Gå til innhold

Kinesisk mobil først ute med superoppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

man ser jo ikke på bildene på den "bitte lille" skjermen. Som oftest beundrer man dem på PC-skjermen eller kanskje i fysisk format.

Setningen var dårlig formulert av meg.

 

Det jeg mente var at 2560x1440 på 5" er omtrent som kameraer med mer enn 8 megapixler, det blir mer markedsføring en egentlig nyttig.

Lenke til kommentar

Setningen var dårlig formulert av meg.

 

Det jeg mente var at 2560x1440 på 5" er omtrent som kameraer med mer enn 8 megapixler, det blir mer markedsføring en egentlig nyttig.

Tja, jo flere megapiksler et kamera har, desto lengre kan en zoome etter at bildet er tatt.

 

Har du noen gang lest e-bøker på telefonen? Ofte, spesielt hvis en ligger, kommer skjermen såpass nært øynene at en kan se hakk i hva som skal forestille en kurve. En høy oppløsning vil da redusere dette problemet.

Lenke til kommentar

Tja, 1080p trengs nok. I hvertfall på større mobilskjermer. Ser tydelig pixlene på min note II (720p) i visse situasjoner. Men 2560 x 1440 piksler virker litt overkill. Eller "beat a dead horse" som de sier i USA.

 

Men så har Samsung Galaxy Note II "bare" 720x1280 AMOLED skjerm med pentile pixel matrix, så det betyr vell i praksis at det er kun de grønne pikslene som er 1280x720 oppløsning, blå og rødt har bare en piksel per hver andre grønne og oppløsningen så du har vell i realiteten kun halve oppløsning på alt annet enn det grønne på skjermen. Dette er jo faktisk merkbart på en såpass stor skjerm som Note II faktisk har, personlig syntes jeg det også er merkbart med 1080x1920 med pentile pixel matrix på Note III også.

Lenke til kommentar

Virker jo som de mer eller mindre konkluderer med at det har samme effekt, bare terminologien "pentile matrix" ikke er helt korrekt? Skal naturligvis godt gjøres å merke noe til dette i praksis, spesielt ved multimedia konsum men jeg syntes det gjør at tekst får en noe blurry effekt, men det kan godt være at dette har like mye å gjøre med Samsung sin AMOLED teknologi som det har med antallet subpiksler å gjøre.

 

Hvorav krystallklare LCD paneler med vanlige RGB subpiksler som på blant annet iPhone 4, 4S, iPhone 5, 5C, 5S, HTC One osv så virker det som om tekst osv på skjermen nærmest er printet på, det virker så krystallklart som det kan få blitt. Får dessverre ikke den samme opplevelsen av verken Samsung Galaxy S4 eller Note III hvorav det er et eller annet med tekst osv på skjermen som føles hakket mer blurry og ikke like krystallklart som med de høyoppløste LCD RGB panelene. Men jeg er ingen ekspert på området så det kan ha like mye med AMOLED teknologien til Samsung som det har med antallet subpiksler å gjøre for alt jeg vet. Skal jo sies at jeg foreløpig ikke har vært så alt for stor fan av disse AMOLED skjermene til å begynne med, syntes samtlige til nå har et blåskjær over seg som ødelegger mye av opplevelsen og at spesielt Samsung har en lei tendens til å pøse på med overeksponert fargespeker som ikke faller meg i smak.

 

Det finnes dog også modeller med LCD RGB som jeg syntes er hakket dårligere enn Samsung sine AMOLED skjermer også, ta Sony Xperia V og Xperia Z, disse har begge noen skjermpaneler som jeg finner sjokkerende blasse iforhold til dagens mobilstandard på toppmodeller, her har Xperia Z1 forbedret tingene litt men jeg syntes den fremdeles er flere hakk under det meste annet av toppmodeller, jeg vet ikke helt hva det er med det er et eller annet som gjør at Sony sine paneler fremstår blasse og med temmelig dårlig innsynsvinkel før fargene virker smått utvasket sammenlignet med stort sett alt jeg har sett av diverse toppmodeller de siste årene.

 

 

Skal sies at jeg har bitt temmelig bortskjemt med bruk av høyoppløste og gode LCD RGB paneler siden iPhone 4, og nå bruker jeg stortsett bare MacBook maskiner med 2880x1600 oppløsning på 15,4" med solide IPS-paneler og er det noe jeg merker godt så er det at når du først har blitt vant til noe så er det utrolig vanskelig å gå tilbake til noe som oppleves hakket dårligere. Dette kombinert med at jeg sliter med kronisk hodepine og er supersensitivt når det kommer til skjermpaneler, lys og det hele gjør at enkelte ting som folk ikke ser ut til å legge merke til i det hele tatt kan ha en enorm innvirkning på hvordan jeg oppfatter en skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg små-protesterte litt da jeg fikk vite at Galaxy S4'en skulle få 1080p panel, da jeg mente at 720p var plenty for den skjermstørrelsen. Det hender faktisk at jeg klarer å se enkeltpikslene på S4'en i spill som ikke bruker nok AntiAliasing, som på Carmageddon når bilene er vendt 45 grader og trappertrinn-effekten vises.

 

Jeg håper heller at mobilprodusentene generelt vil fokusere mer på både kamera og ytelse enn skjermoppløsning høyere enn 1080p. På nettbrett derimot skader det ikke med enda mer piksler på skjermen, slik som nyere iPader har.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...