Gå til innhold

Norge ville vært tryggere uten innvandrere


Gjest medlem-320416

Anbefalte innlegg

Bare i Norge finner man dekadente fjols som legitimerer drap på uskyldige med "hvite privilegier" og fiktive historier.

 

Og forresten i den pdfen din som jeg antar at du i en hui og hast googlet deg frem til så er det kun en referanse til scandinavian gangs og ordene Norwegian, Norway, Sweden, Swedish, Denmark, Danish forekommer ikke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er en relativt tynn kilde selv. Det er i alle fall lite som tyder på særlig mye gjengkriminalitet i USA på den tiden, særlig i Chicago og New York, da de fleste nordmenn endte opp andre steder enn her. Det er i alle fall lite som tilsier at nordmenn og skandinaver pekte seg ut i særlig måte i forhold til andre immigranter på den tiden, som forsåvidt var poenget ditt?

 

Prøvd å finne andre kilder på dette, men alt jeg finner kommer tilbake til den ene linja der, der skandinaver blir nevnt, ikke nordmenn alene.

 

At folk har vært medlemmer av kriminelle gjenger på den tida tviler jeg dog ingenting på, men at nordmenn og andre skandinaver som kom til USA på den tida ble sett på som et stort problem for å holde lov og orden, det har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar

Bare i Norge finner man dekadente fjols som legitimerer drap på uskyldige med "hvite privilegier" og fiktive historier.

 

Og forresten i den pdfen din som jeg antar at du i en hui og hast googlet deg frem til så er det kun en referanse til scandinavian gangs og ordene Norwegian, Norway, Sweden, Swedish, Denmark, Danish forekommer ikke i det hele tatt.

1. jeg er amerikansk og bor i USA, ikke Norge.

2. Kildet kom fra en bok som jeg har lest skrevet av Danske innvandreren Jacob Riis som dokumenterte det som skjedde i innvandrer gettoer. Min bestefar var innvandrer på den tiden og fortalte meg en del om det da jeg var ung

3. Poenger er ikke at det var norske gjenger, bare at det er typisk å ha innvandrer gjenger, selv fra fredselskende Skandinavia

5. Jeg er ikke enig med norsk innvandrepolitikk, særlig den som domineres av asylsøker. Norge er naivt til innvandring og leker med ild

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. jeg er amerikansk og bor i USA, ikke Norge.

2. Kildet kom fra en bok som jeg har lest skrevet av Danske innvandreren Jacob Riis som dokumenterte det som skjedde i innvandrer gettoer. Min bestefar var innvandrer på den tiden og fortalte meg en del om det da jeg var ung

3. Poenger er ikke at det var norske gjenger, bare at det er typisk å ha innvandrer gjenger, selv fra fredselskende Skandinavia

5. Jeg er ikke enig med norsk innvandrepolitikk, særlig den som domineres av asylsøker. Norge er naivt til innvandring og leker med ild

Ok, da gir det litt mer mening.

 

Siste punktet er jeg helt enig i. Det er voldsomt mye naivitet ute og går, og det er synd folk ikke skjønner det. Spesielt overfor folk som uttaler seg offentlig, så er man livredde for å si noe som er i nærheten av å være rasistisk, og blir veldig poltisk korrekt. FRP blir kaldt for fjolls fordi de kaller en spade for en spade, og at de har en del andre meninger som kanskje gjør at folk flest har svært liten tillit til dem. Likevel når det gjelder innvandring, er FRP det eneste partiet som faktisk tørr å gå ut å si det som det er. Nå er de i posisjon, så får vi håpe de klarer å gjøre noe med det, selv om jeg er redd det er vanskelig, men er alltids lov å håpe.

Lenke til kommentar

Gjengkultur i den kriminelle forstand og vikingene var ikke primert plyndrere og voldtektsmenn slik marxistlæreren din fortalte deg på barneskolen, de var primert et handelsfolk.

Hva startet de som?

Holdt ikke vikingene ved Normandie, Paris som "gissel"?

 

De bosatte seg ved tiden og ble et handelsfolk, ja, men Lindisfarne og lignende tokt er vel ikke akkurat kjent for den fantastiske prutingen som fant sted.

 

 

Edit:

Det som er litt morsomt nå er at du forsvarer vikingene med "alle var ikke ille" og poengterer dette, på samme måte som noen her inne forsvarer innvandrere som gruppe ved å si at ikke alle er kriminelle

Endret av Snurreleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva startet de som?

