Kurt Lekanger Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Qualcomm går tilbake på tidligere uttalelser.? Neida, 64-bit på iPhone er ingen gimmick Lenke til kommentar
Saapa Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Ro, ro, ro din båt.... 4 Lenke til kommentar
turbo911 Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? 1 Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? La oss si du kjøper en pose potetgull med 32 biter, og har vært fornøyd med det. Du vet ikke om annet. Så plutselig finner du en pose med 64 biter - en helt ny verden åpner seg for deg ! 9 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? La oss si du kjøper en pose potetgull med 32 biter, og har vært fornøyd med det. Du vet ikke om annet. Så plutselig finner du en pose med 64 biter - en helt ny verden åpner seg for deg ! Sånn rent bortsett fra at mengden addresserbar RAM ikke dobles, men heller økes fra 4GB til 16TB (x64, vet ikke hvordan andre arkitekturer er bygd opp), ytelsen dobles antakeligvis ikke heller, men øker en del. Lenke til kommentar
Populært innlegg IndirectCell Skrevet 11. oktober 2013 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? La oss si du kjøper en pose potetgull med 32 biter, og har vært fornøyd med det. Du vet ikke om annet. Så plutselig finner du en pose med 64 biter - en helt ny verden åpner seg for deg ! Ikke helt rett.. Bedre å si du kjøper en potetgullpose med X antall chips i.. Men du klarer bare å ta ut 32 chips om gangen, posen ble tom etter 2 ganger.. Mens med en hånd som kan ta 64 chips om gangen tømmer posen etter 1 gang.. Men så er det poser små poser i massevis som bare har 30 chips, der vil 32 hånden være raskere å åpne flere chipsposer å spise dem, mens den tyngere 64 hånden vil henge litt etter.... virsa versa det første jeg sa der kansje posen innholder 64 chips, der vil 32 hånden må bruke 2 ganger for å spise mens 64 hånden bare 1 gang og vil derfor begynne raskere på posen. Selvsakt tar det lengere tid å åpne en ny pose en å putte hånden inn 2 ganger... så 32 vil være raskere så lenge mesteparten av posene er 32 i størrelse. Fartstapet 64 har i å åpne 32 er ikke stort men i dag er 90% av alle programchipsposene 32... men så har vi det andre problemet som ikke er fart.. men størrelse på hvor mange poser du kan bære.. der vil den store hånden ta utrolig mange mer poser.. faktisk 16 000 poser i forhold til dem 4 posene den 32 kan holde... Men 32 har mange triks som at han har noen extra lommer han kan bruke til å oppbevare flere poser.. men for vært program han ser på tv kan han bare bruke 4 poser... men det er greit for mange programmer i dag lol... tar somregel ikke mer tid en 4 poser... vell noen tv spill som 32 spiller i dag tar mer en 4 poser i lagrings størrelse... men heldigvis klarer ikke 32 å spille så tv spilleren må laste hele størrelsen... eksempelvis når man spiller fps spill så laster bare spillet 1 kart om gangen og somregel går det mest på 3d korte sin ram.. 64 bit utnyttelsen i antall poser 64 kan holde er også ikke helt i boks.. for han har ikke råd til å kjøre med flere en 8 til 64 poser total.. dem fleste i dag kjører pc med 16 poser ramchips.. og en 32 pc vil kunne bruke dem i 4 posers størrelse per ting den kjører og scenarioet med at den går tom for ram for programmet er usansynelig... det eneste jeg kan tenke meg som vil kunne kreve mere poser er hvis man er på jobb og holder på med 1 enkelt regneark \ 1 Excel program (IKKE FLERE for da bruker det andre programmet sin egen 4 pose størrelse og da blir totalen mellom programmene 8 poser... selv på en 32 hand)... slatan nå ble jeg sulten på potetgull.. dessverre tar bare min hand 2-5 potetgull om gangen.. heldigvis er min hand optimalisert til åpning av poser så det vil ikke være noe problem selv om jeg ikke er like sterk som chuck norris potetgullhand 128. 29 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? Dette står i artikkelen: Disse prosessorene har nemlig også instruksjonssett og registre som kan brukes til å behandle større datamengder samtidig, Noe som enkelt forklart betyr at cpuen kan regne med med 64 bit, eller la oss for enkelhet kalle det "tall". Dvs at isteden for å gjøre en operasjon i flere omganger kan cpuen nå gjøre det i en operasjon, da det er plass til flere bit (0101). Dvs at istedenfor å dele opp 64 bits i 2, og gjøre operasjonen i 2 omganger, kan nå cpuen regne med 64 bits i en utregning. Dette er bare en naturlig evolusjon oppover fra 2-4-8-16-32 bit arkitektur. Edit: han over meg kom meg i forkjøpet. Endret 11. oktober 2013 av chri-ot 1 Lenke til kommentar
madmats Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Ikke helt rett.. Bedre å si du kjøper en potetgullpose med X antall chips i.. (..) haha! episk metafor, lærte mer om 64bit enn av alt annet jeg giddi å lese. alt av tid,mengder,hastighet osv burde overføres til potetgull fra nå av hvis feks. spilletid på filmer på imdb hadde blitt vist i potetgullposer hadde alt vært mye enklere 6 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Sånn rent bortsett fra at mengden addresserbar RAM ikke dobles, men heller økes fra 4GB til 16TB (x64, vet ikke hvordan andre arkitekturer er bygd opp), ytelsen dobles antakeligvis ikke heller, men øker en del. Dette gjelder ikke ARM, som allerede kan adressere masse minne med 32 bit. There is no "4GB wall" on ARMv7, as many ARMv7 cores support LPAE (Large Physical Address Extension), which is a concept symilar to PAE on x86, except LPAE uses 40-bit addressing. Meaning, that LPAE equipped ARMv7 can address up to 1TB of RAM. Lenke til kommentar
