Gå til innhold

Prosessor vs Ram


Armas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet blir det ganske store filer med slik rendring?

Isåfall vil jeg anbefale så mye RAM som mulig, så den slipper å benytte seg av pagefila når du skal jobbe med filene.

Selve rendringen er det CPU'en som tar seg av, så da vil denne prosessen naturligvis går fortere jo raskere CPU du har!

 

Men hvis arbeidet bare er CPU-krevende og det ikke er snakk om gigantiske filer, så er det altså først og fremst CPU'en som bør være kraftig.

Lenke til kommentar

det skal du ikke være så skråsikker på.

 

se i ytelsesmåleren i windows hva som går opp og ned. hvis ram kurven forblir den samme, så trenger du mer cpu power, og ikke ram.

 

f.eks. ved rendring i adobe premiere pro, så brukes sidevekslingsfila heftig hvis du bare har 256mb ram, men overhodet ikke hvis du har 700.

 

 

johanG.

Lenke til kommentar

Som en tommelfinger-regel er det riktig at prosessoren må være kraftig. Men i vår high-tech verden med "killing-edge"- krav til råytelse, bør man ha mye RAM i tillegg.

 

Det med minne er mindre problematisk delvis fordi det bare er til å kjøpe en minnemodul og sette den på plass. Ofte er pc-er med lav klokkefrekvens med mye minne, ofte rimelige i innkjøpspris.

 

Jeg foretrekker ofte rask CPU og middels med RAM. Ellers har ALU (aritmetisk logisk enhet), mye å hente fra cache. Cachen bør være på minst 512kB, i tillegg til CPU og RAM.

 

Det er selvsagt en kombinasjonssak. Har selv en pc med 1 GB RAM og 1,5GHz CPU, og den er ganske rask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...