Gå til innhold

Kjøp av strømforsyning


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg skal kjøpe en strømforsyning, men er usikker på hvor mye watt jeg må ha til systemet mitt!

 

Her er delene jeg skal kjøpe/kjøpt

 

Asus Z87-DELUXE

Asus GTX 780 direct cu ii

i7-4770K

Corsair Hydro H100i kjøler

Intel 520 ssd 120 gb

Samsung 840 Basic 500gb

Obsidian 750D

 

ligger mellom et valg mellom 700W eller 850W men det holder kanskje i massevis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi ikke snakker overklokking så vil PCen din på aller maks trekke ca 350W. Dette er dog en usannsynlig situasjon, hvor alle komponenter er under tung belastning, og vil høre til sjeldenhetene. Normalt sett så vil du nok ikke overgå 300W ved spilling og annen tung belastning i noen særlig grad.

 

En kvalitets 450W strømforsyning holder derfor. Skal man være på den sikre siden så går man for 520-550W. Igjen, aller helst en med god kvalitet.

RM-serien til Corsair er nok ikke noe jeg ville karakterisert som god kvalitet. Er dog grei/ok og på langt nær det værste vel og merke.

 

Hvis planen er å overklokke så kan vi ikke lengre beregne strømforbruket, da det da vil variere kraftig etter hvor mye du skal overklokke.

 

Men med mindre man ser for seg å oppgradere i ny kjøler til skjermkort og prosessor så vil nok 550-600W holde ganske lenge. 700-800W da snakker vi forholdsvis tung overklokking, og da snakker vi en dobling i strømforbruket. Krever som regel vannkjøling på CPU og GPU for noe slikt.

 

Mens veldig tung overklokking, på grensen til ekstrem, vil kunne kreve enda kraftigere PSU.

Lenke til kommentar

Et kjapt estimat for en mild til moderat overklokket CPU og to GTX 780'er, vil vel tilsvare maks 650W.
Slenger vi med en grei buffer i tillegg, så vil nok en 700-800W strømforsyning holde godt. Så har du også mulighet til å overklokke skjermkortene noe. GTX 780 er jo en fin overklokker. :)

RM-serien er jo for de som ønsker en rimelig og støysvak PSU med modulerbare muligheter. For å klare dette så har de gått for en rimeligere kinesisk produsent i denne strømklassen (700-800W), som igjen bla. har brukt et par billige kondensatorer på sekundærsiden og ikke dne beste byggekvaliteten.

 

Dette kombinert med ganske høy driftstemepratur, vil jeg frykte kan føre til problemer og forkortet levetid. Elektrisk støy og spennignsfallet er ellers hva du kan forvente deg av en strømforsyning i noe rimeligere delen av prisspekteret. Ganske greit, men langt fra topp. Et pluss skal den ha, og det er at den er noe overspesifisert fra spesifikasjonene, så den takler en liten overbelastning. Et viktig skille fra dritt-PSUene som ikke engang klarer hva den er spesifisert til etter selv kort tid.

Slenger du i noen ekstra kronestykker så kan du f.eks nå opp til noe av markedets beste PSUer:
F.eks: Seasonic Platinum 660W
Eller en noe kraftigere: Corsair AX-760W
Øverste er det ypperste på det meste, deriblandt effektiviteten, støynivået og byggekvaltiet, og rett og slett svært lav elektrisk støy (positivt for resten av komponentene dine).
AX-760 er også laget av Seasonic, men har noe lavere effektivitet og litt høyere støynivå (fortsatt meget bra).

Alternativt så får du AX-860 til hundrelappen ekstra. Da har du en strømforsyning for mange år fremover.

:)

 

Det finnes selvsagt rimeligere PSUer med god kvalitet, men ikke uten at du tar kompromisser på støynivå/effektivitet og effekt.




Lenke til kommentar

AX 760'en over vil sannsynligvis ta full load på et sånt oppsett på standard hastigheter uten å starte viften engang. Har ikke prøvd Seasonic'en, men ser at den, på papiret ihvertfall, starter viften litt tidligere.

 

Har en AX 760 i en boks med i7 960 og Radeon 6970, som har ca 50W høyere tdp enn komponentene i OP. Det er ikke nok til å få viften til å snurre utenfor langvarig load test.

Lenke til kommentar

Det er i grunn ikke så viktig når vifta starter, men hvor mye den bråker. Hverken av viftene på de to vil kunne høres ved normal last, som du nevner.

 

Det er bedre at det er litt sirkulasjon enn ingen. Dette fordi du ikke ønsker at elektrolyten i kondensatorene tørker ut. Til tross for at det er snakk om gode, så vil de alltid fordampe litt. :-)

Lenke til kommentar

Hvis den ikke starter i det heletatt er det uinteressant hvor mye den bråker ;)

Ja og nei.

 

Det er uinteressant om en PSU har vifta på eller av, når den ikke bråker eller kan høres under alle praktiske forhold. Jeg tror jeg kanskje var litt uklar her, men det var altså det jeg mente. Og nevnte at det faktisk er bedre at vifta går hele tiden, men da så stille at det ikke er hørbart. For verken bruker eller komponentene er tjent med nesten stillestående luft. :)

 

Skal jeg tolke deg sånn helt bokstavelig talt, så kan det jo nevnes at teknisk sett så vil det alltid komme lyd fra en switch-mode-PSU, men om lyden forgrener seg i det hørbare spekteret, eller med en lydintensitet som oppfattes vil variere etter hver individuelle PSU.

Lenke til kommentar

Ønsker man å kverulere er det alltid mulig å ta det et skritt videre...

 

Når ingenørene som har laget den har funnet ut at dette går bra, og garantert den i 7 år stoler jeg på dem, og lar det være med det.

Kverulering? Du missforstod jo meg tydeligvis, så jeg gjorde det klarere.

 

Når jeg kjøper en PSU så forventer jeg at den skal klare å levere det som er oppgitt av effekt. Men kan du derimot forvente at den klarer å levere like god filtrering og effekt dette over lang lang tid? Nei.

Og uansett hvor god kvaltiet det er, så vil ALLTID elektrolyt-kondensatorer lekke litt over tid, og vil også eldres mye kjappere med økning i temperatur. Og med tanke på alle snarveien som taes i markedet, så er det ikke alt som burde blitt laget slik det ble.

 

Ja, det er kvalitets-PSUer, og ingeniørene vet nok godt hva de driver med, men som med alt annet, så har de nok en økonomi og PR-avdeling hengende over dem, og presser de til å tyne grensene så langt som mulig. En passiv eller semi-passiv PSU høres bedre ut, enn en som aldri skrur av vifta, men det er ikke det beste for utstyret eller PSUen.

 

Obs: Jeg sier ikke at jeg ikke kan anbefale passive PSUer, jeg sier rett og slett at det ikke nødvendigvis er den store fordelen som mange tror.

 

I praksis så har det ikke nødvendigvis noe som helst å si, støymessig altså (fordi vifta går så sakte), mens levetiden vil gå opp. Og med PSUer så er det ikke alltid PSUen ryker, men at filtreringen blir borte, som igjen kan/vil skade andre komponenter over tid. Hvordan merker du dette? Well, you don't.

 

Det er ikke for å kverulere, men for å opplyse om at passivt ikke er det mekka som noen påstår. Joda, det er kanskje vanskelig å skille hvilke som støyer og ikke, når alle beskrives som "ultra quiet" etc..., så man bør lese gode tester.

 

Har en 1200W PSU i dag, og kondensatorene på 5V-railen er helt utslitt som følge av dette blant annet.

 

Men nok om det, var jo egentlig bare ment som en opplysning, og ikke vits å strekke ut i det lange. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...