Gå til innhold

Apples sorte sylinder-Mac kommer før jul


Anbefalte innlegg

Veldig veldig få har spesielt høye behov. Så lenge noe er innafor 80% av ytelsen og 120% av prisen er det mer enn godt nok til å forsvare å kjøpe det i stedet for å bruke energi på å optimalisere ytterligere.

 

Hjemmemekk er selvsagt uaktuelt uansett, for de aller fleste.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og da må de betale proffprisen.

 

Har du sett hva et fotoapparat med optikk koster om du vil opp i samme klasse som proffene? Software? Kjøkkenutstyr?

 

Greia med mye av dette utstyret er at det selges i få utgaver, og R&D-kostnadene er dermed store pr. enhet. Pluss at man kan ta større profitt, selvsagt.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Greia med mye av dette utstyret er at det selges i få utgaver, og R&D-kostnadene er dermed store pr. enhet. Pluss at man kan ta større profitt, selvsagt.

 

R&D er uten tvil en del av kostnadene på sluttproduktet. Kvalitetssjekken Panasonic går gjennom før de dytter ut en full-rugged Toughbook er 'noe mer' pirkete enn hos f.eks. forbrukerprodusenter som Acer.

 

Har sett en del videoer fra HP og hvilke tester de utsetter sin Z-serie for. Maskinen -skal- yte optimalt. Alle komponentene testes fra det ene leddet til det siste.

 

Det er også noe som speiles over i arbeidsstasjon-skjermer. Eizo nøyer seg ikke med godt nok når de velger paneler til sin ColorEdge-serie. Heller ikke NEC og SpectraView.

 

En minnefeil midt i en video-/3D-rendring som har holdt på noen timer kan koste en bedrift mye tid og penger, samt finansielle institusjoner med økonomiske beregninger eller forskningsgrupper som også er avhengig av maksimal ytelse uten feil.

 

Xeon, ECC, Quadro/FirePro er nøkkelord i mange bedrifter som har et sterkt behov for arbeidshester som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det mange her inne gjerne ikke forstår er at dette er maskiner som er laget for profesjonelle. Mennesker som ikke kan kjøpe inn komponenter og skru de sammen på arbeidsplassen sin. Det skal fungere fra første stund og ha et godt servicerammeverk rundt seg.

 

Det er egentlig her problemet mitt med Mac Pro'en kommer inn. Folk betaler høye priser for Workstations fra Dell og HP etc for å få et produkt som er så gjennomtestet at de kan levere 13/5 eller 24/7 onsite support med svært korte responstider.

 

Apples rykte for support av foretningskritiske systemer har blitt "noe" frynsete de siste årene. Når du har lagt så mye penger på bordet vil du ikke henge rundt i kø i Geni-baren mens tenåringen med geni-skjorta er opptatt med å vise noen hvordan fingeravtrykksskanning virker. (Ja, jeg spissformulerer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig veldig få har spesielt høye behov. Så lenge noe er innafor 80% av ytelsen og 120% av prisen er det mer enn godt nok til å forsvare å kjøpe det i stedet for å bruke energi på å optimalisere ytterligere.

 

Hjemmemekk er selvsagt uaktuelt uansett, for de aller fleste.

 

80% av ytelsen av hva? Selv ikke internt er apples tregeste maskiner innenfor 80% av ytelsen av noen av de raskere.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva skal du med 80% som alle apples maskiner oppfyller behovet ditt, uavhengig av specs?

 

 

Nå blander du litt. Jeg snakka om bedrifter som trenger arbeidsstasjoner og ikke gidder å legge ned jobb med å optimalisere.

 

Selv klarer jeg meg med langt mindre, og pr. i dag tror jeg faktisk alle Apples maskiner dekker mine behov helt fint. Iallfall ytelsesmessig. Størrelse og ønske om skjerm gjør at jeg holder meg til Air.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

jeg stusser lit over at det skal være akseptabelt med så mye høyere pris på datautstyr til firmaer en privatpersoner.

Hvem har sagt at en privatperson ikke kan ha bruk for det samme utstyret.

