Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor stor jomfrufaktor tror dere det var på Expoen? Fy hvor mye forskjellige folk man finner på ett sånn sted :D men morro!

 

Veldig positivt over X1, gleder meg virkelig til den kommer og spesiellt til Forza og FIFA, deilige spill! Var ikke helt fan av triggerfeedback når man trykket inn gassen, føltes noget unaturlig ut.

Kontrolleren var utrolig behagelig også.

 

Også var jo Segway råartig og så unaturlig ! :D

Lenke til kommentar

 

Inttrykk fra SpillExpo 2013

Bilder

 

 

SirKratoS og Toman koser seg med Knack! :D

 

attachicon.gifDSC_0194.jpg

attachicon.gifDSC_0196.jpg

 

PS4 standen

 

attachicon.gifDSC_0181.jpg

attachicon.gifDSC_0182.jpg

attachicon.gifDSC_0183.jpg

 

Killzone SF

 

attachicon.gifDSC_0184.jpg

 

Dualshock 4 (legg merke til PS4 i skapet bak)

 

attachicon.gifDSC_0185.jpg

attachicon.gifDSC_0186.jpg

 

Xbox One-boksen

 

attachicon.gifDSC_0188.jpg

 

Contrast og litt UI

 

attachicon.gifDSC_0190.jpg

attachicon.gifDSC_0191.jpg

 

 

 

Da har jeg etter en lang dag med mye spilling og fine opplevelser lyst til å komme med litt av mine opplevelser og tanker fra SpillExpo. Først vil jeg si at det har vært en utrolig bra dag, mye takket være svært hyggelig samvær med Toman (il Sepiroth), SirKratoS og Emils. Det gjorde dagen så utrolig mye bedre å få dele den sammen med dere, knallbra! :)

 

Kommer til å ta dette litt bolk for bolk; først generelt om messen og hva jeg synes her. Deretter vil jeg ta PS4 m. spill og tilbehør, Xbox One med spill og tilbehør, deretter det som måtte passe seg inn som sluttanker.

 

Helt først kan jeg starte med å si at jeg er imponert, og at det var på alle måter vel verdt turen til Lillestrøm. Messegulvet var utrolig bra, og det var veldig mange spennende muligheter for alle til å få prøvd både det ene og det andre. Segway, Komplett, Retro Gaming, PS4, Xbox One, Occulus Rift VR, EA Games, Hovedscenen, dyr mat, 501st legion, VGTV, Battlefield 3, osv., osv.

 

Det som kanskje imponerer mest når en kommer er hvor utrolig bra og stor Sony og PS4-standen er. Den er stor! Det er mange PS4-maskiner; opp i mot 30. 24 som er inne på et lukket området der en kan prøve masse forskjellige spill. En som står tilgjengelig ute for alle der en kan teste Playroom, og et dusin andre som står inne i glassmontre rundt omkring. I TILLEGG! I tillegg kan kan man spille NFS Rivals på PS4 hos EA, og, gjemt bort hos Sony Make.Believe, kan man....

 

Spille RESOGUN I UHD! Tro det eller ei, det var ultrakult. Jeg var den første på messa som kom meg dit, kjempehyggelige folk der, knallfett å spille Resogun. Det ser nydelig ut!

 

Det som skuffet desidert mest var standen til Xbox One. Man ser den klart og tydelig, alikevel skjønner man nok kanskje ikke egentlig hva det er før man kommer helt bort. Et grønt hus/grønn boks som ligger midt på messegulvet, med en hvit dør. Bak boksen står det et par Xbox 360er med Fifa. Men inne i boksen, der fantes det 5 XBoner med hhv. Dead Rising, Ryse, Fifa 14, Forza 5 og Killer Instinct. Det var det! Ikke noe mer Microsoft eller Xbox One noen steder. Veldig skuffende når man sammenligner med hvor utrolig hardt Sony kjører på; det er tross alt bare 13 dager til release i USA for Xbox One; vel kommer den ikke til Norge før utpå nyåret, men det er alikevel en svært dårlig utnyttet sjanse av Microsoft, for her var det et ekstremt antall svette gamere.

