Gå til innhold

Canon 5D eller 6D?


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på fullformat og mener 6D vil være et bra valg. Jeg er likevel litt i tvil om jeg bør ta steget opp til 5D mk III. Jeg tar mye natur- og dyrebilder, og jeg forstår at autofokusen på 5D er en del bedre enn på 6Den. Jeg liker usikker på hvordan jeg vil merke det i praksis, og ikke minst om dette og ev. andre fordeler er verdt merprisen - på snaue 10.000 kr. Personlig synes jeg 6D virker som et bra kjøp som gir ganske god valuta for pengene. Jeg synes også det er en fordel at dette noe lettere og mindre kamera enn storbror. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Selv om 5D mk III har noen funksjoner som 6D mangler, og kanskje fremfor alt et mer avansert af-system, så vil vel bildekvaliteten på 6D være like god som på 5D mk III? Bildebrikken og prosessoren er jo den samme, mener jeg...

 

Er det ellers lett å se kvalitetsforskjellen mellom ff og APS-C?

Lenke til kommentar

Jeg tar endel astrofoto med 5D III og vidvinkel på F/2.8, og erfaringen fra 30sec eksponeringer på iso6400 langt unna bystrøk er at jeg fremdeles strekker eksponeringen langt for å trekke frem de svake kontrastene i melkeveien mest mulig. Nå er ikke dette det eneste jeg bruker kameraet til, men hvis det var ville jeg gått for den absolutt reneste sensorytelsen som er tilgjengelig, altså 6D. Koster mindre gjør det også, men til andre motiver er 5D III's hastighet og fokusytelse veldig velkommen. Det blir en individuell vurdering, forskjellen er ikke veldig stor men jeg funderer litt på å skaffe meg en 6D i tillegg til de tingene den er best på.

Lenke til kommentar

5DmkII er vel mer å sammenligne med 6D - ville vektet de to mot hverandre.

5DmkIII har markant bedre autofokus, litt høyere skuddtakt og en annen sensor enn 6D.

 

Du vil typisk kunne se litt over et blendertrinn mindre støy på fullframe enn på crop, og du har mulighet for å bruke optikk som på mange brennvidder med det samme utsnittet vil kunne gi deg mindre dybdeskarphet hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

5DmkII er vel mer å sammenligne med 6D - ville vektet de to mot hverandre.

5DmkIII har markant bedre autofokus, litt høyere skuddtakt og en annen sensor enn 6D.

Jeg er usikker på om jeg vil si at 5DMkIII har markant bedre autofokus, det er vel strengt tatt mer riktig å si at 5DMkIII har en markant mer avansert AF.

 

For oss som aldri bruker følgefokus og stort sett kun bruker midtre fokuspunkt, så er faktisk 6D å foretrekke da midtre fokuspunkt er minst et steg mer følsomt enn det til 5DMkIII.

 

Og 6D er nok et bedre valg til astrofotografering da det blir klart mindre støy på lange eksponeringer i forhold til 5DMkIII.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Canon 6D og er veldig fornøyd. Bildekvaliteten er fantastisk med gode objektiver, selv på pixelnivå. Jeg har ikke forsøkt 5DIII, men kan iallefall opplyse at til mitt bruk er autofokusen til 6D mer enn bra nok. Den er rask og presis. Det skal i den sammenheng opplyses at jeg stort sett fokuserer med midtpunktet, og at jeg sjelden tar bilder av ting i bevegelse.

 

Autofokusen er svært god i lite lys.

 

Jeg synes denne sammenligningsvideoen mellom 6D og Nikon D600 er god, balansert og illustrerende. Der er det også en autofokustest, om jeg husker riktig. Videoen er lang, men informativ:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Q9HlxWqcG5Y

Lenke til kommentar

Hvis AF'en til 5D mk III ikke er avgjørende for deg så gå for 6D. 6D er mindre og lettere, den føles også bedre å bruke med en hånd pga idiotisk plassering av knapper på venstre side av skjermen bak på 5D mk III.

 

5D mk III har litt bedre ISO egenskaper, bedre AF og fler bilder pr sekund. Men tyngre, større, dyrere og nesten umulig å bruke med en hånd.

 

Gå for 6D :)

 

Hilsen en 5D mk III eier.

Lenke til kommentar

Hvis AF'en til 5D mk III ikke er avgjørende for deg så gå for 6D. 6D er mindre og lettere, den føles også bedre å bruke med en hånd pga idiotisk plassering av knapper på venstre side av skjermen bak på 5D mk III.

 

5D mk III har litt bedre ISO egenskaper, bedre AF og fler bilder pr sekund. Men tyngre, større, dyrere og nesten umulig å bruke med en hånd.

 

Gå for 6D :)

 

Hilsen en 5D mk III eier.

 

Jeg leser litt forskjellig om ISO-egenskapene til 6D og 5DIII. Så vidt jeg kan huske blir det i en del tester hevdet at 6D er like bra eller ørlite bedre på høy ISO enn 5DIII.

Lenke til kommentar

Jeg leser litt forskjellig om ISO-egenskapene til 6D og 5DIII. Så vidt jeg kan huske blir det i en del tester hevdet at 6D er like bra eller ørlite bedre på høy ISO enn 5DIII.

Jeg tror ikke at 6D er spesielt bedre enn 5DMkIII på høy ISO; men den tåler lange eksponeringstider bedre enn 5DMkIII. Det blir mindre bakgrunnstøy med en 6D. Dette er på lav ISO.

Lenke til kommentar

På utskrifter i A3 vil man ikke kunne se noen forskjell i det hele tatt vil jeg tro. Begge er fantastisk solide gode kamera som det er svært lite feil på og filene er så og si identiske selv opp i meget høy ISO.

 

6D føles litt bedre i bruk for min del. Men alle er vi forskjellige. Feks på Japan Photo kan du teste kameraene i butikk før kjøp noe jeg anbefaler. Er jo ett greit innhugg i kontoen uansett hvem du går for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...