Gå til innhold

Dobbeltlansering fra Ricoh


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PENTAX-08 Wide Zoom kommer i salg denne måneden og har fått veiledende utsalgspris på 4.500 kroner.

Dette må være en fantasipris. Reelle priser bør ligge rundt 1500 kr for å få noe særlig salg.

 

, et såkalt "Limited lens"-objektiv. Dette er toppserien av Pentax-objektivene, og er bygget kompakte og for å tåle røff behandling.

Limited-serien har svært god mekanisk og optisk byggekvalitet, men har ikke pakninger som gjør det bygget for røft vær. Dette er faktisk det første Limited-objektivet med værtetteing.

 

Med en blender på "bare" f/2,8-4 og veil pris på 9000 kr stiller dette litt i Leica-klassen og ikke i bang for the buck-klassen. Jeg satser en smule videre med 18-35mm f/1,8 for ca halve prisen fra Sigma selv om det ikke er like bra på byggekvalitet og kompakthet. Litt må man ofre for f/1,8 og mye lavere pris. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det hare lurt seg inn en liten historiefeil her.

Det var Hoya som tok over eierskapet i 2007. Så tok Ricoh over i 2011.

 

Når det gjelder prisen på Q-zoomen så er jeg enig med Simen1 i at prisen virker stiv. Men 1500 blir like galt den andre veien. Det er en fullverdig vidvinkelzoom dette dreier seg om, ikke et leketøy.

Lenke til kommentar

Kan godt være vidvinkelzoomen er verd 4.500,- kroner. Og hvis Q var mitt eneste kamerasystem så ville jeg vurdert det seriøst. Men for meg er Q et tilleggsystem til speilrefleksen og der har jeg allerede gode vidvinkler.Da blir det for dyrt med 4.500,- for dette. Men er enig i at 1.500 er alt for optimistisk andre veien igjen.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg satser en smule videre med 18-35mm f/1,8 for ca halve prisen fra Sigma selv om det ikke er like bra på byggekvalitet og kompakthet. Litt må man ofre for f/1,8 og mye lavere pris. :)

Vet man sånn ca når denne dukker opp til Pentax? Var ikke mye info å spore opp om den.

Har hatt en bestilling inne på den hos multicom en stund. Datoen blir bare utsatt gang etter gang :p Siste datoen eg har hørt fra de er i desember en gang. JapanPhoto har en ubekreftet dato i slutten av november, så regner med den blir utsatt også. Kommer til å bli overlykkelig hvis eg får den i løpet av året, men holder ikke pusten for å si det slikt.

Lenke til kommentar

Det hare lurt seg inn en liten historiefeil her.

Det var Hoya som tok over eierskapet i 2007. Så tok Ricoh over i 2011.

 

Når det gjelder prisen på Q-zoomen så er jeg enig med Simen1 i at prisen virker stiv. Men 1500 blir like galt den andre veien. Det er en fullverdig vidvinkelzoom dette dreier seg om, ikke et leketøy.

 

Er ikke hele Q-plattformen delvis ett leketøy?

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisen på Q-zoomen så er jeg enig med Simen1 i at prisen virker stiv. Men 1500 blir like galt den andre veien. Det er en fullverdig vidvinkelzoom dette dreier seg om, ikke et leketøy.

Jeg mener den burde være vesentlig billigere enn lignende APS-C objektiver som f.eks Pentax 10-17mm

 

Q er definitivt en klasse godt under K-serien, selv om den har noen hærlige egenskaper man ikke finner hos noen andre kameraer med omtrent samme sensorstørrelse: Objektivfatning og råformat. Byggekvalitet og innstillingsmuligheter er også i en helt annen klasse enn kompaktkameraer. Ikke at jeg har full oversikt over kompaktkameraklassene for tiden, så det er mulig det sniker seg inn noen unntak.

 

Har hatt en bestilling inne på den hos multicom en stund. Datoen blir bare utsatt gang etter gang :p Siste datoen eg har hørt fra de er i desember en gang. JapanPhoto har en ubekreftet dato i slutten av november, så regner med den blir utsatt også. Kommer til å bli overlykkelig hvis eg får den i løpet av året, men holder ikke pusten for å si det slikt.

Samme her. Jeg håpte min skulle komme før høstfargene, men den gang ei. Håper nå den kommer før vårfargene. Nytt 72mm CPL-filter og ND-filter ligger og venter på bruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nasty ;)

 

For jeg kom over denne fyren, så ville jeg vært tilbøyelig til å være enig. Men han argumenterer godt for små sensorer, og for hans type fotografering, så vil Pentax Q være et like så seriøst verktøy som Olympus E-M1 eller nikon D4 er for andre.

 

Var egentlig ikke meningen å være nasty, jeg er genuint nysgjerrig, har alltid oppfattet plattformen som en slags "leke-plattform" siden den har så liten sensor, for folk som vil prøve noe litt spesielt?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var egentlig ikke meningen å være nasty, jeg er genuint nysgjerrig, har alltid oppfattet plattformen som en slags "leke-plattform" siden den har så liten sensor, for folk som vil prøve noe litt spesielt?

Slik å forstå - jeg kan være enig i at Q serien er litt spesiell; men jeg ser på det mer som spesialverktøy eller nisjeverktøy; litt som Sigma Foveon kameraer. Leketøy er mer ting som Holga objektiver og Olympus lens-in-a-cap. Billig moro som er morsomt å bruke, og brukt riktig kan lage flotte bilder.

Lenke til kommentar

Jeg mener den burde være vesentlig billigere enn lignende APS-C objektiver som f.eks Pentax 10-17mm

 

Q er definitivt en klasse godt under K-serien, selv om den har noen hærlige egenskaper man ikke finner hos noen andre kameraer med omtrent samme sensorstørrelse: Objektivfatning og råformat. Byggekvalitet og innstillingsmuligheter er også i en helt annen klasse enn kompaktkameraer. Ikke at jeg har full oversikt over kompaktkameraklassene for tiden, så det er mulig det sniker seg inn noen unntak.

 

Samme her. Jeg håpte min skulle komme før høstfargene, men den gang ei. Håper nå den kommer før vårfargene. Nytt 72mm CPL-filter og ND-filter ligger og venter på bruk.

Fikk forresten svar fra multicom nå. "Vi har dessverre fått beskjed fra vår leverandør at Sigma ikke kan levere denne før neste år". Vi får bare fortsette å smøre oss med tålmodighet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Var egentlig ikke meningen å være nasty, jeg er genuint nysgjerrig, har alltid oppfattet plattformen som en slags "leke-plattform" siden den har så liten sensor, for folk som vil prøve noe litt spesielt?

 

AtW

Beklager at jeg ikke så denne før nå.

 

Systemet har sine begrensinger. Løvtynn DOF er ikke dets styrke. Det er heller ikke det jeg vil bruke om jeg ønsker å skrive ut større enn A3, eller trenger høyere ISO enn 800 eller til nød 1600.

 

Brukt innafor de begrensingene så ser jeg det som et fullverdig fotografisk verktøy, med god kontroll over eksponering, og filer som absolutt lar seg arbeide med takket være RAW formatet. Det er og befriende upretensiøst, det gjør at verkttøyet blir mindre viktig, noe som gjør det lettere å konsentrerer seg om fotografisk innhold.

 

Det kan definitivt brukes til litt leken fotografering. Men det diskvalifiserer ikke systemet til mer seriøs fotografering. Jeg ser faktisk ingen grunn til at det ikke kan fungere tilfredsstillende til en del profesjonelle oppgaver.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...