 

Uansett, køen inn i boksen var ikke lang, en ti-femten minutters ventetid for å spille Xbox. I tillegg var boksen forferdelig svett og varm, lukta dritt også. Toman synes det var fælt :p PS4 derimot, der var det andre boller. Totalt hands on med 11 PS4 spill i dag, masse tid, mange hyggelige mennesker (både jenter og gutter, var en større pølsefest hos Microsoft). Kan ikke si noe annet en at jeg koste meg, alikevel sitter jeg kanskje litt igjen med tanker om hva "er egentlig next gen"?

 

PS4 m. spill og tilbehør

 

Jeg var utrolig imponert over standen til Sony og Nordisk Film. Masse PS4-maskiner, et åpent miljø som ønsket deg velkommen med vidåpne armer. I tillegg kunne man selvfølgelig spille masse PS3-spill, Gran Turismo 6 med playseat og ratt, i tillegg til Vita med en masse titler (Tearaway? Fantastisk!).

 

Hovedpunktet her var uten tvil PS4. Totalt 6 maskiner på hver rad, ganger 4 rader gir 24 maskiner. 3 med Driveclub, 3 med Knack, 4 med Killzone SF, 1 med Hohokum, 2 med Contrast, 2 med Octodad, 3 med Fifa, 2 med Lego Marvel Heroes, og 4 med AC IV Black Flag. Som dere forstår, det var bare å sette i gang.

 

I tillegg var PS Eye montert opp på maskinene med Driveclub; et utrolig, lite nett kamera, omtrent 1/4 av størrelsen til Kinect. Veldig bra bildekvalitet, la oss håpe det kan brukes til mye kult. Maskinene var låst inn i skap som var åpne på forsiden slik at maskinen skulle få tilstrekkelig luft, alt så ut til å fungere optimalt.

 

Bare for å ta det først; maskinen er utrolig tøff. Liten og nett, veldig PS2-style sammenmikset med PS3. Man vokser på den. I tillegg har vi den nye kontrolleren som bare var helt himmelsk!

 

Dualshock 4

 

Som sagt fikk jeg først hands on med Resogun; mitt første møte med DS4 var, hva skal man si, litt merkelig. Først tenkte jeg "shit, her er det ikke noe forskjell!". Og ja, etter de kanskje første 5 minuttene følte det slik. Koste meg ferdig med Resogun og gikk videre til NFS Rivals. Her begynte ting å bli annerledes.

 

Det første man legger merke til er de konkave analogstikkene, de sitter som smurt, er store og gode, og sitter også i tillegg lengre fra hverandre. Etterhvert kom også noe annet veldig tydelig frem; nemlig responstiden på kontrollen. Det var instant reaksjon mellom kontroll og maskin, rett på! I tillegg var dødsonen omtrent lik 0, noe som var utrolig deilig i Killzone SF.

 

Triggerne bak var utrolig mye bedre, fingrene lå naturlig plassert der, i tillegg var de bøyd utover. Det sier seg selv at det er positivt. Selve kontrolleren er også større og ligger utrolig naturlig i hånden (bedre en Xbone, det kommer jeg tilbake til), den føles tilstrekkelig tung, og har i tillegg en deilig teksturert underside som gav ekstra grip. Touchpaden var responsiv og fungerte godt, blir spennende å se hva den kan brukes til (kartnavigasjon i AC IV, akkurat som å navigere Google Maps på iPad).

 

Alt i alt var hands on med Dualshok helt fantastisk og jeg klarer nesten ikke å vente til jeg får kontrolleren hjem i stua! Dette var på tide, og jeg er imponert.

 

Resogun

 

Jeg elsket Super Stardust HD. Resogun er i samme gata, takk og lov! Det er rått, om man liker arkadeshooter som krever skills og ikke gjennomføres på en time. I tillegg så det lekkert ut, ritkignok i UHD. Er gratis på PS Plus dag 1.

 

Kontrollen var tight, god FPS, utrolig mange detaljer på bildet.

 

NFS Rivals

 

Dette var Need for Speed, bare enda lekrere. Også har var kontrolleren meget responsiv og god, visuelt sett bra, mye greier (EMP fra politiet? Litt søkt, men det er slik NFS er.)

 

Virket absolutt bra.

 

AC IV Black Flag

 

Så ikke store forskjeller mellom PS3 og PS4-versjon sånn umiddelbart, PS4-versjonen hadde fortsatt en del jaggies og var litt opp og ned. Det fløy bra, og så bra ut. Kult å navigere kartet med touchpaden, funka veldig bra.