 

Mange higer nemlig etter å ha profesjonelt utstyr selv om de bare er privatpersoner

 

Det vil nok være tilfellet med feks. Macpro ja, at private kjøper. Det man normalt har ansett som arbeidstasjoner kjøper ikke private, nettopp fordi en privat bruker trenger ikke at maskinen har oppetiden til feks. en HP Z800. For en bedrift som kjøper slike maskiner er selve maskinen kun en liten del av kostnaden, men kostnaden og konsekvenser ved nedetid fort få betydelig mer alvorlige konsekvenser enn om man brukte 5 eller 100k på maskinen. Det man betaler for er R&D, maskinen skal tåle å gå med maks last døgnet rundt hele året.

 

Jobber i etterarbeid i tv/film bransjen og faller vel inn i det Apple tidligere har myntet Macproene mot. Blir interessant å se hvordan det utvikler seg nå, en HP Z820 vs. Macpro er ett ganske enkelt valg spør du meg. Vi har ett par Z800er på jobb og ca rundt 20 stk Z400 maskiner, samt ett høy ytelses SAN på ca 90TB. Opplagt nok er ikke en Z800 den enorme kostnaden i det store bildet....ett 32TB SAN chassis ligger på i overkant av 300K....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå blander du litt. Jeg snakka om bedrifter som trenger arbeidsstasjoner og ikke gidder å legge ned jobb med å optimalisere.

 

Selv klarer jeg meg med langt mindre, og pr. i dag tror jeg faktisk alle Apples maskiner dekker mine behov helt fint. Iallfall ytelsesmessig. Størrelse og ønske om skjerm gjør at jeg holder meg til Air.

 

Vi blander vel begge litt, min kommentar som "sikkert fint om du har lave behov" var en kommentar til ditt utsagn om at alle apples maskiner var kraftig nok for deg uansett. (dvs, det er vel mest fint om man har lave behov og mye penger, om man feks ønsker seg en stasjonær, eller ikke er så opptatt av størrelsen på en bærbar, så er det ingen særlig prisgunstige alternativ)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vi blander vel begge litt, min kommentar som "sikkert fint om du har lave behov" var en kommentar til ditt utsagn om at alle apples maskiner var kraftig nok for deg uansett. (dvs, det er vel mest fint om man har lave behov og mye penger, om man feks ønsker seg en stasjonær, eller ikke er så opptatt av størrelsen på en bærbar, så er det ingen særlig prisgunstige alternativ)

 

 

Da er jeg med.

 

Har faktisk veldig store krav til datamaskinene mine, det er bare at ingen av kravene er til rå ytelse. Det tyngste jeg gjør er å behandle raw-bilder, og det gjør enhver nåværende mac (egentlig: enhver datamaskin som ikke er helt crappy) helt fint. Utover det er krav til byggekvalitet, batterilevetid, touchpad-kvalitet, skjermstørrelse og vekt det jeg går etter,

 

Eneste jeg savner på Airen min i dag er høyere oppløsning, men det andre veier opp. Før var OSX et argument i seg selv, men nå har Windows blitt bra nok til at det ikke er noe som skiller i stor grad.

 

Når det gjelder pris: Har maskinene mine i tre-fire år før jeg selger dem, og bruker dem mange timer hver dag. Pris er rett og slett helt underordnet (innenfor rimelighetens grenser). 5.000 eller 15.000 har lite å si. (Og om noen nå sier "du kan jo kjøpe tre til 5.000 og bytte hvert år!: Ja, det kan jeg, og det finnes lite jeg har mindre interesse av)

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

 

Da er jeg med.

 

Har faktisk veldig store krav til datamaskinene mine, det er bare at ingen av kravene er til rå ytelse. Det tyngste jeg gjør er å behandle raw-bilder, og det gjør enhver nåværende mac (egentlig: enhver datamaskin som ikke er helt crappy) helt fint. Utover det er krav til byggekvalitet, batterilevetid, touchpad-kvalitet, skjermstørrelse og vekt det jeg går etter,

 

Eneste jeg savner på Airen min i dag er høyere oppløsning, men det andre veier opp. Før var OSX et argument i seg selv, men nå har Windows blitt bra nok til at det ikke er noe som skiller i stor grad.

