Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei og hå, står her og knotter på en laptop fra attenhundre og steinrøys... Har noen et tips om noe som løser opp gørr i kjølevannet? Skal bytte ut en del urgammel hardware i hovedmaskinen, men i tank, slanger og antagelig vannblokker vokser det frosker og granskog... Har skylla gjennom med destilert vann og nå står kjølesløyfa å sirkulerer ca. 30/70 vann/G12+ frostvæske (den blandinga jeg BURDE ha brukt...) Ser at det enda er mye gørr i slangene. Flowindikatorn i Reserator 2'en rusler såvidt rundt i denne tykke suppa til tross for ekstra punpe i serie med kretsen, så mye tyder på at det er forholdsvis høy mose-faktor der inne enda. Så... Har noen et eller annet tips om noe stoff med tre og et halvt dødningehode på osv som kan løse opp for meg...?

Vær så snill å ikke be meg søke, tilgjengelig maskin er så sprek som røykepausen etter lunch på gamlehjemmet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke aquarium rens eller lignende nevnt i en annen tråd om ting å rense systemer med?

 

Slanger bør du vel bare kaste. Ta alt fra hverandre å rens så godt som mulig. Ta fra hverandre pumpe, cpu blokk å rens.

 

Er radiator full går det vel å tømme den, så fylle den å la den stå en stund med det middle du går for så skylle. Du kunne kobblet en slange på springen om det går, så slipper du å kjøre mer gørr i pumpa når den er renset. Skylle med destilert vann endel ganger til slutt.

Lenke til kommentar

Fylte og tappa og fylte til jeg hadde fått på nesten ei flaske 7% eddik uten videre resultat, men etter å ha gjort det samme med ei flaske 35% ble resultatet noe helt annet. Nå har det begynt å løsne kalk og noe som antageligvis er alger i større og mindre flak. Gørra sirkulerer rundt nå, skal la det stå litt til før jeg tapper av overflødig væske og fyrer på med ei flaske 35% til. Deretter skal det få stå og surre og gå ei stund, før jeg flusher med vanlig springvann og så med batterivann. Så får vi se om det blir bra... :)

Lenke til kommentar

Ville heller kjøpt en ny. For den der tror jeg ikke du får rein. Du ødelegger nok kobberen om du ikke kjører gjennom en nøytraliserings blanding og. Er vel destilert vann å næytron da.

 

Har sett hva som skjer med kobber når det ligger i slike forskjellige blandinger en stund. Å det er ikke noe kult syn.

 

Hvilken størrelse radiator har du da? Jeg har 3 forskjellige 240 radiatorer liggende å slenge siden jeg bytta ut med 360 å 420mm Husker ikke hvilke i farten. Den ene er mere bruk, den sisste er ikke mye brukt..

 

Sikkert enda flere som har her på forumet om du trenger å få tak i en billig \ billigere

Lurer på om begge var Black Ice Xtreme 2 X-Flow Rad. En er vertfall det, Og en tynnere swiftech.

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Greia er at det er basert på en Reserator 2. Med tid og stunder regner jeg med å bygge noe annet, har tank og ei skikkelig pumpe liggende, Laing var det visst. Nå er det som sagt en Reserator 2 som står for tank og kjølefunksjonen, med 2 stk 140mm vifter. Har satt inn ei Hydor vannpumpe i serie siden den originale alene er aaaalt for dårlig. Bruker Mist vannblokk på cpu og Swiftech på gpu. Uansett får dette duge inntil videre. Jeg har ikke ork eller økonomi til å bygge det som det skal bli enda. Tenkte å kjøre 2 stk 3 eller 4x radiatorer i motstrøms veksler med vifter mellom sandwitchen, egen tank og ei god Laing pumpe. Men men, det blir ikke enda. Reseratorn funker helt ok med vifter og ekstra pumpe.

Rengjøringa ser ut til å gå greit. Knallsterk eddikblanding så snørr og tårer rant løsna det meste tror jeg, det kom MYE gørr ut. Har flusha med ca. 20 liter varmt vann og så 2-3 liter med destilertvann. Deretter fylte jeg systemet midlertidig med destilert vann med litt VAG G13 frostvæske i. Nå står det og gjør siste kvarter med sirkulering før jeg erklærer greia for ferdig og tømmer det for å bytte hardware. Det er ikke BARE trivsel med vannkjøling... :p

Lenke til kommentar

Nedtur... Demonterte cpublokka og lyste inn - Gjengrodd fremdeles. Tok en tur i kjellern og blandt masse ubrukelig skrammel ligger det faktisk ei ny Swiftech vannblokk, ser ikke ut til at den har sett vann før og har en ekstra festeplate som ser ut til å passe. DA kan man tørre å åpne Mistblokka. Den lot seg fint dele og etter en runde med tannbørsten (memo to self: Kjøp ny tannbørste) er den klar for bruk igjen. Øyner håp igjen... :)

Hadde helt glemt hvor mye stress dette var... :p

Lenke til kommentar

Tja, jeg brukte en eller annen rød tilsetning, solgt spesielt for formålet. Denne gangen blir det VAG G13 frostvæske. MEN... Har ikke satt sammen enda, er på vippen til å bytte ut Reseratoren til fordel for radiator. Har en 1x og en 2x radiator og 2 stk eksterne pumper, så jeg har jo egentlig det jeg trenger for å pensjonere Reseratorn.

Lenke til kommentar

Hva med å bruke mudin rørrens? Det skikkelige rørleggere bruker, og fåes følgelig kjøpt på alle rørleggerbutikker.

De funker vel uten å skade for mye kobber skulle en tro?

 

Plumbo og slikt er jo det værste man kan ha i avløpet slikt, mens dette er flytende og effektivt, og fakisk anbefalt i alle avløp-situasjoner jeg har vært borti. (Etter å bli kjeftet huden full for å røre f.eks plumbo-driten)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det endte med at jeg droppa Reseratoren. Jeg har kjørt den med loop-koblingen på trykksia (for å loope kun Reseratoren for å lufte), den er trangere enn den koblingen som egentlig skal brukes. Så, da ble alt untatt den eksterne pumpa bytta. Den var forresten gullende ren innvendig.

Skrotnisse som jeg er har jeg et lite arsenal av ting og tang liggende, deriblandt 5-6 ubrukte vannblokker. Ble Swiftech blokker på cpu, gpu og så et halvhjerta forsøk på nb. Siden hk har ganske ok kjøleløsning med heatpipe fra nb til mosfet lot jeg det være stort sett standard, men fjerna et puntedeksel over nb-ribba og satte ei vannblokk utpå den. Det blir neppe noe mirakelvirkning av det, men litt kan det vel hjelpe.

Har ikke begynt å starte maskinen, men testkjører vannkjølinga. Den er satt Tank - Pumpe - 2xradiator - GPU - CPU - NB - 1xradiator - Tank.
Jeg så lett at systemet sirkulerer mye bedre nå enn med Reseratoren i sløyfa. Kjølevæska er nesten 50/50 batterivann / VAG G13 frostvæske. Har avslutta for dagen for etter som jeg fikk mer og mer luft ut av systemet (samler seg i "tankene" på radiatorene) gikk jeg tom for blanda kjølevæske. Skal kjøpe mer G13, satser på å komme ganske nærme opp mot 50/50, så jeg vil ikke fylle mer vann.

Jaja, da er Reseratoren ikke lenger en klamp rundt foten. Nå er det kun etterfylling av frostvæske og omkobling av vifter som skal til før greia kan sveives igang. Kjiipt at XP ikke støtter drivere fra usb under install, kjører Revodrive, så det må også raides opp før bruk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...