 

Er nok litt skuffa over grafikken, hadde forventa et smoothere bilde. Men, greit nok.

 

Killzone Shadow Fall

 

Killzone Shadow Fall er rett og slett utrolig fett, og desidert et av de spillene som ser best ut (ja, også tatt med Xbox One-spillene i betraktning). FullHD er som godteri for øynene, det flyter ekstremt godt, kontrollene (DS4!) er responsiv og tett.

 

Dette er virkelig en next-gen-tittel. Gleder meg!

 

Fifa 14

 

Ikke noen overraskelser her, litt bedre grafikk, spesielt med mer detaljert gress. Ellers ikke så mye.

 

Toman slo meg 1-0 med PSV, det var nedtur :hrm:

 

Octodad

 

Veldig morsomt, og veldig rart spill. Jeg lo godt flere ganger! Ikke next-gen (hva er egentlig next-gen?), men fett.

 

Driveclub

 

Driveclub var tøft, vanskelig, og litt fargesvakt. Forza har utrolig sprakende farger, Driveclub er blekere; håper det fikses på. Ellers grafikken topp, og kontrollene også her sitter bra.

 

Knack

 

Har vært mye diskusjon rundt Knack; og tja, det er kanskje som nevnt. Dette er ikke et dypt spill som Last of Us eller tilsvarende; dette er Crash Bandicoot, bare på PS4. Man setter seg ned, spiller og koser seg, deretter legger man bort kontrolleren og tar en pause.

 

Gøy, men lineært. En del frame drops på visse sekvenser, regner med at det er pga. gammel build.

 

Contrast

 

Dette er min desiderte favoritt! Et utrolig spesielt spill som har en helt egen feeling og et helt eget tema; dritkult. I tillegg så det nydelig ut, og også her, kontrollen satt som et skudd.

 

Også gratis på PS Plus dag 1, gleder meg stort!

 

Hohokum

 

Hva var det jeg akkurat spilte? Rart men kult, skikkelig indie-spill, det liker vi. Gleder meg til å spille mer!

 

 

 

Xbox One m. spill og tilbehør

 

 

Som nevnt i innledning var Xbox One-standen dessverre et trist kapittel. Her lot Microsoft virkelig en sjanse gå i fra seg til å kapre flere kunder til maskinen; godt mulig de fikk noen, men hadde de gått andre veier en den boksen ville det nok vært annerledes.

 

Som sagt var det en kubisk grønn boks med en hvit dør, bak den var det fem XBoner. Man følte seg ikke videre velkommen, men greit nok, man måtte inn der for å teste. Lukta vondt, var tett luft og generelt mindre hyggelig. Uansett, der inne hang det flotte TVer, i tillegg til 5 XBoner og 5 Kinecter.

 

For det først, Kinecten er svær! Den er 1.65 ganger så lang som en murstein, 1.4 ganger så tjukk. Sånn ca. Mye større en PS Eye. I tillegg er selve Xbox One-maskinen også en del større en PS4, det ser man klart og tydelig med en gang. Den ser bra ut dog, med et fint lysende Xbox-merke på fremsiden. Prøvde også å gå ut i Xbox UIet, overgangen var kjapp og flytende, ekvivalent med PS4.

 

Xbox One-kontroller

 

For min del som har ekstremt liten fartstid med Xbox generelt, er det ikke riktig av meg å gi en full utredning på Xbox-kontrolleren. Da må evt. Toman er SirKratoS tre til. Det jeg KAN si noe om, er hvordan den føltes i forhold til DS4.

 

Det første som slo meg er at Xbox-kontrolleren er mindre en DS4; og for liten for mine hender. Jeg har store hender, det skal sies, men jeg ble uansett svært overrasket. Tomlene kræsjet borti hverandre, og jeg følte at kontrolleren satt dårligere i hånda sammenlignet med DS4 (husk nå at DS4 satt ekstremt godt!). I tillegg var analogstikkene for små for tomlene mine. Der det på DS4 var god plass til å gjøre både det ene og det andre, ble Xbox sine små og kronglete, og det var vanskelig å få det til å passe. Selve "gropene" i analogstikkene var rett og slett for små.

