Gå til innhold

er dette ett godt macroobjektiv til foto av innsekter blomster og slikt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er omentrent like god, men husk på at det er et stort objektiv og kan være krøkkete å bruke på frihånd.

 

På blomster kan 50-70 mm ofte være mye enklere å håndtere. Men det avhenger av hvilke type bilder du tar og hvilket kamera du har.

 

180 mm er bra på insekter siden du kan holde god avstand sånn at de ikke stikker av. Men hvis du ikke er skiskytter så trenger du et skikkelig stativ.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

har ett 60mm macroobjektiv fra canon, så er egentlig godt dettet på blomster og slikt, men enkelte ganger syntes jeg 60mm er for lite, har tittet mest på sigma sin 150mm eller canon sin 100mm L/sigma sin 105, men er veldig i tvil hva jeg bør gå for, sigma sin 150 er det langt mellom vær gang jeg ser på bruktmarkedet, og ny har jeg ikke råd til. kom med gode råd folkens, holder det med 100/105mm.

Lenke til kommentar

Ettersom du allerede har 60mm; så bør du nok gå opp til minst 150mm. 90-105mm er mer for de som vil ha alt-i-et; så jeg er redd du finner ut at du kommer til å måtte bytte ut hvis du går for noe slik.

 

Sigma's 180mm ser kapabel ut, men har visst en del CA. Det jeg er litt skeptisk til, er at objektivet er av et eldre design; og da er det en viss sjanse for at den vil feil-fokusere. Det er et vanlig problem med eldre Sigma objektiver og Canon.

Lenke til kommentar

har ett 60mm macroobjektiv fra canon, så er egentlig godt dettet på blomster og slikt, men enkelte ganger syntes jeg 60mm er for lite, har tittet mest på sigma sin 150mm eller canon sin 100mm L/sigma sin 105, men er veldig i tvil hva jeg bør gå for, sigma sin 150 er det langt mellom vær gang jeg ser på bruktmarkedet, og ny har jeg ikke råd til. kom med gode råd folkens, holder det med 100/105mm.

100mm L IS til Canon er meget bra for og si det mildt, men er det hovedsakelig insekter du skal bruke et objektiv til ville jeg nok gått for 150/180mm, til mer allsidig bruk vil en 100mm fungere.

 

Det jeg er litt skeptisk til, er at objektivet er av et eldre design; og da er det en viss sjanse for at den vil feil-fokusere. Det er et vanlig problem med eldre Sigma objektiver og Canon.

Autofokus er ikke det farligste på et makroobjektiv av dette kalibret, men til annet bruk en direkte makrobilder vil det være en fordel at man fokuserer rett.

Jeg ville nok testet et eldre Sigma-objektiv på kameraet som skal bruke det før jeg hadde kjøpt, spesielt viktig hvis kameraet er av nyere dato og objektivet er eldre, det siden man kan oppleve at elektronikken ikke prater samme språk. Canon modifiserer firmwaren i kameraene så man ofte må oppgradere firmwaren i tredjeparts-objektiver for og få de til og fungere 100% hvis objektivet er eldre en kameraet. Er objektivet av nyere dato får man oppdatert firmwaren i objektivet hos en autorisert forhandler/verksted.

 

Jeg hadde en eldre 24mm Sigma som kun ga f/2.8, på andre blendere fikk jeg error på kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ettersom du allerede har 60mm; så bør du nok gå opp til minst 150mm.

 

Enig med Tomsi42, nytt objektiv rundt 100mm er for liten forskjell fra 60mm. Det du også kan gjøre er å selge 60mm og bare ha 100mm. Eventuelt vente med slag til du har funnet ut hva du liker best.

 

Kjøper du Sigma fra seriøs forhandler ser jeg ikke noe problem med å kjøpe Sigma for Canon. Det går veldig mye historier på nettet om fokusfeil og det stemmer sikkert, men det er i stor grad de som får problemer som gir lys fra seg (naturlig nok). Kjøp fra forhandler utelukker i stor grad bruktmarkedet så det er en avveining du må gjøre. Forøvrig har Sigma også en 150mm makro med stabilisator som er et realtivt nytt objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har (til Canon) deres 60 mm og Sigma 150. Begge har sine fordeler og bakdeler. Til blomster foretrekker jeg 60 mm (på crop) siden den er for meg er mer anvendelig/håndterlig til dette, men det er en subjektiv vurdering og ikke en vurdering av "kvalitet". Skulle jeg kjøpt mitt første macroobjektiv i dag så ville jeg sannsynligvis gått for en brennvidde rundt 100 mm, rett og slett siden jeg ser på det som å være et godt allsidig alternativ. når det gjelder 150 v 180 så anser jeg i utgangspunktet lenger brennvidde som bedre, men samtidig så tror jeg forskjellen er relativt liten så det spørs mer om hva som er tilgjengelig i den prisklassen du legger deg i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...