Gå til innhold

Subwooferkasse til hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vanlige er å ente få et element først, og bygge kasse, etter hvilke frekvenser/følsomhet som ønskes.

(du tuner da kassa etter elementet, ved å bygge et bestemt kassevolum, og rett lengde og dim på bassrefleksporten)

Og man skaffer da normalt element som fungere best etter sitt bruk/ønske i forhold til hva man hører på.

Siden du har element, er det å søke etter gode kasser som andre har funnet fram til før deg, ellers er det å finne fram data på sub'en -laste ned et program for kassebygning, og simulere litt, før du finner hva du vil ha i forhold til mest mulig volum, lavest mulig frekvens, eller mest mulig følsomhet....

 

Står en del om dette på av forum, og sikkert på lyd delen i dette forumet og....

lykke til.

Lenke til kommentar

Hvis du er veldig i tvil så vil en lukket kasse være enklest å lage og er veldig tilgivende så lenge du får noenlunde riktig volum. Veldig mange foretrekker lukkede kasser pga. mer presis bass og generelt bedre lyd.

 

Edit: Med forbehold om forskjeller på elementer. Ikke alle er like glade i lukka kasser.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg er ute etter dyp og fin bass, og det får man vell med lukked kasse!? Når det kommer til element så må jeg kanskje skaffe meg ett nytt da jeg har ett Xelent NGW12 som i bunn og grunn er bilsub.. Vet ikke hva jeg kan få ut av dette, så jeg har lagt ut en Ønskes Kjøpt annonse på Finn.no, der jeg ser etter en Bash 500 Watts amp og ett 12" element som går sånn nogelunde ned i Hz. Har dere noen element og anbefale? Evt en nettside der jeg kan få kjøpt en god sub amp og element til en rimelig pris?

Lenke til kommentar

Når du alikevell skal ha forsterker, ny sub og kasse, hvorfor ikke bare kjøpe en aktiv sub da?

Mange av de spiller helt sinnsykt rått.

TC Sound elemente er vell kjent for å være veldig "nærme" SVS elementene? Og prisen fra partsekspress ble til sammen 3300,- inkl frakt hit for elemente og ampen.. Sparer noen tusen kroner på å kjøpe der enn å kjøpe en svs til 6 - 7000 kroner

Lenke til kommentar

Jeg stemmer også for aktiv sub. Man kan få bra lyd med DIY greier. Har selv greid det i 50% av gangene jeg selv har forsøkt. Har laget noen gode båndpasskasser.

 

Men en aktiv sub er frekvensgang helt flat selv med mindre kasse enn det som fysikken normalt krever. Dette fordi elektronikken er tunet etter en mengde forsøk og forskning på fabrikk. Og alt er glossy, plug and play. Og lettsolgt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du ha en DIY kasse så er det første du må gjøre er å legge inn ts parametrene til elementet i bassbox, så finne ut port størrelse, trype porter, kasse volum osv.
Når du er ferdig med det kan du starte simuleringen.
Når du da til slutt har funnet en god graf etter mye prøving kan du starte byggingen.
Så har du ikke noe erfaring fra før av og ikke har en god del tid anbefaler jeg deg å kjøpe en aktiv sub, gjerna da en XTZ 12.16 da de er noen beist til en finfin pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...