Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl kvota blir brukt opp


Anbefalte innlegg

En kamerat har også stooore problemer med hastigheten etter at kvoten er brukt opp (nedlasting på 2 kb/s er IKKE ISDN-hastighet!).

da er det noe feil med linja hans. jeg får mellom 8-12 kb/s når jeg har brukt opp kvoten

 

da er det noe feil med linjen din og (positivt :D)... ISDN = 64/8 = 8kb

 

Nei. Han har da minst 8kb/s. Det er da ISDN det eller...?

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man bruker litt trafikk når routeren bare står og går ja, men dette er trivielt. Det er snakk om noen få bytes nå og da og gjennom en måned vil dette utgjøre under en promille av din tildelte 1 GB. Men; som det nevnes over; siden det ikke er noe skille mellom hva slags trafikk som måles så vil du tape på å få virusmail eller bli floodet. Trikset her er selvsagt å holde seg unna å fornærme små script-kiddies på IRC. :)

 

(..eller velge en annen ADSL-leverandør, noe jeg vil anbefale deg på generell basis :)

 

Ang. det at Telenor "taper kunder" på kvotesystemet sitt; snarere tvert imot. Det vi må huske på er at vi, som aktive databrukere, utgjør en veldig liten del av alle som bruker internett i Norge, noe som er lett å glemme når man stort sett vanker i "teknologiske miljøer". Ola og Kari er veldig fornøyd med tjenesten, og det vil ta en stund før krav fra flertallet får Telenor til å forandre praksisen sin, de skal jo tross alt tjene penger. :)

 

Off topic: Hvorfor skriver du "jg" når du er på et forum? Er du redd for å gå over 160 tegn, eller går det kanskje veldig veldig mye kjappere enn å skrive "jeg"? :)

 

ehh kun en gammel uvane jeg har :wink:

 

men dette er vel opp til meg og dømme :wink:

Lenke til kommentar
En kamerat har også stooore problemer med hastigheten etter at kvoten er brukt opp (nedlasting på 2 kb/s er IKKE ISDN-hastighet!).

da er det noe feil med linja hans. jeg får mellom 8-12 kb/s når jeg har brukt opp kvoten

Det høres mer riktig ut, og ISDN-hastighet er ikke så ille hvis man bare surfer og ikke laster ned noe. Selv om kvoten er brukt opp, så er det ingen som hindrer seg i å tyne linjen ved å la Shareaza putre i bakgrunnen 24/7... Men jeg tror nok at bredbåndssatsingen har ført til store tap for de fleste ISP'ene - et tap som vil vedvare til alle oppgraderinger er foretatt og kundemassen har vokst :yes:

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du klarer å bruke opp en 1 GB grense på bare surfing. Da må du isåfall surfe 24/7  :lol:

Jeg klarer det glatt.

 

Tilbake til tema: Du bruker av kvoten når du bare surfer også. Du bruker av kvoten på alt du gjør bortsett fra iCanal og de andre greien som stjelehor selger til deg. Kjøp 5gb ekstra. Det kommer godt med. Hvis du ikke har bindingstid bør du bytte til noe annet enn stjelehor.

Du har 1024mb kvote (står på stjelehor sine nettsider) noe som tilsier at du i gjennomsnitt kan bruke ca 33/34 mb pr dag (3%/3,3%). Håper dette hjalp.

PS: For all del; følg mitt råd om bytte av ISP hvis du ikke har bindingstid. Stjelehor er noe dritt. Bedre enn ISDN og modem though.

Lenke til kommentar
Javel  men d er jo veldig dumt da jg sitter mye og surfer.

 

D var jo som F    :evil:

 

Jeg tviler sterkt på at du klarer å bruke opp en 1 GB grense på bare surfing. Da må du isåfall surfe 24/7 :lol:

 

Spørs jo hvordan du definerer "surfer". Hvis man ser på mange store bilder, blir det jo fort noen mb.

