Gå til innhold

Macbook Pro 13" retina eller Macbook air 13"?


Anbefalte innlegg

Hvis portabilitet var et viktig poeng her ville det vært naturlig å vurdere Air 11' også.

 

Ellers syns jeg at 13' - for ikke å snakke om 11' - uansett blir for lite, og da synes jeg - for min del - pointet med retina blir litt utvannet.

 

Det er nok lettere å velge mellom Air 11' og Pro 15'. Ville TS foretrukket Air 11' kan han kjøpe Air 13', og ville han foretrukket Pro 15' kan han kjøpre Pro 13'.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Må vel oppdatere denne tråden og takke for alle svar.

Jeg kjøpte en Macbook air 13" med 8 gb minne og i7 prosessor.

Godt mulig jeg hadde tjent på å legge i enda et par tusen og fått pro med retina. Men har nå hatt maskinen et par uker, og kan ikke si jeg plages av at skjermen har dårligere oppløsning. Synes den er klar og fin i bruk.

 

Angrer litt på at jeg ikke valgte større harddisk. Men syntes prisen for å gå opp i størrelse var for drøy. Har derfor bare 128 gb. Er litt tilvenning å måtte tenke på diskplass igjen, men er aktiv bruker av dropbox hvor jeg har 100gb ekstra å lagre på, samt at jeg har en server med 4 tb stående hjemme. Så dette handler bare om å venne seg til å bruke den riktig.

 

Ellers er overgangen fra windows til OSX ganske grei. Blir stadig overasket over ting som bare fungerer. Kjøpte en Apple TV også, og det er ganske imponerende når jeg kan kjøre hd film fra serveren trådløst via macbook'en til AppleTv og det flyter uten hakking eller noe problem. (Asus RTn66u ruter og programmet beamer).

Koblet til en projector på jobb som har hatt irriterende flimring når jeg brukte den med min gamle Acer pc. Med Macbook var bildet stødig, og presentasjonen kom opp automatisk. Mye mer elegant med keynote enn powerpoint.

Uvant å finne frem til filer i Finder da. Har holdt på med datamaskiner i mer enn 20 år og alltid systematisert ting i mapper og undermapper etc. Var vanskelig å finne igjen ting til å begynne med. Men det går seg til etterhvert som jeg forstår bedre hvordan finder funker (pluss at jeg la inn Totalfinder).

 

Til og med fått testet litt spilling, og kjører Borderlands 2 helt greit. Vifta går på fullt, maskina blir varm og batteritiden synker raskt. Men har alltids en stikkontakt i nærheten om jeg vil spille. Funker uten problemer å koble til skjerm, eksternt tastatur og mus (var litt usikker på om mus ble støttet da det er en Logitech G700). Men litt nedtur at ikke Logitech G35 headsettet er støttet. Er uansett ikke noe stort problem da spilling passer bedre på min stasjonære pc, enn macbook'en. Likevel greit å se at maskina drar spillet.

 

Har også prøvd litt videoredigering med noen GoPro klipp, og synes iMovie var lett å finne ut av, og maskinen håndterte store filer lett så lenge det er plass til dem på harddisken:-)

 

Deilig hvordan ting kobles sammen og bare fungerer. Nettsider jeg har oppe på macbook finner jeg igjen på ipad og iphone. Når jeg tar med macbook'en et sted hvor jeg har brukt ipad eller iphone før, så er maskina automatisk på nett. At slike ting kunne fungere så enkelt av seg selv har jeg bare hørt snakk om før.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med macbook air.

Eneste virkelige minuset er at jeg får lyst på så mye annet Apple-utstyr når jeg først har kommet inn i menigheten :-)

Endret av RogerD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...