 

Når det gjelder pris: Har maskinene mine i tre-fire år før jeg selger dem, og bruker dem mange timer hver dag. Pris er rett og slett helt underordnet (innenfor rimelighetens grenser). 5.000 eller 15.000 har lite å si. (Og om noen nå sier "du kan jo kjøpe tre til 5.000 og bytte hvert år!: Ja, det kan jeg, og det finnes lite jeg har mindre interesse av)

 

Det er jo greit nok, men da er det vel ikke sånn at alle apples maskiner dekker dine behov, uavhengig av specs?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er egentlig her problemet mitt med Mac Pro'en kommer inn. Folk betaler høye priser for Workstations fra Dell og HP etc for å få et produkt som er så gjennomtestet at de kan levere 13/5 eller 24/7 onsite support med svært korte responstider.

 

Apples rykte for support av foretningskritiske systemer har blitt "noe" frynsete de siste årene. Når du har lagt så mye penger på bordet vil du ikke henge rundt i kø i Geni-baren mens tenåringen med geni-skjorta er opptatt med å vise noen hvordan fingeravtrykksskanning virker. (Ja, jeg spissformulerer)

 

Ja, mulighetene for 'CarePacks' hos HP, Lenovo og Dell er betydelig bedre enn hos Apple. Sannsynligheten for at maskinen blir fikset på kort tid er høy - og spesielt om kunde har valgt utvidet garanti på den øverste hyllen. Da skal det ligge reservedeler på lokale lagre og om det ikke gjør det, så er ikke veien fra Oslo eller Nederland lang med Jetpak.

 

Nå skal det sies at Apple sender reservedelene med UPS Express, så fra tekniker har feilsøkt og lagt bestilling, så går det ikke lange tiden før delen er på plass. Man er dog avhengig av serviceverksted som har kapasitet til å håndtere business-kunder som må ha rask behandling. (Så blir man litt pisket av produsent for å håndtere garantisaker så fort som mulig - hvor arbeidspenger er en sentral del - Apple har stålkontroll på dette området).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel Xeon E5-1620 - 2 200,-

12GB DDR3 1866MHz - 1 300,-

AMD FirePro W7000 x2 - 12 000,-

256GB SSD - 1600,-

 

17 000 kroner for kjernekomponentene. Det gir 9 000 til overs for OS, kabinett, hovedkort, strømforsyning og salgsmargin. La oss si 2000 kroner for kabinettet, Et par hundre kroner for OS. 2000 for hovedkort, 1000 for strømforsyning.

 

Det gir i overkant av 3500 kroner tap i forhold til å bygge selv i denne priskategorien.

 

Etter min mening ikke så rablende galt, men å kjøpe noe i denne prisklassen er det derimot.

 

Xeon-prosessorer i denne generasjonen bruker samme arkitektur som i7. Eller faktisk er det en eldre en, fordi Haswell-oppdateringen ennå ikke er tatt i bruk her.

 

Du kan heller gå for:

 

i7 4770K - 2400,-

AMD HD 7970 - 2650,-

16 GB DDR3 1600MHz - 1200,-

256GB SSD - 1600,-

Fractal Define kabinett - 700,-

PSU - 700,-

Hovedkort - 1000,-

 

Til 10 000 kroner får du altså et noe mindre stabilt, men bedre ytende oppsett med vanlige komponenter.

 

Hva med 6 Thunderbolt 2-utganger (Støtte for 36 enheter, tre 4K-skjermer kjørende samtidig), Grafikkminne på opptil 6GB, Terabyte med SSD over PCI-e, kjølevifte som gjør at den er like stille som Mac mini - pakket inn i en maskin på 25 cm høyde

 

Den er ikke helt beregnet til å stå på gutterommet for å redigere GoPro-klippene man filma på Hemsedal i påska. Det er snakk om å redigere 4K-materiale med en veldig høy bitrate i realtime uten å måtte vente på at videoklipp skal rendre seg ferdig før du kan gjøre noe med de. OS X Mavericks bidrar nok en del til at det går så glatt og stabilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

 

Tja. Kanskje de som kan sammenlignes med de som kjøper Makita, Hitachi eller Dewalt drill til 4000,- i stedet for Clas Ohlson eller Biltema varianten til 500,-?

