Gå til innhold

Canon XH A1 capturing og egnet program. Har forsøkt det meste.


Anbefalte innlegg

Problemstilling:

Jeg har et Canon XH A1 DV/HDV som jeg har prøve et utall av trailversjoner innen redigering.

 

Prøvde meg først med Adobe Premiere Pro 6.0, men får ikke capture funksjonen til å fungere. Jeg tror jeg snart har prøv det som er av alternativer, men det funker ikke. Jeg gjør følgende:

 

KAMERA: Opptak gjort i HDV

Setup: Signal Std....HD

Framerate 50i

Comp ou 1080i/576i

50i/60i Select 50i

 

Recording Setsetup

UB select 00 00 00 00

image size LW1920 x 1080

File NOS Continuous

 

System Seup Custom Key 1 Time code

Custom Key 2 Index Write

D/time set?

DV control ...Off

Magn. B LOCK Disabled

Shtr D. Lock Disabled

 

VCR PLAYPACK

Her viser LCD skjermen HDV samt tidskode lydnivå m.m.

 

VCR MENY

Signal setup

Timecode

Playback STD Auto

Comp out 1080i /576i

AV>DV..........OFF

HD Down-conv OFF

Letterbox... OFF

501i/60i sel... 50i

 

Og alt kjører selvfølgelig i PAL

 

Dette er slik kameraet er satt opp på nåværende tidspunkt.

Jeg har forsøkt alle mulige innstillinger på i Vegas, og Adobe Pro 6.0 og 5.5, men får ikke captured (fanget) video med prieview i bildet på dataskjermen.

 

Jeg kjører firewire, og har også forsøkt å skifte ut denne. Jeg har styring på kamera fra keyboardet, tidskoden løper synkront med tapen, men bildet går ikke igjennom. Jeg har sett over at softwaren er innstilt på PAL, og prøv etter beste evne å stille inn programvaren etter det som kameraet leverer. HDV lampen lyser, jeg velger HDV i programvaren.

 

Det som er litt synd er at jeg finner ikke en ferdig setup for XH A1 i noen av programmene (mulig for det kameraet er for gammelt). Jeg har testet alle florhåndsvalgte oppsett med Canon, men det funker dessverre ikke.

 

Jeg har veldig lyst å lære meg Adobe Premiere 6.0, men det stopper her.

 

Kan noen gi meg et seriøst råd om hva jeg bør sjekke ut.

 

På forhånd takk til alle som måtte engasjere seg.

Hilsen

Paal

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at google er full av søkende med samme problem.

 

Leste noen av all de forskjellige rådene som blir gitt.

Det er tydelig at rekkefølgen du starter opp har mye å si, som f.eks. koble kamera til PC, slå på kamera, la Windows annerkjenne kamera, starte Adobe.

 

Noen med erfaring sier at slår du av timecode i kamera så fungerer Capture.

 

En koblet vekk power fra Firewire kortet, da fungerte det.

 

Så mange forslag til løsning uten at noen kan gi en standard løsning.

 

Jeg vet av erfaring at det ofte er tilfeldig om Capture program viser/capture video fra kameraer. I det ene øyeblikket fungerer det ikke, i neste øyeblikk etter litt fikling fungerer det.

 

Virker som tilfeldigheter råder litt kombinert med rekkefølgen apparater og programmer startes.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg kontaktet Canon Norge på telefon og spurt å gravet etter løsning og ikke gitt meg før du treffer på en som har virkelig peiling. Kamera er ikke for gammelt og er mye i bruk enda, også i professionelle TV stasjoner i Norge, de har helt sikkert en løsning.

 

I mellomtiden, Her er noen av linkene jeg fant (tydelig dette har vært et problem i mange år for XH A-1 eiere), kanskje du finner en løsning der;

 

http://helpx.adobe.com/premiere-pro/kb/cant-capture-dv-hdv-video.html

 

Denne softwaren har dessverre ingen nedlastning som jeg kan finne, men følger den med kamera?; http://www.usa.canon.com/app/html/HDV/XHA1/console_software.shtml

 

http://www.dvinfo.net/forum/canon-xh-series-hdv-camcorders/508019-computer-not-detecting-my-xha1-2.html

 

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?243792-Canon-XH-A1s-and-importing-into-premiere-cs5-PC-firewire

 

http://www.dvinfo.net/forum/canon-xh-series-hdv-camcorders/238619-computer-not-detecting-canon-xh-a1s.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Arthon!

 

Takk for gjennomført research vedrørende problemet mitt. Du har lagt ned litt tid på dette. Jeg skal følge disse linkene, og se om dette kan gjøre at jeg kommer nærmere en løsning på problemet. Nå er jeg så heldig at jeg bor 1 km fra Canons hovedkontor på Holmlia, og kniper det, så tar jeg med meg hele "stashet" dit, så får de løse problemet. De kommer sikkert til å unnskylde seg med tredje part, men så lenge de ikke leverer redigeringssoftware selv, så får de plundre med det dette.

 

På 2000 tallet brukte jeg et program fra Pinnacle som het Liquid Edition (senere oppkjøpt av AVID og faset ut). Dette programmet svelget absolutt alt fra Betacamplayere til hjemmevideokameraer med i link eller firewire.

 

Jeg kan ikke fatte at Adobe ikke har laget en fix for dette. Hadde jeg brukt dette i f.eks. en nyhetsammenheng så hadde jeg kommet til kort.

 

Håper flere kan komme med innspill og løsninger på dette irriterende problemet. Det pussige er at da CS3 og 4 var på markedet var XH A1 et av de mest brukte kameraene innen semiproff segmentet. Etter hva du og jeg Googlet oss frem til, så virker ikke dette så veldig høyt prioritert fra Adobe sin side.

 

Om jeg må ta en "walk around", er det et rent Capture program som kan anbefales?

 

På forhånd takk for all hjelp.

 

Hilsen Paal

Lenke til kommentar

Hei Paal!

 

Du bruker kanskje Win 7?. Firewire-driveren i Win7 har skapt problemer for mange, inklusive meg. Det har vært luftet mange ganger på en nettside jeg ofte er innom (Magix), og anbefalingen har vært å bytte ut den eksisterende FW-driver med en gammel driver, (OHCI-kompatibel). Søk på FW-driveren i Enhetsbehandling om det er flere drivere på din PC og forsøk så å installere den gamle i stedet.

Alternativet for meg har tidligere vært å bruke en gammel XP-maskin i stedet til å overføre DV/HDV til en USB-disk, det går problemfritt.

 

Hilsen Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...