Gå til innhold

VG3 Skipselektriker


Anbefalte innlegg

Hei, er en person i fra Troms fylke som går VG2 El-Energi. Har veldig lyst til å begynne å jobbe på oljeplattform etter en stund. Men har en del spørsmål angående VG3 utdanningen, og noen andre spørsmål.

 

Har en lærer på El-Energi som er utdannet Installatør, han sier at VG3 skipselektriker har gått veldig mye ut nå, at nå den dag i dag så må man gå som vanlig elektriker lærling for å få Skipselektriker faget. Han mener da at etter El-Energi, så kan jeg søke om å få gå som lærling i en bedrift som jobber både på land og offshore, da vil jeg etter læretiden få sertifikatet gruppe L - Med maritim.

 

Lurer da på om det er sant, har lest endel på google angående at jeg må muligens til tromsø for å ta 10 måneder med skole, og 20 måneder med lærling. Hva er det som er rett?

Har ganske lite fravær, og forventer å kun ha 1 dag på vitnemålet til sommeren, (det har jeg allerede fått pga sykehus opphold). Er generelt aldri så syk at jeg ikke kan være på skolen eller jobb, har ikke opplevd det på 3 år, i løpet av 3 år skole så har jeg ca 6 dager fravær tilsammen, og det er mest på grunn av at jeg knakk hoften, og havnet på sykehus. Så sjansene anser jeg som ganske grei. Vil også nevne at karakterene mine ligger på CA 4,5 i snitt. Og programfagene er stort sett kun 5.

 

Har et spørsmål angående skatt. Jeg vet at på båt så får man sjømannsskatt om man jobber der mer en 130 dager, lurer på om det samme gjelder for oljeplattform. Er svært usikker på om den dag i dag om man får sjømannsskatt for å jobbe på oljerigg, mener å ha hørt at dem endret dette for en stund siden, men har ikke greid å finne noe konkret svar som jeg direkte stoler på, håper derfor på et svar i fra noen som FAKTISK jobber på oljeplattform.

 

Har også et lite spørsmål angående lærlinglønn som skipselektriker, jeg vet allerede at det er da 30%, også øker den ca 10% hvert halvår, men ønsker gjerne å vite CA hvor mye man faktisk tjener i antall kr per mnd/år. Det er svært ønskelig å få vite dette i fra noen som faktisk har jobbet som skipselektriker lærling.

 

Håper på noen gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg gikk Skipselektriker modulen (10 måneder) i 2008. Tviler på at noe er forandret. Var akkurat som du sier, 10 måneder på skole og 20 måneder på skip. Etter det kan du gå opp til fagprøve i skipsmodulen. Og du vil få fagbrev.

 

Så det læreren din sier er bare tull. Du kan sjekke ut http://www.maropp.no/skipselektriker . Her står det litt mer informasjon. Eller så kan du søke litt mer på google. Jeg gikk på skole i Tønsberg (hjemmesiden deres http://www.omf.no/default.aspx?cat=127.

 

Angående karakterer og fravær så er det veldig vanskelig å si. Ettersom det avhenger år etter år. Men jeg husker at jeg søkte veldig sent, fikk fortsatt plass. Så tror du vil ha en god sjanse.

 

Angående lønn: Jeg begynte på 16000 kr i måneden og de siste månende hadde jeg ca 25000/26000 kr før skatt. Jeg jobbet for et norsk rederi. Du starter på litt mer. En lærling skal vel tjene hva en med fagbrev tjener på 1 år i løpet av lære tiden. Ettersom du ikke får lønn for de 10 måndene, så vil du starte høyere. Du kan få stipend/lån/borteboerstipend fra lånekassen det året du går på skole. Og borteboerstipend mens du jobber. Men hvis du synes det er lite. Så er det ikke noe problem å få seg jobb mens man er hjemme (så lenge jobben du får ikke kommer i konflikt med den du allerede har).

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Hvordan var det å jobbe på båt? Jobbet du 4/4 ?

 

Det er fint å jobbe på båt som Elektriker.

 

Du jobber med alle elektriske systemer ombord, alt fra batterisystemer til automasjonssytemer. Så ingen dager er egentlig helt like for en skipselektriker.

Du må bli vandt med vanlig rutinearbeid, du må også være selvstedig og kunne mye. Du vil nok desverre før eller senere oppleve at du jobber med maskinister som har lav kompetanse om det elektriske systemet. Dermed må du kunne alt om hele båten.

 

Turnusen for en skipselektriker avhenger litt av fartsområdet ditt. JEg startet min kariære som lærling på en gammel Supplvåt i nordsjøen, der gikk vi 4 uker på og 4 av. Etter dette fikk jeg jobb på en seismic båt hvor vi gikk 5 uker på og 5 av.

 

Etter jeg tok fagbrevet var det tilbeke i nordsjøen ett år, før jeg igjen reiste ut på seismic (hvor jeg er pr dags dato) med en 8/8 turnus.

 

Du må være innstilt på at du kommer til å gå glipp av ting som skjer hjemme, men dette er en del av gamet. Og det er og derfor at mange bare ikke passer til et slikt yrke. Det nytter ikke å labbe rundt ombord på en båt å være sur fordi man går glipp av 30 års feiringen til best budd...

 

Ellers kan jeg si at Skipselektriker er det beste yrket som finnes. Jeg koser meg hver en dag på jobb! Variasjonen er stor, og ansvarsområdet er stort. Man havner omtrent på samme plass på rangstigen som Chiefen og 1'en, så man blir ikke sett ned på heller!

 

Skiftet er 12 timer på, og 12 timer av. Men det er perioder hvor jeg har jobbet 30 timer i døgnet, i mange dager/uker i sammenheng. Så du må være innstillt på lange dager om nøden først er der.

Lenke til kommentar

 

Det er fint å jobbe på båt som Elektriker.

 

Du jobber med alle elektriske systemer ombord, alt fra batterisystemer til automasjonssytemer. Så ingen dager er egentlig helt like for en skipselektriker.

Du må bli vandt med vanlig rutinearbeid, du må også være selvstedig og kunne mye. Du vil nok desverre før eller senere oppleve at du jobber med maskinister som har lav kompetanse om det elektriske systemet. Dermed må du kunne alt om hele båten.

 

Turnusen for en skipselektriker avhenger litt av fartsområdet ditt. JEg startet min kariære som lærling på en gammel Supplvåt i nordsjøen, der gikk vi 4 uker på og 4 av. Etter dette fikk jeg jobb på en seismic båt hvor vi gikk 5 uker på og 5 av.

 

Etter jeg tok fagbrevet var det tilbeke i nordsjøen ett år, før jeg igjen reiste ut på seismic (hvor jeg er pr dags dato) med en 8/8 turnus.

 

Du må være innstilt på at du kommer til å gå glipp av ting som skjer hjemme, men dette er en del av gamet. Og det er og derfor at mange bare ikke passer til et slikt yrke. Det nytter ikke å labbe rundt ombord på en båt å være sur fordi man går glipp av 30 års feiringen til best budd...

 

Ellers kan jeg si at Skipselektriker er det beste yrket som finnes. Jeg koser meg hver en dag på jobb! Variasjonen er stor, og ansvarsområdet er stort. Man havner omtrent på samme plass på rangstigen som Chiefen og 1'en, så man blir ikke sett ned på heller!

 

Skiftet er 12 timer på, og 12 timer av. Men det er perioder hvor jeg har jobbet 30 timer i døgnet, i mange dager/uker i sammenheng. Så du må være innstillt på lange dager om nøden først er der.

 

Maskinister med lav kompetanse? Merkelig kommentar, dersom alle skipsmaskinistene hadde stålkontroll på el-anlegget så hadde det neppe vert behov for trikkere om bord?

 

Du vil nok som nyutdannet elektriker bruke mange år før du har opparbeidet deg systemkompetansen til chief/1st maskinist men slapp av, dette går seg til ;) Maskinister og elektrikere jobber sammen i god harmoni :) Som utlært trikker havner du lønnsmessig på nivå med 1 maskinist/overstyrmann avhengig av ansiennitet. Du svarer til maskinsjefen som er skipets "tekniske sjef"

 

Jeg anbefaler gjerne bransjen, hilsen en tidligere skips 1st maskinist som har emigrert til offshore flyterigg, her er det også behov for dyktige skipselektrikere som har litt erfaring i bunn, så mulighetene er gode i disse tider.

Endret av 323i
Lenke til kommentar

 

Maskinister med lav kompetanse? Merkelig kommentar, dersom alle skipsmaskinistene hadde stålkontroll på el-anlegget så hadde det neppe vert behov for trikkere om bord?

 

 

 

Det var ikke slikt ment. Jeg mener at man må ha kontroll på de mekaniske sstemene så vel som de elektriske. Det er ikke ofte, men i løpet av mine 8 år som fagmann har jeg en skjelden gang jobbet med maskinister som har vert totalt udugelige, både på det ene og det andre. Og da er det jo viktig at man selv har full kontroll! :)

 

Skal jo sies at dette hender veldig skjeldent, i 95% av tiden min som skipselektriker har jeg jobbet med fantastisk flinke maskinister, men i 5% av tiden min har jeg opplevd at jeg har måttet kunne og gjøre alt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrikere på skip blir mer og mer viktig ettersom man får flere dieselelektriske anlegg.

Mange maskinister av den gode, gamle sorten har ikke hatt mye opplæring innenfor dette og hvis de i tillegg ikke har interesse av å lære seg det så blir man ofte stående som eneste kyndige ombord et skip når det kommer til akkurat dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan var det å jobbe på båt? Jobbet du 4/4 ?

 

Jeg hadde 2/2 roatsjon, og noen ganger 3/3.

 

Jeg synes personlig at det var bra å jobbe på båt. Du kommer borti alt fra maskiner, styresystemer og skifting av lyspærer. I tillegg er det utrolig lett å spare penger, ettersom man nesten ikke bruker noe mens man jobber. Og kan ikke beskrive hvor deilig det er med 2 uker fri, i motsetning til lærlinger på land som står opp hver dag klokken 7 for å dra på jobb.

 

Som sagt så går man glipp av ting som skjer med familie og venner. Men jeg følte ikke at jeg gikk glipp av så veldig mye. Spesielt ikke når jeg bare var på 2 uker om gangen. Kan hende du mister forskjellige høytider, men igjen ikke så farlig for meg (i løpet av lærlingtiden gikk jeg vel glipp av en nyttår).

 

Det er alltid noe å gjøre på en båt, så dagene syntes jeg gikk veldig fort. Som lærling skal du jobbe 7.5 time dagen (de andre jobbet 12 timer). Men jeg jobbet 12 timer, fikk mer lønn og syntes det var like greit å jobbe istedet for å slappe av på lugaren.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er alltid noe å gjøre på en båt, så dagene syntes jeg gikk veldig fort. Som lærling skal du jobbe 7.5 time dagen (de andre jobbet 12 timer). Men jeg jobbet 12 timer, fikk mer lønn og syntes det var like greit å jobbe istedet for å slappe av på lugaren.

 

Ikke mye å pirke på, men 1-års lærling skal gå 10 timers vakter, hver dag i uka, eller 12 timer 6 dager i uka med en dag fri.

 

2-års lærlinger skal etter retten gå 12 timer 7 dager i uka.

 

Selvfølgelig blir jo dette aldri praktisert. Hos oss går lærlingene fra 0800 til 1600-1700 uavhengig om dem er første eller andre-års.. heheh :p

Lenke til kommentar

Ser du har fått mange gode svar, men kan si litt om lønn som lærling..

Jeg startet på ca 14k i mnd, har steget jevnt å trutt og ligger nå på rett over 30k i mnd, er ferdig med lærlingtiden iløpet av vinteren.. :)

 

Rotasjon 4-4, har gådd 12 timers vakt gjennom hele lærlingtiden, alle dager i uka.. :)

 

Hvordan rederi? Supplybåt regner jeg med?

Lenke til kommentar

Okeii, hvordan gikk det og jobbe i et så lite miljø med få personer og forholde seg til over lengre tid? Gikk det greit eller var det slik at du kjente på slutten av turen at du var drittlei av folkene?

 

Blir jo ikke bedre enn hva man gjør det til selv. Om man går rundt å surmuler mot slutten av turen, fordi man er lei, da trekker man jo de andre ned med seg.

 

Om man heller smiler og er glad fordi man snart skal hjem, er dette mye bedre!

 

Det er få ganger i min kariære til sjøss at jeg har vert drittlei de jeg jobber med mot slutten av en tur. Da har det vert av andre grunner hvertfal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...