Gå til innhold

Macbook Pro 13" retina eller Macbook air 13"?


Anbefalte innlegg

Etter lanseringen av nye macbook pro retina ble jeg litt i tvil.

Hva egner seg best som bærbar pc til møter og reiser?

 

En 13" MacBook air med 8 gb ram og 256 gb disk koster 11.150,- hos Apple

En 13" MacBook pro retina med 8 gb ram og 256 gb disk koster 12.790,- hos Apple.

 

Pro har mye høyere oppløsning, raskere prosessor, bedre grafikk og flere porter.

Air er lettere og har bedre batteri.

 

Er litt usikker på om det siste oppveier fordelene med pro.

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 10% økning i pris mye eller lite? Trenger du de ekstra tilkoblingsmulighetene? Er vekt en faktor som kan bety noe etter et flertall med reiser og sleping på en datamaskin?

 

Til kontorarbeid og surfing holder en Macbook Air i massevis. Jeg har en Air, men skulle veldig gjerne hatt en MBPr 13".

 

Jeg anbefaler å dra et sted hvor du kan se og ta på begge maskinene, og kjøpe den som tiltaler deg mest utseendemessig.

Lenke til kommentar

Er 10% økning i pris mye eller lite? Trenger du de ekstra tilkoblingsmulighetene? Er vekt en faktor som kan bety noe etter et flertall med reiser og sleping på en datamaskin?

 

Til kontorarbeid og surfing holder en Macbook Air i massevis. Jeg har en Air, men skulle veldig gjerne hatt en MBPr 13".

 

Jeg anbefaler å dra et sted hvor du kan se og ta på begge maskinene, og kjøpe den som tiltaler deg mest utseendemessig.

Nei 10% økning i pris er ikke mye. Men forsåvidt nok penger å bruke på en datamaskin så det trenger ikke bli dyrere. Har Ipad 2 fra før og elsker den. Men den er mindre egnet til å skrive notater eller lage presentasjoner på. Har aldri hatt en Mac. Men har en brukbar stasjonær-pc hjemme og en gammel bærbar Acer som jeg ikke gidder å dra på lengre. Derfor fristet MacBook air i utgangspunktet. Lav vekt og batteri (pluss en maskin hvor jeg slipper windows-knot). Men det virker nesten merkelig at Pro og Air er så likt priset når ytelsene er såpass mye bedre på Pro.

Når det er sagt, så er jeg usikker på om ytelser og oppløsning vil ha noe betydning når man er på farten. Sånn sett er kanskje Air mest egnet til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Air eller MBP vil alltid være et portabilitetsspørsmål. Tar du med deg lap-toppen mer enn 3 ganger i uka til og fra jobb, ville jeg valgt Air. Er det en "sitte mest i sofan, eller på spisebordet sammen med frokosten" lap-top du ønsker, ville jeg valgt MBP.

 

De siste testene på begge maskinene viser at Air holder i massevis til hvermansen mtp ytelse etc. Det samme gjelder mtp airplay, streaming, ATV osv.

Lenke til kommentar

Oppdaget at Komplett kjører tilbud:

Apple MacBook Pro 13" Retina Display
Dual-Core i5 2.5GHz, 8GB, 128GB flash, HD Graphics 4000
MD212H/A
-13%
Førpris 11.490,-
Nå 9.990,-
Og bare for å oppklare litt. Selv om jeg er ukjent med Mac føler jeg meg ikke helt kompatibel med betegnelsen "hvermansen". Har noen års datautdannelse og flere år i IT-bransjen som bakgrunn. Riktignok jobber jeg i en helt annen bransje nå. Men jeg kan nok mer om hvordan en datamaskin fungerer enn folk flest. Det betyr ikke at jeg føler meg mer kompetent enn folk her inne, men bare for å forklare at jeg setter litt mer krav til en maskin enn gjennomsnittsbrukeren.
Så til tema. Maskinen som Komplett selger finnes ikke på Apple sine sider. Maskiner med Retina-skjerm har Intel Iris grafikk, Maskinen uten retina har Intel HD graphics 4000.
Hva er det da Komplett selger?
Lenke til kommentar

Komplett prøver å kvitte seg med forrige generasjon, som ble fjernet fra Apples nettbutikk samtidig som nyeste generasjon ble lansert. Det er verdt å merke seg at dette er en ganske annen maskin. Legg spesielt merke til at det er en annen CPU i den nye som blant annet gir betydelig bedre batterilevetid, og uten at jeg har satt meg spesielt inn i spesifikasjonene til den nye så antar jeg at den bruker PCI-E til SSD (samme som siste generasjon Air) som gir langt bedre hastighet for SSD-en. I tillegg er det støtte for f.eks. raskere trådløst nettverk.

Lenke til kommentar

Komplett prøver å kvitte seg med forrige generasjon, som ble fjernet fra Apples nettbutikk samtidig som nyeste generasjon ble lansert. Det er verdt å merke seg at dette er en ganske annen maskin. Legg spesielt merke til at det er en annen CPU i den nye som blant annet gir betydelig bedre batterilevetid, og uten at jeg har satt meg spesielt inn i spesifikasjonene til den nye så antar jeg at den bruker PCI-E til SSD (samme som siste generasjon Air) som gir langt bedre hastighet for SSD-en. I tillegg er det støtte for f.eks. raskere trådløst nettverk.

