Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Smartpanel eller gips? Hva er finest?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg og min kjære mann blir ikke helt enig. Vi driver å bygger nytt hus for tiden og blir ikke helt enig når det gjelder vegger. Han hater gipsvegger og jeg hater panel, om det heter smartpanel eller bare det er panel, jeg synes det er så gammeldags og får helt hetta.

 

Hva synes dere er finest?

 

Jeg vet det er noe hærk med gips, men har gips vegger nå, og har bilder og diverse på vegger, ikke noe problem.

Jeg vil bare ha helt flate vegger, som kan males i ettertid.

Og i tillegg synes ikke jeg det er pent med panel i nytt hus.

 

Blir glad for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er penest med gips. Men det er også eneste fordelen.

 

Panelplater er mye enklere å sette opp, krever mindre arbeidstid, pussing, maling etc.

I tillegg tåler de mer, spesielt om dere tenker å ha malte gipsplater uten strie eller tapet. Man skal ikke være mye borti en gipsvegg med noe hardt før det blir merker i malingen.

 

Jeg kledde nylig 2 rom i huset, det ene med smartpanel og det andre med gips. Jeg tror jeg hadde tatt begge med smartpanel om jeg skulle gjort det på nytt.

 

Dere kan kke ta et slags kompromiss da? Smartpanel på soverom og mindre rom og gips i stue/oppholdsrom?

Lenke til kommentar

Gips er jo forbanna dritt!
Umulig å henge noe annet en superlette bilder på dem. Skal man monter hyller så må man jo til med 1000 gipsanker, og selv da er det begrenset på hvor mye det tåler.

Smartpanel ser jo helt likt ut som gips, og har ingen av ulempene. Det er solid, har engen styrke, bærer bilder og hyller uten problem. I praksis ferdige sponplater som du skrur på veggen, sparkler, og maler over.

 

http://smartpanel.no/smartpanel-produkt/smartpanel-trend-gentle-green

Lenke til kommentar

Jeg synes det er penest med gips. Men det er også eneste fordelen.

 

Panelplater er mye enklere å sette opp, krever mindre arbeidstid, pussing, maling etc.

I tillegg tåler de mer, spesielt om dere tenker å ha malte gipsplater uten strie eller tapet. Man skal ikke være mye borti en gipsvegg med noe hardt før det blir merker i malingen.

 

Jeg kledde nylig 2 rom i huset, det ene med smartpanel og det andre med gips. Jeg tror jeg hadde tatt begge med smartpanel om jeg skulle gjort det på nytt.

 

Dere kan kke ta et slags kompromiss da? Smartpanel på soverom og mindre rom og gips i stue/oppholdsrom?

Vi snakket mye om det igår, skjønner du. Huset er på to etasjer, hvor det er Hovedstuen oppe og en stue nede. Jeg sa at han godt kan ha smartpanel nede i stua, om han vil det, men ikke oppe.

 

Jeg vet godt hvilke fordeler det er med panel og hvilke ulemper det er med gips, men grøsser bare av tanken på panel. Som sagt, slette flater er det jeg synes er finest.

Endret av Thea_26
Lenke til kommentar

Gips er jo forbanna dritt!

Umulig å henge noe annet en superlette bilder på dem. Skal man monter hyller så må man jo til med 1000 gipsanker, og selv da er det begrenset på hvor mye det tåler.

Smartpanel ser jo helt likt ut som gips, og har ingen av ulempene. Det er solid, har engen styrke, bærer bilder og hyller uten problem. I praksis ferdige sponplater som du skrur på veggen, sparkler, og maler over.

 

http://smartpanel.no/smartpanel-produkt/smartpanel-trend-gentle-green

Jeg syns jeg kan se at skjøtene syns på smartpanel.

 

Jeg syns jeg kan se to skjøter på den mørkegrå veggen. En til høyre for den lysegrønne vasen og en som kommer ned ca midt på den lyseblå koppen som står på bordet.

Endret av Thea_26
Lenke til kommentar

Kva me meiner betyr vel ikkje stort, når det er de som skal bu der. Personleg føretrekk eg gips. Eit argument for gips er kanskje at det isolerer støy betre.

Jeg ville ha valgt gips vegg pga lydisolasjon. Legger du itillegg en fin struktur glassfiberstrie så tåler det endel.

Ulempen med gips er visst du skal henge litt tyngere ting på veggen, men visst du vet hvor stenderene er så er det ikke så stort problem.

 

Edit: Aner ikke hvorfor det kom en quote der :p

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

Når dere er to stykker som skal bo der og ikke er enige, så må dere kompromisse. Å stå på sitt uten å bøye av forsurer forholdet.

 

Jeg syns jeg kan se at skjøtene syns på smartpanel.

Jeg syns jeg kan se to skjøter på den mørkegrå veggen. En til høyre for den lysegrønne vasen og en som kommer ned ca midt på den lyseblå koppen som står på bordet.

 

Ja, de slette smartpanelene har ikke helt usynlige skjøter. Men: De er funksjonelle. De er der av en grunn, de forteller om byggemetoden som er brukt. Kanskje de er et akseptabelt kompromiss mellom helt slett gips (som sjelden blir helt slett, i noen lysforhold ser man allikevel de sparklede skjøtene) og plater som etterligner panelmønster. Slett smartpanel gir uansett et mye slettere inntrykk enn panel eller plater med panelprofil.

Sjekk både Smartpanel Trend og Huntonit Microfuge.

 

Et annet kompromiss kan være tapet. Uansett om man setter opp gips først eller setter det på trefiber- eller sponplater, vil tapeten skjule endel uperfektheter i sparkling av skjøter. Blant tapeter kan man velge utrolig mye, både ensfarget og mønstret, med og uten struktur, med ferdig overflate, og beregnet på å males. Selv kommer jeg sannsynligvis til å velge en tapet som er nesten hvit neste gang jeg setter opp gips, f.eks. denne fra Eco White-serien til Borge:

 

1040_large.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...