Holdt ikke vikingene ved Normandie, Paris som "gissel"?

 

De bosatte seg ved tiden og ble et handelsfolk, ja, men Lindisfarne og lignende tokt er vel ikke akkurat kjent for den fantastiske prutingen som fant sted.

 

Viking kommer av ordet vik og de hadde dermed en kultur knyttet til havet. Hva de har startet som må selvsagt ha vært som dyrkere av jorden, jegere og fiskere, håndverkere og alt det andre som kreves for å overleve i det ugjestmilde klimaet her oppe i Nord.

 

Folk flest når de tenker på vikinger er å drepe, voldta, plyndre etc og noen strekker det så langt at det legitimerer den sinnesyke asyl og innvandringspolitikken som blir tvingt på vårt folk.

Lenke til kommentar

Er dette noe som gjør at vi bare skal akseptere at utlendinger som det norske folk ikke ønsker å ha her skal få lov til å drepe vilkårlige mennesker?

Hvem sier at vi skal aksepterer drap? At folk ikke gjør det kan du bare se på den rasismen og generaliseringen som kommer med. Du skal akseptere de lovlydige innvandrerene, og så kan du dra frem pekefingeren når de ikke er lovlydige. Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Viking kommer av ordet vik og de hadde dermed en kultur knyttet til havet. Hva de har startet som må selvsagt ha vært som dyrkere av jorden, jegere og fiskere, håndverkere og alt det andre som kreves for å overleve i det ugjestmilde klimaet her oppe i Nord.

 

Folk flest når de tenker på vikinger er å drepe, voldta, plyndre etc og noen strekker det så langt at det legitimerer den sinnesyke asyl og innvandringspolitikken som blir tvingt på vårt folk.

Så vidt jeg vet er opprinnelsen av ordet Viking fortsatt ikke stadfestet, men den du nevner er den mest utbredte ja.

 

Vikingene dro ut i Europa for å finne mer land og rikdom, fordi det ble for trangt om plassen her hjemme med tanke på fruktbar jord etc

 

Ja vikingene plyndret, drepte og tok slaver, og ja mange om ikke flerparten bosatte seg senere og brukte egenskapene sine til handel, men det forandrer ikke at de tidvis var barbarer i ordets rette forstand.

 

Jeg vil ikke si at asylpolitikken vår er "sinnsyk", men integreringen må bli bedre og det må stilles større krav til til asylsøkerne, men å bruke en mentalt forstyrret manns gjerninger som argumentasjon for å kaste innvandrere ut av landet blir for snevert.

Lenke til kommentar

Nei, det er selvsagt ikke noe sinnsykt med å ha fremmede utlendinger som får fritt bevege seg rundt om i dette landet og som det er ingen kontroll over med det resultat at de knivstikker uskyldige mennesker på bussen. Ikke noe sinnsykt i det hele tatt.

 

Integrering.. det er et ord som bare slenges rundt når det kommer til problemene knyttet til innvandring. Det er et røykteppe. Hva mere kan man gjøre for dem egentlig? Det har t.o.m kommet til det punktet at de får jobber over nordmenn i enkelte tilfeller basert utelukkende på at de er utlendinger. Gratis bolig får de, penger, utdanning, opplæring, barnehageplass til barna og alt det uten å bidra med så masse som en eneste krone og vi skal tro at problemet er manglende "integrering" ?

Lenke til kommentar

Hvem sier at vi skal aksepterer drap? At folk ikke gjør det kan du bare se på den rasismen og generaliseringen som kommer med. Du skal akseptere de lovlydige innvandrerene, og så kan du dra frem pekefingeren når de gjør noe galt.

 

Det finnes mye rasisme overfor innvandrere i Norge, det er det liten tvil om. MEN selve diskusjonen rundt innvandring til Norge må vi få lov å ha før folk drar fram rasismekortet. Man kan ikke "rope ulv" på alt, da får det ingen verdi lenger.

 

Generalisering er dessverre noe man er nødt til gjøre for å få bukt med problemer. Det "ingen" som hevder alle innvandrere er kriminelle (det er sikkert noen som sier det, men..), men det er fortsatt greit å si at en større innvandringsbefolkningen i forhold til resten er det. Det er fakta. Vi kan ikke overse dette ved å skylde på rasisme og generalisering.

