Gå til innhold

[Løst] Windows 2008 R2 Server RAID 5


enurweb

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjører en hjemmeserver med egen OS disk og 5x2TB disker i et RAID 5 oppsett.

 

RAID oppsettet så ut til å ha status "heathy" men jeg mistenkte at en av diskene begynte å bli defekt så jeg kom på den smarte ideen om å kjøre CHKDISK på RAIDet.

Jeg var i tillegg enda smartere og hukket selvsagt på "repair bad blocks" valget... Smart... Godt jobbet! :confused:

 

Så disse 5 diskene av 2TB hver har da en total størrelse på 8TB hvor kanskje bare 5TB er benyttet.

 

Saken er den at nå har filserveren stått på i 2 fulle døgn og det ser ut som om CHKDISK nesten står på stedet hvil. Disklyset på serveren har lyst konstant nå i over 1 døgn og den har definitivt funnet det jeg på forhånd mistenkte å være en disk med problemer. Jeg får e-poster hvert 10 minutt om at disk 3 har "bad blocks" og jeg teller nå 150 e-poster i innboksen.

 

 

Jeg ser jeg mest sannsynlig har dritt på draget med å søke etter bad blocks i utgangspunktet og deretter prøve å fikse dem.

 

Nå er spørsmålet, avbryte eller fullføre CHKDISK?

 

Tilleggsspørsmål, hvor lenge kan man forvente å vente til CHKDISK fullfører?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at disken må byttes, nå etter at CHKDISK har funnet tonnevis med bad blocks. Problemet er jo at CHKDISK ser ut til å fortsette i all evighet.

 

Vet ikke om jeg tørr nappe ut disken nå mens CHKDISK kjører som sistnevnte skriver her men serveren er nå på 3 døgnet og jobber fortsatt som besatt i form av at disklyset er konstant på.

 

Den står å kverner på noe "free clusters processed". Det har den holdt på med de siste 2 døgnene.

Endret av enurweb
Lenke til kommentar

Den prøver nok å reparere feil med disken og dette tar som sagt tid om det er mye feil. Vent med å gjøre noe til den er ferdig og bytt ut disken som er faulty. Koster mindre enn om at raidet går til H****te :)

 

Det er nettopp derfor jeg fortsatt lar serveren holde på. Utrolig nervøes for at RAIDet skal gå til dundass.

 

Dog har jeg også lest litt at feil på en disk i et RAID kan replikeres ved CHKDISK. Det høres litt skummelt ut.

Lenke til kommentar

Avbryt chkdsk, enkelt og greit. Det er ingen vits i å fortsette å kjøre chkdsk før du har erstattet disken og gjenopprettet raidet. Det skjer ikke noe ved at du avbryter chkdsk.

 

Hvor sikker er du på akkurat dette? Det ligger en mengde data i RAIDet mitt som jeg absolutt ikke har lyst å miste. CHKDISK i RAID og ved en enkel disk tilfelle er visstnok to vidt forskjellige scenarioer så langt jeg kan forstå...

Lenke til kommentar

Det er 4 døgnet nå den holder på og det begynner å bli litt småkjipt. Dog har jeg ikke noen erstatningsdisk klar enda, den er på vei i posten og er sendt i dag :)

 

Du sitter med samme bilde som jeg har av problemet da. OS-et ligger på egen disk utenfor RAID-et så jeg vil absolutt tro at server burde boote da C: ikke har vært en del av CHKDISK.

 

Spørsmålet er heller om CHKDISK har noe på gang på disk 2, 4, 5 og 6 som er de andre fire RAID diskene. Ser dog ut som om det er den faulty disk 3 den står å kverner på.

Endret av enurweb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...