Gå til innhold

Bærbar spill-PC som er overklokket - godt kjøp eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min sønn er på utikk etter spill-PC og fant følgende på Finn:

 

Dell Alienware M14X, kjøpt ny i august i år. Selges pga. lite bruk. Kommer med GeForce GT 650M grafikkkort, overklokket til 100MHz core clock og 600MHz Memory Clock med stabile temperaturer. Prossesoren er en UIntel i7-3630Q med Intels TurboBoost, som klokkes opp til 4.2GHz dersom det er behov. PCen er utstyrt med 12GB RAM. Harddisken er en 750GB 7200pm.

Denne PCen kjører alt av nye spill uten noen form for problemer, takket være overklokking. BF4 Beta kjørers på 60 FPS uten problemer.

Eneste problemet med denne pcen er "throttling", som gjør at man får heftig FPS drop pga temperatur. Dette løses enkelt ved å benytte seg av en kjølematte, som jeg kommer til å legge ved.

Nypris for denne pcen ligger på omentrent 13 000,-.

 

Jeg har null peiling på dette, men er i utgangspunktet noe skeptisk til en PC som er oppgradert (slik jeg forstår overklokking er) og forholdsvis nylig kjøpt, og selges til nesten halv pris pga "lite bruk". Kan det være at den selgeren ved å overklokke har gjort den lite funksjonell for bruket, bl.a. pga høy temperatur, og at den derfor selges? Trodde også at moderering av bærbare PC-er ikke var noe for hvem som helst.. slike skal vel ikke åpnes?

 

Gode råd og innspill mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokking av skjermkortet gjøres via software. Sjeldent det byr på problemer, men det gir mer varme og kan gi redusert livslengde av kortet.

 

For meg høres det ut som maskinen har varmeproblemer. Og du får jo nye maskiner til nesten samme pris med samme ytelse, dog ikke i 14" utgave. Ikke allverdens godt kjøp i min bok.

 

Om du ønsker en ny liten maskin med gamingpotensiale kan du jo sjekke ut denne: http://www.multicom.no/Xishan-W230S-13e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4700MQe-8GBe-180GB-SSDe-GeForce-GTX-765Me-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10625384

Lenke til kommentar

Den modellen i7 3630qm/gt650 kom på markedet i første halvdel av 2012 iflg reviews rundt på nettet.

Ser i annonsen at den er kjøpt i august i år og at selgeren skal ha 7500 for den.

Ikke aller verst pris det.

 

Intel turbo er intels sin heving av cpu frekvens (ikke brukerens klokking).

Grafikk kort derimot har han tydligvis klokket opp litt med software/driver.

 

Max t på denne cpu iflg intel er 105C.

Det problemet med varme gjelder ikke kun denne pc.

Det er for lite luft til inntaket under den ved heavy gaming e.l , derfor de av og til vil trenge noe innretning som løfter den opp litt fra underlaget/bordet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...