geirjor Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Tingen er at for at man skal kunne utnytte at en prosessor kan behandle 64 bits om gangen, så må program/apper være skrevet for å utnytte dette - og det er det nok et fåtall av appene som er ihvertfall. Men det er jo et steg mot framtida - litt sånn som NFC 1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 La oss si du kjøper en pose potetgull med 32 biter, og har vært fornøyd med det. Du vet ikke om annet. Så plutselig finner du en pose med 64 biter - en helt ny verden åpner seg for deg ! Slankekrigen? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Noe av grunnen til at de gikk for 64-bit utgaven som er basert på ARM v8 er at den har nye instruksjonssett som lar den jobbe raskere enn de gamle 32-bits utgavene som er bygd på ARM v7. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? 2 ting: - mer adresserbart minne - instruksjonsett som kan operere på 64-bits verdier. Data kan flyttes raskere og beregninger kan gjøres raskere for applikasjonen som kan nyttegjøre seg dette. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 ARMv8 (AArch64) dobler også antallet registere som prosessoren har til rådighet. Det er også dobbelt antall SIMD-registerene. Det er viktig å være klar over at ARMv8 er it nytt instruksjonsett, til forskjell fra AMD64/x64 som kun var en 64-bit utvidelse av IA32. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Hva er det som er så bra med 64 bit egentlig? i stedet for å ha 2^32 ett-eller-annet så har du 2^64 ett-eller-annet, som er myye mer Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 ARMv8 (AArch64) dobler også antallet registere som prosessoren har til rådighet. Det er også dobbelt antall SIMD-registerene. Det er viktig å være klar over at ARMv8 er it nytt instruksjonsett, til forskjell fra AMD64/x64 som kun var en 64-bit utvidelse av IA32. Det er dette som gjør forskjellen. Folk henger seg veldig opp i 64 vs 32-bit, men det er den nye arkitekturen (med flere registre, flere spesialinstruksjoner for kryptering og generelt bedre ytelse) som gjør den store forskjellen. Å gå opp til 64 bit alene vil ikke føre til enorme ytelsesforbedringer med mindre du jobber veldig mye med 64-bits variabler (noe mobilapplikasjoner ikke gjør) eller trenger over 4GB minne, og i mange tilfeller kan faktisk en 64-bits arkitektur være tregere, som forklart i den fantastiske potetgull-analogien over Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Så kort fortalt var den første uttalelsen ikke helt riktig, men heller ikke helt feil... Den umiddelbare ytelsen på denne mobilen skyldes ikke at den kjører 64bit, men at den har en helt ny og på mange måter forbedret prosessor på andre måter. Så om man snakker ytelse er 64bit på de fleste måter et markedsstunt (og vil være det en god stund enda). Spesielt for absolutt alle apper som finnes og kjører på 32bit enda. Det kommer riktig nok ett og annet som støtter 64bit og som vil ha en positiv effekt av dette, men det er fremdeles magert. Den umiddelbare effekten vil som mange skriver være en del kjernefunksjoner som går på sikkerhet/kryptering. Men, jeg er helt med på at 64bit er veien å gå, om man tenker framover, og på ett eller annet tidspunkt må man ta dette steget, så hvorfor ikke nå? Jeg ville ikke anbefale å bytte ut mobilen bare for å få en 64bit mobil i dag. Dette er som Apple selv skriver, "forward thinking". Hvor langt fram, det gjenstår å se, men jeg ville ikke tro at den store effekten (ytelsesmessig for brukere flest) vil komme før neste generasjon, og kanskje enda lenger. Men her spiller da ekstremt mange faktorer inn. Og jeg snakker da om effekten av 64bit, ikke hvor vidt denne prosessoren yter bedre eller ikke. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2013 Så kort fortalt var den første uttalelsen ikke helt riktig, men heller ikke helt feil... Den umiddelbare ytelsen på denne mobilen skyldes ikke at den kjører 64bit, men at den har en helt ny og på mange måter forbedret prosessor på andre måter. Så om man snakker ytelse er 64bit på de fleste måter et markedsstunt (og vil være det en god stund enda). Spesielt for absolutt alle apper som finnes og kjører på 32bit enda. Det kommer riktig nok ett og annet som støtter 64bit og som vil ha en positiv effekt av dette, men det er fremdeles magert. Nei, uttalelsen er helt feil. Det er 64-bit instruksjonsset som bringer disse forbedringene i prosessoren. ARMv7 (32-bit) ville for eksempel ikke klart å bruke de ekstra registrene som gir mer ytelse. Når man lager apps for iOS i Xcode nå se er det veldig enkelt å kompilere med støtte for 64-bit, og i mange tilfeller vil ikke dette kreve ekstra jobb med koden. Du glemmer også at ekstremt mange av prosessene og tjenestene som kjører i iOS er inkludert i OS og er skrevet om for 64-bit av Apple. Eneste som foreløpig er markedsstunt med 64-bit er støtten for 4GB+ med minne, da det enda er noen år til vi har behov for det. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Som nevnt over har man ikke samme 4GB begrensningen på minne på ARM32 som x84. Endret 12. oktober 2013 av Matsemann Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2013 Som nevnt over har man ikke samme 4GB begrensningen på minne på ARM32 som x84. 32-bit x86 (IA32) kan også bruke over 4GB med minne hvis du bruker PAE (Physical Address Extention) ARM har ikke samme legacy-problemer som x86 heldigvis, men LPAE som brukes for å støtte større minneadresser (40-bit) koster deg i mange tilfeller ytelse. Opp til 10% kan ytelsestapet være. Dessuten var det først med Cortex-A15 at ARM la til støtte for LPAE, men dette blir uansett kun flisespikking... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg