Gå til innhold

Ekstern blits fungerer ikke slik jeg ønsker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en ekstern blits av type Canon Speedlite 430EX, noe jeg er fornøyd med. Den fungerte supert helt til min venninne lånte den. Hun har trolig nok trykket på en knapp som gjør at blitsen ikke slår raskt til som den gjorde før. Jeg har prøvd å finne tilbake til innstillingen jeg hadde før, men greide det ikke. Håper derfor på hjelp fra dere! :)

 

Ønsker altså at blitsen skal stanse all bevegelse uten "fartseffekt". Det gjør ikke blitsen nå. Legger ved et eksempelbilde så dere ser hva jeg mener.

 

19p82q.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I exif står det:

 

Camera Model Canon EOS 7D

Tv( Shutter Speed ) 1/80

Av( Aperture Value ) 6.3

Metering Mode Evaluative Metering

Exposure Compensation -1/3

ISO Speed 500

E-TTL II flash metering Evaluative flash metering

Shutter curtain sync 1st-curtain sync

Flash Exposure Compensation 0

 

Nå kan ikke jeg blits så godt da, men den står vel ikke i "high speed -sync", et sånt lynsymbol og en "H" på displayet. Da blir vel blitsblinket "lengre" og svakere enn vanlig?

Lenke til kommentar
Det var bare blitsen som ble lånt bort. Da jeg fikk det tilbake og det ikke utløste like raskt som det pleide, testet jeg ut de ulike knappene på blitsen. Resultatet ble like dårlig (ETTL Zoom --mm, med og uten M :/ :, med og uten high speed -sync, med og uten de tre pilene). Jeg er forsatt uerfaren med ekstern blits. Har brukt det kun noen ganger før det ble lånt bort. Ikke rørt knappene før venninna mi lånte blitsen, og regner med at blitsen stod i standard-modus før. I hvert fall så leste jeg i bruksanvisningen. Fant ikke helt ut av problemet og prøvde da å slette blitsinnstillingen på kameraets meny under blitskontroll. Slettet også alle brukerinnstillinger for kameraet for sikkerhetsskyld. Heller ikke det hjalp. Så nå håper jeg på hjelp fra dere :)


Det med exif, så spiller innstillinger på kameraet ingen rolle. Det er blitsen som ikke utløser så raskt, liksom et sekund for sent - da blir bildet ikke fryst om motivet beveger seg. Det var ikke slik før. Før fungerte blitsen slik at motivet ble fryst uansett hvor raskt det beveget seg.


Flageborg: Hva er rear-curtain sync? Hvordan ser jeg om det er aktivert?

Endret av Sombiejenta
Lenke til kommentar

Når du trykker ned utløserknappen vil blitsen aktiviseres i begynnelsen av lukkertiden "når lukkergardinen åpnes", ved bruke av rear curtain synk vil blitsen aktiverer i slutten av lukkertiden "når lukkergardinen stenges".

 

Det kan kanskje være at blits-styrken er justert ned endel "holdt inne senterknappen for justering i ettl-mode".

 

Her er bruksanvisningen.

 

Kanskje denne videoen kan hjelpe litt.

 

 

Eller denne.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...