Gå til innhold

Sunnt måltid, for begynnere (?) ;)


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal snart prøveflytte hjemmefra (til en leilighet jeg har fått låne ut året av familie) Og jeg har derfor planer om og samtidig få et relativt sunn og god matopplevelse. Jeg har ikke lyst til å være den typiske tenåringen som bare lever på junk food ol. Men jeg vil ikke bli ruinert heller. (sunn mat koster jo penger :( )

 

Så, er det noen som har en eller annen "matkalender" eller matliste eller liknende som de vil dele?

Tenker noe som er sunnt, med lite sukker i (har gitt ut et innlegg tidligere om at jeg har et fryktelig søtsug som jeg vil bli kvitt) Så jeg vil gjerne ha "sukkerfri" mattips, men som samtidig er godt.

Jeg trenger forslag til både frokost, lunsj, mellommåltid (?), middag og kvelds.

 

(Jeg spiser forresten (desverre) ikke nøtter eller liknende. Noe som er litt surt, da jeg ikke kan "erstatte" søtsuget med dette :hm: )

 

Jeg har ingen ambisjoner om å gå masse ned i vekt, og/eller bli en av de supertynne supermodellene vi så gjerne "ser opp til" idag. Jeg har nylig fått kjæreste, og vi begge har NORMALT med fett på kroppen. Men samtidig hadde det vel ikke gjort noe å kunne få stram mage og stramme lår :p

 

Nå snakker jeg meg bare bort igjen. Så om dette ikke ble for uklart, setter jeg stor pris på svar og tips. :)

 

Rop ut om det er noe uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Axa frokostblanding og yoghurt er en god start på dagen, evt. havregryn med melk, litt oppskjært frukt og kanel.

 

Mellommåltid kan være frukt, er veldig glad i appelsin selv.

Men en håndfull med blanding av cashew nøtter, mandel og valnøtter funker også.

 

Lunsj kan være omelett, (4 eggehviter, 1 plomme, paprika, skinke oppskjært i biter). Eller kyllingsalat.

 

En middag som inneholder grov pasta, sunn kjøttdeig og knuste tomater er heller ikke feil :)

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Ha frosne bær eller frukt som du liker i fryseren og lag smoothie til mellommåltid. F.eks. frosne jordbær, blåbær, banan og melk/plain yoghurt. Hvis du har i havre og kanskje en ss kokosolje (hvis du har det stående) så blir det fort en fullverdig frokost. Smoothies demper ofte mitt søtsug.

 

Til frokost spiser jeg ofte cottage cheese med mandler, rosiner og litt honning. CC er kjanskje ikke budsjettmat. Eller havre med melk og oppkuttet banan, mango eller bær.

 

Til middag foreslår jeg fisk (laks, torsk eller hva du har) med ovnsbakte grønnsaker og godt krydder. Er du lat eller har lite tid en dag så kan du bare kjøpe frosne grønnsaker. Dette er billig, sunt og dekker mye av det du trenger.

 

En annen billig middag er å lage kyllingburger av et egg og kyllingkjøttdeig (her er det bare å kjøre på med krydder) og servere på ristet brød, eller salat, ris, potet....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...