 

Sannheten er at innvandring er lite lønnsomt rent økonomisk, i alle fall i så stor skala som nå. Det gjør til en viss grad gatene i de store byene våre mer utrygge, og på sikt kan være med på vanne ut den norske kulturen. Vi trenger å redusere i antall godkjente asylsøknader, vi trenger raskere og bedre systemer for asylsøkere i landet og vi trenger bedre oppfølglig og integrering av de som får asyl. Disse må tas bedre vare på slik at de får et bedre liv her i landet og tilpasser seg norske lover og normer.

 

Generalisering er ofte et negativ ladet ord i slike debatter, men hva annet skal man gjøre? Åpne grensene og slippe alle som vil inn. "Velkommen til Norge. Her får du mangedobbla din lønn i hjemlandet ved å sitte på rævva. Du trenger ikke å lære deg norsk, bare møte på et kurs. Og glemte jeg å si det, det er bare å gå på gata å rane til deg en ny iphone, politiet vil nok henlegge saken uansett. Om du skal bli tatt, så er fengsel som et lite hotell med regler. Slapp av, du sitter ikke lenge uansett før du blir løslatt. Og en ting til, dette varer ikke lenge. Når resten av ditt land og et par naboland kommer faller systemet, og du blir sittende igjen i et dritkaldt land med høye skatter og ingen velferdsgoder."

Lenke til kommentar

Man må nesten skille snør og bart. Ikkevestlig innvandring og åpnere grenser gjør deler av Norge mye mindre trygt, det kan det ikke være særlig tvil om. Samtidig så er ikkevestlig innvandring, slik den foregår i dag, i all hovedsak negativ for Norge, med unntak av veldig abstrakte og diffuse goder.

 

Dette betyr ikke at alle innvandrerne bidrar negativt, det betyr ikke en gang at majoriteten gjør dette, langt i fra.

Lenke til kommentar

Nei, det er selvsagt ikke noe sinnsykt med å ha fremmede utlendinger som får fritt bevege seg rundt om i dette landet og som det er ingen kontroll over med det resultat at de knivstikker uskyldige mennesker på bussen. Ikke noe sinnsykt i det hele tatt.

 

Integrering.. det er et ord som bare slenges rundt når det kommer til problemene knyttet til innvandring. Det er et røykteppe. Hva mere kan man gjøre for dem egentlig? Det har t.o.m kommet til det punktet at de får jobber over nordmenn i enkelte tilfeller basert utelukkende på at de er utlendinger. Gratis bolig får de, penger, utdanning, opplæring, barnehageplass til barna og alt det uten å bidra med så masse som en eneste krone og vi skal tro at problemet er manglende "integrering" ?

Er enig i at det er en problemstilling. Man kan ikke vente til noen blir knivstukket for å kunne finne ut om dem skal bli eller ikke. Men med mindre du finner en spåkone så er ikke dette så lett uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Er for likestilling, det gjelder selvsagt innvandrere også.

 

Såklart må man ha en viss skepsis til mønstre som går igjen, hvis det er visse innvandrere som går igjen så må jo noe gjøres. Man kan jo ikke bare slippe alle igjennom bare fordi man ikke skal forhåndsdømme, den ser jo jeg også.

 

Men det er forskjell på generalisering og sannsynlighetsregning og grunnet skepsis.

 

 

Det finnes mye rasisme overfor innvandrere i Norge, det er det liten tvil om. MEN selve diskusjonen rundt innvandring til Norge må vi få lov å ha før folk drar fram rasismekortet. Man kan ikke "rope ulv" på alt, da får det ingen verdi lenger.

Joda, men jeg har ikke brukt "rasismekortet". Jeg sier bare at det er tilfelle og at det er et reelt tema. Det finnes mange rasister, om enn ikke flertallet er det så er det fortsatt mange når det gjelder utlendinger og innvandrere.

 

Jeg er dog helt enig i at man skal kunne diskutere dette uten å bli kalt rasist.

 

 

Generalisering er dessverre noe man er nødt til gjøre for å få bukt med problemer. Det "ingen" som hevder alle innvandrere er kriminelle (det er sikkert noen som sier det, men..), men det er fortsatt greit å si at en større innvandringsbefolkningen i forhold til resten er det. Det er fakta. Vi kan ikke overse dette ved å skylde på rasisme og generalisering.

Nei, generalisering er noe man på ingen måte trenger eller er nødt til. Jeg ser hva du vil fram til dog, og er delvis enig. Det er et vanskelig tema.

