Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lite info å gi, men sliter med å få lyd i en stasjonær PC.

Det er en gammel PC, og har brukt den til å bytte deler og bruke deler i andre PCer, men for øyeblikket skal alt være på plass.

 

Har prøvd å leke litt med innstillingene i avspillingsenhetene, men til ingen lykke. Har prøvd å koble til høytallere og headsett både i lydutgangen framme og bak. (Begge lyd utgangene er koblet til hovedkortet)

 

Det merkelige her er at om jeg spiller av lyd via lydfil, youtube, eller andre programmer, så er det ingen indikasjon til respons i lyd mixeren. Har kun en aktiv lydenhet, men det er ikke tegn til en eneste "spike" i lydvolumet.

 

Mener også at jeg ikke har brukt ett eget program for lydavspilling, men er ikke sikker.

 

 

Enhetsbehandling:

Når jeg klikker på "Lyd-, video- og spillkontrollere" vises det to lydenheter:

* ATI High Definition Audio Device

* SB Audigy

 

Noen som har en enkel forklaring eller noen tips?

Takk på forhånd :)

 

Mvh

- Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

 

Edit: Mener jeg ikke har brukt ekstra program til å spille av lyd, men er usikker.

 

Har ikke noen CD med drivere her. Det er heller ikke min PC, men en som har blitt brukt litt nå og litt da.

Finnes det ett gratis program som skanner og leter etter manglende drivere? Eller kan gi litt mer detaljert innsikt i hva som kan være problemet?

 

Tenker å formatere og installere windows 7 på den i senere tider, men ikke enda. Håper i det minste at det kan løse problemet. Men om jeg kan fikse det før, så hadde det vært flott det også.

 

Mvh

-Daniel

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Joda, men siden du skrev SB Audigy, så tenkte jeg på et lydkort. Sound Blaster. Og jeg husker de gamle soundblaster kortene der måtte du har drivere.

Men du kan jo raskt sjekke dette ved å gå inn på tilbehør systemverktøy, systeminformasjon og kjør audiotest i direkt-X. Jeg tror det er XP du kjører med. Da vil du finne denne verktøyboksen oppe i fanen for direct X.

Så kan du også teste lyden i lydmappen på kontrollpanelet og sjekke tal og lytt.

BmOnline

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på hvilke programvare som kan ha vært brukt for lyd? :)

Etter listen som du la ut, så er det et Creative Labs PCI kort du har. Så da er det å åpne kassen og se om du kan finne hvilket kort du har.

Her finner du de driverne:

 

Creative sound driver 5.12.0001.2001

 

http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/CREATIVE/

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hvis Vista har det samme som W7, dvs å kjøre et kompatibilitets modus for XP, så burde det la seg gjøre. Det gjøres ved å klikke på setup-fila til det programmet man ønsker å kjøre, høyreklikk setup og velg kjør som admin/kompatibilitets-feilsøkingsmodus. Da kan man kjøre eldre programmer som før bare virket i XP og 98- også i vista/W7.

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle var ikke det mulig, da driverfilene var blokkert i SP1.

Men det er jo ikke sikkert det er det som er tilfelle her, iom. at det ikke er det samme lydkortet som jeg hadde.

Creative la ikke 2 pinner i kort for å løse problemet, så det kortet havna i søpla, og jeg har aldri handla av dem igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...