Gå til innhold

Drar ikke hovedkortet mitt SSD Hardisk?


Mrwax95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kingston HyperX 120 GB 3K

Har kobla den på samma måte som jeg gjør med alle andre hardisker?


Du kan jo begynne med å fortelle oss hva slags disk det er, og hva du har prøvd.

Kingston HyperX 120 GB 3K

Har kobla den på samma måte som jeg gjør med alle andre hardisker?

Lenke til kommentar

Kortet skal støtte SSD ja.

 

Har ikke dette selv, men for meg virker det som kortet har 2 harddisk kontrollere - kan en av disse kanskje være deaktivert (i Bios) - uten at jeg vet, var bare en tanke....

 

 

Er SSD'en disken du skal kjøre operativ systemet fra ? - hvordan vet du at det ikke fungerer?.

 

Den må gjerne partisjoneres/formateres etc.

 

eller om det er bootingen du ikke får til å funke så kan det også være "boot priority" som er feil i bios....

 

EDIT:

 

ser også fra asus sine sider følgende:

 

"Marvell® PCIe SATA6Gb/s controller:*
- 2 x SATA 6.0 Gb/s ports (Gray)
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported."

 

regner egentlig ikke med at SSD vil være "ATAPI" device, men har du koblet den til den marvell kontrolleren så kan du kanskje prøve å koble den over til den andre....

Endret av Mawrick
Lenke til kommentar

Kortet skal støtte SSD ja.

 

Har ikke dette selv, men for meg virker det som kortet har 2 harddisk kontrollere - kan en av disse kanskje være deaktivert (i Bios) - uten at jeg vet, var bare en tanke....

 

 

Er SSD'en disken du skal kjøre operativ systemet fra ? - hvordan vet du at det ikke fungerer?.

 

Den må gjerne partisjoneres/formateres etc.

 

eller om det er bootingen du ikke får til å funke så kan det også være "boot priority" som er feil i bios....

 

EDIT:

 

ser også fra asus sine sider følgende:

 

"Marvell® PCIe SATA6Gb/s controller:*

- 2 x SATA 6.0 Gb/s ports (Gray)

* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported."

 

regner egentlig ikke med at SSD vil være "ATAPI" device, men har du koblet den til den marvell kontrolleren så kan du kanskje prøve å koble den over til den andre....

Må jeg installere windows på den for at den skal fungere?

Lenke til kommentar

Må jeg installere windows på den for at den skal fungere?

 

Nei, det må du nødvendigvis ikke - men du må sørge for at den detekteres i bios under booting.....

 

og som sagt så kan det ha noe med kontrolleren å gjøre også - enten deaktivert, eller at den ikke klarer å detektere SSD'en av en eller annen grunn, jeg hadde i allefall begynt med å flytte den til den andre kontrolleren for å sjekke om den da funker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det må du nødvendigvis ikke - men du må sørge for at den detekteres i bios under booting.....

 

og som sagt så kan det ha noe med kontrolleren å gjøre også - enten deaktivert, eller at den ikke klarer å detektere SSD'en av en eller annen grunn, jeg hadde i allefall begynt med å flytte den til den andre kontrolleren for å sjekke om den da funker

Hmmmm, takk for at du prøver å hjelpe! :) Men dette sier ikke meg så alt for mye :/ skal prøve :D hehe

Lenke til kommentar

Hmmmm, takk for at du prøver å hjelpe! :) Men dette sier ikke meg så alt for mye :/ skal prøve :D hehe

 

hehe, ok - viss du har andre disker i maskinen som fungerer (utenom den som har windows installert) prøv å koble den disken fra og kobl SSD'en til den kabelen.

 

Alternativt om du bare har en disk med windows installert kan du forsøke å koble den i fra,, koble til SSD'en og så kjøre en windows installasjon på SSD'en bare for å se om det fungerer.

 

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hehe, ok - viss du har andre disker i maskinen som fungerer (utenom den som har windows installert) prøv å koble den disken fra og kobl SSD'en til den kabelen.

 

Alternativt om du bare har en disk med windows installert kan du forsøke å koble den i fra,, koble til SSD'en og så kjøre en windows installasjon på SSD'en bare for å se om det fungerer.

 

 

:)

Tusen takk! Skal prøve dette imorgen etter jobb! :)

Bør jeg ha på SATA 3 SATA 4 SATA 5 ELLER SATA 6?

Lenke til kommentar

Tusen takk! Skal prøve dette imorgen etter jobb! :)

Bør jeg ha på SATA 3 SATA 4 SATA 5 ELLER SATA 6?

 

I utgangspunktet så er det vel jo høyere hastighet jo bedre - MEN i første omgang så hadde jeg testet på de forskjellige uttakene for harddisk, for å kunne faktisk si om disken fungerer eller ikke....:)

Lenke til kommentar

Det er mange som opplever tilsvarende - man kjøper en ny disk, plugger den inn, og lurer på hvorfor den ikke dukker opp.

Men nye disker dukker aldri opp av seg selv (untatt eksterne disker). Som nevnt lenger opp, disken må initialiseres først. Det gjøres i Diskbehandling (se min signatur).

Lenke til kommentar

Hei! ;)

 

 

Jeg har fått over windows 7 installasjon til en USB Flash drive.....

åpnet boot meny velger flash driven... Får installasjoen opp men når jeg skal velge SSD hardisken så står det at det må være en gammel verson av windows på disken fra før av, men jeg har jo tastet Install ikke reinstall.....

 

 

SSD'en kommer ikke opp på min datamaskin, men det skal den ikke heller? eller ? :)

 

Takk!

 

Mvh

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...