Lenke til kommentar
En kamerat har også stooore problemer med hastigheten etter at kvoten er brukt opp (nedlasting på 2 kb/s er IKKE ISDN-hastighet!).

da er det noe feil med linja hans. jeg får mellom 8-12 kb/s når jeg har brukt opp kvoten

 

da er det noe feil med linjen din og (positivt :D)... ISDN = 64/8 = 8kb

 

Så det er noe feil med linja mi siden jeg har 1064 med 1024 linja mi på itavisen.no speedometeret også da?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke vitsen med at telenor skal ha det kvote greiene sine.  

De er jo det eneste selskapet som har det.. Tror de taper en del kunder på det

 

Taper kunder? Hvis du er "STOR"-forbruker så kan jeg forstå det. Jeg har ca. 27-28 GB nedlastet pr. måned.

 

Jeg hadde 704/128-linje (fri bruk til 550.- pr mnd.) men oppgraderte til 1Mb/30GB pr. mnd. til samme pris (550,- pr mnd.)

 

Da fikk jeg større hastighet til samme pris. Jeg synes ikke det er noe å utsette på.

 

Dessuten har telenor nesten aldri feil i nettet sammenlignet med andre leverandører. Her kan jeg referere til IT-avisens undersøkelser.

 

By the way... Vitsen med kvote er at de skal selge internett til flere kunder uten å måtte oppgradere nettet sitt. Som kjent er det dyrt å oppgradere nettet. Dermed sparer de båndbredde som brukes av f. eks. pirat-brukere.

 

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Sånn funker telenors prising:

 

Alle bit som blir mottatt på transportlaget blir regnet med i denne kvoten. Det vil si, hele TCP-pakker eller hele UDP-pakker blir regnet, også TCP-ack og liknende.

 

Telenor har INGEN mulighet for å skille mellom klasser av trafikk. Det er med andre ord mulig å sende masse UDP-pakker til en som har ADSL med 1GB limit, og bruke opp kvoten uten at vedkommende engang merker det... litt tynt system fra telenor egentlig.

Lenke til kommentar
Sånn funker telenors prising:

 

Alle bit som blir mottatt på transportlaget blir regnet med i denne kvoten. Det vil si, hele TCP-pakker eller hele UDP-pakker blir regnet, også TCP-ack og liknende.

 

Telenor har INGEN mulighet for å skille mellom klasser av trafikk. Det er med andre ord mulig å sende masse UDP-pakker til en som har ADSL med 1GB limit, og bruke opp kvoten uten at vedkommende engang merker det... litt tynt system fra telenor egentlig.

Når du laster ned ting og saker fra iCanal og andre nedlastingstjenester som stjelehor selger deg går ikke dette på kvoten. Det står på stjelehors egne nettsider.

Lenke til kommentar

Har sagt opp telenor 1gb fra 16/10 og bestillt 704/128 fra Tele2.

I dag er det den 3oktober og jeg har allerede brukt 10% av 1 gb kvoten.

Er så lei av dette,forbruksmåleren viser at jeg har surfet 41mb i dag

uten å laste noe ned.

Jaggu er Tele2 trege,går snart på 4 uka uten at jeg har hørt en dritt

fra dem.Kanskje de har nok kunder?

Lenke til kommentar

Raper: For at du skal få adsl fra tele2 må tele2 gi en melding til telenor, som skal bestille en montør som fikser din telefonlinje, og siden telenor ikke får kunden, så er ikke telenor veldig intresert i å gjøre det kjapt og vips, det går 4 uker, men etter de fire ukene går alt fot (får stort sett alltid 718 kb/s på min 704/128 linje). Tele2 er absolutt å ambefale pga lave priser og høy fart uten kvote, pluss at du får stort sett svar med en gang når du ringer kundeservis (de 3 gangene jeg har ringt i hvertfall).

 

Er det foresten noen som vet hvordan telenor måler hvor mye folk laster ned? Tror nok de må overvåke alt man går inn på for å få til det, og det er jo ikke akkurat person vern, kanskje vi har en god sak mot dem (hint hint).

 

Fri bruk er kos!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...