 

Når det gjelder triggerne så var de nedre veldig gode, også bøyd utover. I tillegg var force feedback utrolig kult, dette kan det komme mye fett ut av. De øvre triggerne derimot føltes mindre naturlige da de på en måte var inkorporert direkte i designet til kontrolleren, vanskelig å forklare, en må prøve selv; kanskje en tilogmed ikke ser på det som et problem. For meg ble det unaturlig og litt kleint.

 

Må også si meg enig med Larzen over her, Xbox-kontrolleren føltes også mer plastic-fantastic og billigere ut en DS4; det var et materiale overalt, PS4 sin kontroll føltes mer handcrafted med flere typer teksturer fordelt rundt om på kontrollen for å øke grip osv.

 

Så, alt i alt synes jeg at DS4 lå et par hestehoder foran Xbox One. Dette er helt subjektivt, godt mulig andre vil ha en helt annen mening om saken. I tillegg er jeg ikke vant med Xbox-kontroller, så min mening ble deretter.

 

Ryse

 

Ingen, ikke engang den mest hardbarkede Sony-fanboy kan nekte for at Ryse ser utrolig nydelig ut. Lyslegging, skygger, teskturer; rett og slett nydelig. Er man fan av romertiden, gladiatorkamper, osv. kan nok dette bli et must.

 

Jeg fikk dessverre ikke hands on her, var lang ventetid i boksen, men jeg stod en stund og betraktet en som spilte. Det som slo meg var hvor enkelt og simpelt det så ut. Han trykket på en knapp hele tiden, bevegde seg litt mot en eller annen side, og fortsatte med trykking. Kom noen QTEr av og til, så også mindre spennede ut.

 

Vanskelig å si, dette kan bli enten eller. Noen kommer til å elske det, andre til å hate det. Rett og slett nødt til å bare prøve det og gjøre seg opp sin egen mening.

 

Dead Rising 3

 

Utseendemessig var det lite imponerende, spesielt så man den svake oppløsning, gjorde det utrolig hakkete. Var lite farger også.

 

Toman må komme med mer tilbakemelding her, han spilte det.

 

Fifa 14

 

Ekvivalent med Fifa 14 på PS4.

 

Forza 5

 

Forza 5 ser fantastisk ut! Det er nok på bekostning av mange ting, men bilmodellene er nydelige. Også områdene rundt er flotte.

 

Merket med en gang hva denne demoen var ment til: pur, ren show off! Det var masse bilder av bilene i diverse lyssettinger mens det loadet, i alle fasonger. Mye for mye spør du meg, det ble bare så alt for tydelig hvor fokuset lå.

 

Kjøremessig merket jeg ikke noe spesielt sammenlignet med andre bilspill; nå er ikke jeg noen entusiast.

 

Killer Instinct

 

Fett slåssespill, grei grafikk. Ikke helt min cup of tea dette heller, men jeg knuste SirKratoS så det var jo morro. Kommer helt sikkert til å appellere til dem som måtte finne det spennende.

 

 

 

 

Closing Thoughts

 

Kommer i morgen.

 

 

 

SpillExpo 2013 Selvins Game of the Show:

 

8987511081_6ee578fc0c.jpg

 

Bra skrevet! Godt oppsummert.

 

PS: Standen hos EA med NFS, det var på PC ikke PS4 - ble selv lurt av PS4 kontrollen, men jeg kjenner folk som driver med messa og det var skuffende nok på PC. Det kan i grunn forklare hvorfor det ikke var kø der..

 

Edit: Ser nå at andre har påpekt det samme :)

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet meg hjem fra Spillexpo`en. Var utrolig artig, spesielt cosplay konkurransen ;D

Får skrive litt om de diverse tingene imorra, stuptrøtt nå.

Regner med at flere her har skrevet lengre innlegg om det som var der, så tar bare kort om hva jeg syntes om tingene man kunne prøve, de andre aktivitetene og arrangementet generelt.

Skal se om jeg får gravd frem noen bilder også, var en kamerat som tok en del.

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet meg hjem fra Spillexpo`en. Var utrolig artig, spesielt cosplay konkurransen ;D

Får skrive litt om de diverse tingene imorra, stuptrøtt nå.

Regner med at flere her har skrevet lengre innlegg om det som var der, så tar bare kort om hva jeg syntes om tingene man kunne prøve, de andre aktivitetene og arrangementet generelt.

Skal se om jeg får gravd frem noen bilder også, var en kamerat som tok en del.

Du hadde vel en lang biltur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...