 

Med andre ord de som driver profesjonelt og som er avhengige av, og setter pris på et solid arbeidsverktøy, hvor pris spiller fint liten rolle.

 

Eksempel er en av mine nærmeste kompiser som driver et middels lydstudio. Nye Mac Pro står øverst på ønskelisten hans, og en prislapp på 25-30.000,- er bagateller sett i forhold til hva instrumentene og utstyret i studioet ellers koster. Der har han blant annet en Gibson gitar med en prislapp langt over Mac Pro. Sikkert idiotisk siden han kunne kjøpt en kopi til et par lapper...

Skjønte ikke mesteparten av det du sa, har ikke så¨mye greie på alt det der, det eneste jeg trenger er en pc som virker og da er alt fint, dette blir som å kjøpte en mountain bike til 100 tusen når du kan kjøpte en billig en til 3000 og pcer kan jo enkelt dø ut slik som alle andre så da har man brukt 25 tusen kroner

Jeg blir litt småtrist inni meg når jeg leser hvor uvitende du er, rent ment så mener jeg at du aner ikke hva du går glipp av. Jeg driver som profesjonell fotograf, jeg produserer musikk i Logic Pro, og jeg kjører Adobe photoshop CC, og Adobe Premier Pro samtidig. Alle disse programmene samarbeider.

 

Så nå skal du høre. Dersom du pakker bare ET av disse programmene i en pc til 3000 kroner og bruker det til f.eks bilderedigering, så ville du brukt ca. 1 time på og produsert det jeg ville brukt ca. 10 minutter på. Hadde du startet adobe premier pro, og startet et filmprosjekt, så ville du ikke klart og rendret ferdig filmen din, fordi maskina di ville ha streiker, brent opp, eller bare stått å hengt seg vær bidige gang du hadde prøvd.

 

jeg har en Imac spesialbygd til 24000, og den sliter. Jeg ble ferdig med en filmsnutt i full HD i går, og maskina jobba virkelig hardt gjennom hele prosessen. Og disse maskinene har vertfall en levetid på 5 år om du bruker den riktig. på samma bruk gjennom alle årene.

 

du kan ALDRI, absolutt ALDRI, bruke en datamaskin til 3000,- til det en MAC PRO kan. Og ja du kan bruke programvaren på en maskin til 3000, men du vil få hjerteinnfarkt før du har fått ferdig det du jobber med. Og ikke si at det går helt fint., da sier du selv at du er dum.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg blir litt småtrist inni meg når jeg leser hvor uvitende du er, rent ment så mener jeg at du aner ikke hva du går glipp av. Jeg driver som profesjonell fotograf, jeg produserer musikk i Logic Pro, og jeg kjører Adobe photoshop CC, og Adobe Premier Pro samtidig. Alle disse programmene samarbeider.

 

Så nå skal du høre. Dersom du pakker bare ET av disse programmene i en pc til 3000 kroner og bruker det til f.eks bilderedigering, så ville du brukt ca. 1 time på og produsert det jeg ville brukt ca. 10 minutter på. Hadde du startet adobe premier pro, og startet et filmprosjekt, så ville du ikke klart og rendret ferdig filmen din, fordi maskina di ville ha streiker, brent opp, eller bare stått å hengt seg vær bidige gang du hadde prøvd.

 

jeg har en Imac spesialbygd til 24000, og den sliter. Jeg ble ferdig med en filmsnutt i full HD i går, og maskina jobba virkelig hardt gjennom hele prosessen. Og disse maskinene har vertfall en levetid på 5 år om du bruker den riktig. på samma bruk gjennom alle årene.

 

du kan ALDRI, absolutt ALDRI, bruke en datamaskin til 3000,- til det en MAC PRO kan. Og ja du kan bruke programvaren på en maskin til 3000, men du vil få hjerteinnfarkt før du har fått ferdig det du jobber med. Og ikke si at det går helt fint., da sier du selv at du er dum.

ikke gidd å kommenter et innlegg som er nesten en måned gammel da, jeg kunne ikke brydd meg mindre om det innlegget nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...