et stykke ned på siden, velg Auto-installer for USB key.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Har kjørt memtest for minne i 10 timer, uten at det resulterte noe feil. Men fant noe memtestprogram som skulle teste CPU engang i tiden, som jeg prøvde. Å det var da jeg opplevde feilen som dere ser i bilde. PSU jeg har er en Corsair HX1000.

 

Er usikker på hva det CPU programmet egentlig tester, men som dere sier. Så kan jeg prøve en nyere versjon. Men har bare opplevd en BSOD å den antydet noe om USBPORT.sys og noe med internettdrivere. Så kjøpte meg ny USB dogle siden jeg hadde pakketap med bruk DWA-140 dongelen jeg hadde. Så får se videre fremover om jeg opplever flere BSOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...