 

Det å si at "alle" innvandrere er kriminelle er generalisering. Mens hvis du har grunn til å tro at en større del av innvandringsbefolkningen er det, så trenger ikke det å være generalisering. Om det stemmer, er jeg ikke så sikker på da. Disse "fakta" tror jeg verken du eller jeg kan bekrefte eller avbekrefte.

 

Her er det heller ikke snakk om å overse noe. Det er ikke snakk om å unskylde innvandrernes lovbrudd med at de som erkjenner dette er rasister. Som jeg sier, de som driver med alvorlig kriminalitet kan godt sendes ut, det er mange enige i. Det har jeg sagt flere ganger, hva tenker du om de som er til overs? Er de samme personene enige om at resten kan få bli og at det ikke er noe galt i det?

 

 

Sannheten er at innvandring er lite lønnsomt rent økonomisk, i alle fall i så stor skala som nå. Det gjør til en viss grad gatene i de store byene våre mer utrygge, og på sikt kan være med på vanne ut den norske kulturen. Vi trenger å redusere i antall godkjente asylsøknader, vi trenger raskere og bedre systemer for asylsøkere i landet og vi trenger bedre oppfølglig og integrering av de som får asyl. Disse må tas bedre vare på slik at de får et bedre liv her i landet og tilpasser seg norske lover og normer.

Så innvandring skal være en investering, noe som befolkningen kan tjene på?

 

Jeg synes det er rett og rimelig å ikke legge alt i hendene på dem, de burde jobbe for tak over hodet og mat på bordet. Men hvordan skal man forvente at de skal forsørge seg selv når det er vanskelig å få jobb? Det er også forskjellig grunn til at folk kommer inn, man kan da hjelpe dem som virkelig trenger det. Ihvertfall hjelpe dem å komme i jobb, lære norsk etc.

 

Igjen, noen, ikke alle, gjør gatene utrygge. Prøvetiden jeg nevnte ville vært et godt system for dette. Hvordan asylsøknadene ser ut vet jeg ikke, så skal ikke uttale meg for mye om det. Videre er jeg enig.

 

Generalisering er ofte et negativ ladet ord i slike debatter, men hva annet skal man gjøre? Åpne grensene og slippe alle som vil inn. "Velkommen til Norge. Her får du mangedobbla din lønn i hjemlandet ved å sitte på rævva. Du trenger ikke å lære deg norsk, bare møte på et kurs. Og glemte jeg å si det, det er bare å gå på gata å rane til deg en ny iphone, politiet vil nok henlegge saken uansett. Om du skal bli tatt, så er fengsel som et lite hotell med regler. Slapp av, du sitter ikke lenge uansett før du blir løslatt. Og en ting til, dette varer ikke lenge. Når resten av ditt land og et par naboland kommer faller systemet, og du blir sittende igjen i et dritkaldt land med høye skatter og ingen velferdsgoder."

Generalisering er negativt fordi det bygger påstander opp meg forenklinger, usannheter og forhåndsdømmelser og antagelser. Hva annet skal man gjøre enn å spekulere når man ikke vet? Det er hva mennesker gjør, for å gjøre fornuft ut av de manglende puslebitene. Hva man ihvertfall ikke skal gjøre når man ikke kjenner til detaljene er å vaske ut bildet av virkeligheten enda mer.

 

 

Jeg er selvsagt enig i at man ikke ukritisk kan slippe alle inn, jeg har ikke nok kunnskap på dette området til å uttale meg om akkurat det. Forhåpentligvis så er det folk med peiling på området som tar seg av det.

 

Har egentlig ikke noe annet å si utover resten av det du skriver ettersom jeg har dekket dette opptil flere ganger. Jeg er enig i dette, spesielt når man betaler skatt som går til motellopphold av kriminelle som sikkert trives godt i fengselet.

 

Vet ikke hvordan det fungerer idag, men innvandrere burde jo være forberedt på å gjøre hva de kan for å komme seg i arbeid og det er ikke noe problem å fikse en veileder som kan hjelpe med dette. Det er det offentliges oppgave å informere og forberede dem på det. En innføring i lovgivning og konsekvenser av brudd på disse er ikke vanskelig å fikse. Ingen er jo for at de skal bryte disse.

 

 

EDIT: Ble litt endringer her, glemte å besvare det ene innlegget blant annet. Er trøtt på disse tider vet du.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men jeg har ikke brukt "rasismekortet". Jeg sier bare at det er tilfelle og at det er et reelt tema. Det finnes mange rasister, om enn ikke flertallet er det så er det fortsatt mange når det gjelder utlendinger og innvandrere.