Da ble mine mistanker bekreftet. Takker for godt svar!

Lenke til kommentar
De siste testene på begge maskinene viser at Air holder i massevis til hvermansen mtp ytelse etc. Det samme gjelder mtp airplay, streaming, ATV osv.

 

Enig forsåvidt, men Air er kraftig nok til ganske mye annet enn hvermannsens sofasurfing også. Jeg trenger ikke spesielt fancy grafikk, og bruker uansett ekstern skjerm og tastatur når jeg ikke er på farten, og ender oftest opp med å jobbe på min 11' Air fordi den er så lett å drasse med til og fra jobb. Den må dra ganske tung last, som en Pro ville vært raskere på, men forskjellen er ikke så himla stor.

Lenke til kommentar

Macbook Pro Retina hands down!

 

Hvofor mener du det er bedre å ha med en Pro på reise?

 

Jeg ville helt klart valgt 11' Air siden jeg da kan droppe iPad og klare meg med to dingser istedenfor tre. De gangene jeg er på farta oppveier størrelsen og vekten ulempen med liten skjerm.

 

Siden 11' Air ikke er et alternativ gjetter jeg at portabilitet og reising tross alt ikke er så viktig for TS, og hvis det er riktig kan det hende Pro passer best. Men Pro er på ingen måte noe hands-down-valg, spesielt ikke når reising er inne i bildet. Hvis man faktisk ikke trenger superoppløsning på farten og den litt bedre ytelsen man kan få med Pro ville jeg heller si at Air er det opplagte valget.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Vennligst ikke kall den for en Ultrabook. Jeg forstår hva du mener, men det er ikke en Ultrabook. Det er heller ikke Air.

 

Ser ikke hvordan det ikke er en ultrabook. Forklar?

Lenke til kommentar

Ultrabook er et spesifikt merke, som må følge visse krav satt av Intel. Det er på mange måter utviklet som et svar på Macbook Air, der en Ultrabook primært er en PC med Windows (selv om jeg ikke tror det er et formelt krav). Sånn sett kan man si at Ultrabook er et subset av ekstra portable bærbare PC-er, men som ikke inkluderer Macbook Air.

 

For øvrig så er det for maskiner med Haswell-prosesser krav til touch-skjerm for å kunne være en Ultrabook. 2013 Air og sen-2013 Pro Retina har Haswell-prosessor, men ikke touch-skjerm. Sånn sett møter de ikke kravene.

Lenke til kommentar

Eier selv en Macbook retina første genrasjon og har greit erfaring med Air. Synes ærlig talt ikke det er stor forskjell i portabilitet, retina er tross alt en rimelig tynn og lett maskin i utgangspunktet. Blir veldig spesielt å begrunne et valg av Air på bakgrunn av vekt. Man skal reise mye for at dette blir en betydelig faktor. Gikk selv fra en Asus Zenbook UX31A som har cirka samme dimensjoner og vekt som Air. Transporterer maskinen hver dag og har aldri brydd men om forskjellen i vekt. Hadde likevel ønsket at Retina hadde vært tynnere, riktignok pga det estetiske og ikke praktiske.

 

Anbefaler deg virkelig å se begge maskinene ved siden av hverandre for å se hva du synes om vekt, estetikk og spesielt skjerm. Selv synes jeg Air har en direkte dårlig skjerm og vurderte den aldri på grunn av dette. Trur mange går på en smell med tanke på Air skjermen. Spesielt vist man har brukt en mobil eller nettbrett med høyoppløst skjerm, noe de fleste har. Er virkelig en nedtur å bruke Air skjermen etter det. Men det finnes faktisk flere som er fornøyd med Air skjermen. 1366 x 768 selges tross alt i stort volum. På grunn av bruksbehovet ditt virker det ikke som ytelsesforskjellen kommer til å være avgjørende. Begge maskinene framstår som likeverdig under normalt/lett bruk.

 

Er med på at Air vs Macbook Pro er et sprøsmål om portabilitet (og litt til) men kan ikke forstå de som mener dette gjelder Retina vs Air: 1.35 kg vs 1.62 kg og 1.9cm vs (0.3-) 1.7cm. det at Air er tynn i fronten har ingenting/minimalt å si med tenke på portabilitet, dette er bare et estetisk argument. Retina er faktisk mindre i både bredden og dybden en Air med rundt 1 cm i begge retninger.

 

 

 

 

 

Edit: Både Air og Retina oppfyller kriteriene for Ultrabook selv om de formelt ikke er det. Dette er en tåpelig diskusjon og en avsporing. Ultrabook er et markedsførings navn på samme måten som retina, Quattro og diverse andre tullenavn. Skal være bra fanboy for å reagere på at noen kalte Air for en Ultrabook. Det samme gjelder selvfølgelig epplegutter som reagerer vist man nevner at et ikke-Apple produkt har en retina skjerm. Rett og slett tåpelig. Ultrobook er blitt det folkelige navnet på ultra portable maskiner. Bare vend deg til det.

Endret av HMKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...