 

Jeg er dog helt enig i at man skal kunne diskutere dette uten å bli kalt rasist.

Det er klart. Vi er i alle fall langt unna det som kan kalles rasisme i denne tråden, i alle fall de siste innleggene her.

 

 

Nei, generalisering er noe man på ingen måte trenger eller er nødt til. Jeg ser hva du vil fram til dog, og er delvis enig. Det er et vanskelig tema.

 

Det å si at "alle" innvandrere er kriminelle er generalisering. Mens hvis du har grunn til å tro at en større del av innvandringsbefolkningen er det, så trenger ikke det å være generalisering. Om det stemmer, er jeg ikke så sikker på da. Disse "fakta" tror jeg verken du eller jeg kan bekrefte eller avbekrefte.

 

Her er det heller ikke snakk om å overse noe. Det er ikke snakk om å unskylde innvandrernes lovbrudd med at de som erkjenner dette er rasister. Som jeg sier, de som driver med alvorlig kriminalitet kan godt sendes ut, det er mange enige i. Det har jeg sagt flere ganger, hva tenker du om de som er til overs? Er de samme personene enige om at resten kan få bli og at det ikke er noe galt i det?

 

Sånn statitisk sett er flere med innvandrerbakgrunn straffedømt enn resten av folkningen, sånn rent prosenvis. Likevel er det klare skiller her, og det er stor forskjell på de ulike gruppene, som jeg nevnte tidligere her hvor blant annet somaliere og irakere overrepresentert.

 

Personlig synes jeg man generelt skal kutte i antall innvandrere som får asyl i Norge, og være flinkere til å sile ut de som kan skape problemer her. Både ved å sile ut folk som begår lovbrudd mens de er her, og være litt mer skeptisk til folk som kommer fra land som generelt har problemer med å holde seg på rett siden av loven når de kommer her og intergrere seg selv i det norske samfunnet.

 

 

Så innvandring skal være en investering, noe som befolkningen kan tjene på?

 

Jeg synes det er rett og rimelig å ikke legge alt i hendene på dem, de burde jobbe for tak over hodet og mat på bordet. Men hvordan skal man forvente at de skal forsørge seg selv når det er vanskelig å få jobb? Det er også forskjellig grunn til at folk kommer inn, man kan da hjelpe dem som virkelig trenger det. Ihvertfall hjelpe dem å komme i jobb, lære norsk etc.

At det skal være en investering er jeg uenig i, men folk prøver til stadighet å begrunne innvandring med at dette er noe man tjener på sånn rent økonomisk. Noe som er stor myte og langt i fra sant.

 

Det er jeg enig. Bedre oppfølging er viktig, sammen med å stille krav. De skal lære seg norsk blant annet. Ikke alle gjør det, og da får man seg heller ikke jobb i Norge.

 

 

 

Igjen, noen, ikke alle, gjør gatene utrygge. Prøvetiden jeg nevnte ville vært et godt system for dette. Hvordan asylsøknadene ser ut vet jeg ikke, så skal ikke uttale meg for mye om det. Videre er jeg enig.

 

Generalisering er negativt fordi det bygger påstander opp meg forenklinger, usannheter og forhåndsdømmelser og antagelser. Hva annet skal man gjøre enn å spekulere når man ikke vet? Det er hva mennesker gjør, for å gjøre fornuft ut av de manglende puslebitene. Hva man ihvertfall ikke skal gjøre når man ikke kjenner til detaljene er å vaske ut bildet av virkeligheten enda mer.

Problemet med innvandringsdebattene er som oftest at man får som svar. "Ikke alle er sånn, de aller fleste er ikke kriminelle" Nei, selvfølgelig er de ikke det. Husker jeg satt og diskuterte dette med en kompis for en stund siden, som kan sies å være en typisk sosialist og i mine øyne svært naiv når det gjelder innvandring. Han mente at innvandring er en stor invistering for Norge som land, og at kriminalteten blant den delen av befolkningen bare er opphypet av media. Og siden ikke alle kan dras under én kam, så er det bare å ta inn flere siden det er kun individet som har noe å si for kriminalteten og sånt overhodet ikke har noe med kultur og holdninger å gjøre.

 

 

EDIT: Ble litt endringer her, glemte å besvare det ene innlegget blant annet. Er trøtt på disse tider vet du.

Tror jeg stopper der jeg og.. Vi er nok ikke så veldig uenige, annet enn litt begrepbruk. Seint nå, så får ta opp tråden en annen dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...