Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

virus og telenoravidi. Dårlige sikkerhet eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et borettslag der vi har telenor avidi.(har selv NGT seff).

1 nabo fikk blaster virus inn samt et par andre virus noe som førte til at jeg formaterte disken. Men etter å ha satt opp nye partisjoner og formatert så kom blaster viruset inn med en gang etter at vi kom oss på nett for å kunne oppdatere antivirus og windows. Hadde dermed ikke sjans til å oppdatere noe som helst ettersom pc slo seg av etter 1 min.

2 uker etterpå bygget jeg en ny maskin til en annen nabo som oxo har telenor avidi i det samme borettslaget. Helt ny hd i en helt ny maskin skulle på nett for første gang. da gikk det ca 10 sek og der var blasteren inne på maskinen. WTF!!!

Etter å ha formatert igjen så kom den inn etter bare noen sec.

1 uke etter dette så fikk en ny nabo viruset og etter formattering så skjedde det samme igjen 1 sec på nett og der var den JIPPI!!!

I alle 3 tilfellene måtte jeg ta maskinen hjem til meg til formattering og oppsett av windows med update. Alle maskinene hadde 0 problem da.

Maskinene har ingen problemer i etterkant pga oppdatert antivirus og win update.

Er det bare NGT som har et bra opplegg på sikkerheten her eller. Telenor må jo slippe allt av virus m.m. i gjennom linjene sine.

Er virkelig utstyret ang firewall og antivirus så dårlig hos telenor at dem nermest trykker på deg virus m.m.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nå hatt Avidi i over 1 år, og har ennå ikke hatt virus på maskinen min. Kjører både firewall og antivirus, og jevnlige oppdateringer på både det og selve Windows. Så det kan jo være at mange er slurvete med sin egen sikkerhet :shrug:

Skrevet

problemet var at virus og dritt kom inn selv på helt nye maskiner.

Åssen kan en ha høy sikkerhet uten å få kunne oppdatere antivirus eller windows slik at en har mulighet til å få stoppet slikt? For å være oppdatert må en nesten være på nett slik at en kan få lastet ned de siste oppdateringer. Når en bare får være der i noen få secunder får en ikke mulighet til å beskytte seg i det hele tatt.

Ps jeg har alldri hatt problem hjemme med dette. Har som sagt NGT og har aldri hatt noen problemer selv med en pc uten update fra vindows eller antivirus program i det hele tatt. Min pc har selvsagt alle oppdateringer og antivirus.

Skrevet

Ja, man får blaster viruset rett inn på maskinen så lenge du ikke kjører patchen. Du kan slå av det at den restarter ved å kjøre "shutdown -a" i Start-Kjør vinduet. Kjør deretter Windows Update og installer AntiVirus (husk å oppgrader til siste virusdefinisjon). Scan deretter for å være sikker på at du ikke har noen virus.

Med Telenor Avidi har man en "ren" IP, her har blaster fri tilgang til PCen din (såfremt du ikke har kjøpt en router eller har installert en software firewall). De som har en router (sånn som du som har NGT), der port 137 er stengt (som er vanlig), vil ikke få blaster viruset.

Som du skjønner, har dette ingenting med selve leverandøren å gjøre, men heller med hvilket utstyr du kobler deg til nettet med.

Skrevet
med andre ord

telenor bør ha et bedre utstyr som kan hindre disse angrepene slik NGT har

Nei, her skal jeg være litt krass, beklager på forhånd :). Dette er ene og alene din egen og kameratene sin skyld, det er viden kjent at blaster-viruset er ett problem, det eneste du trenger å gjøre er å kjøre en patch som for plass på en diskett for å forhindre att du får det, og at dette er gjort flere ganger tilogmed, du skylder ikke på de som bygger veien om du kjører i en skrapbil som mister kontrollen og kjører inn i en annen bil.

Det er ditt ansvar, ikke alle andres, om du ikke kan beskytte deg mot slike enkel ting, la være å gå på nett, det må være lov å kreve ett minimum av kunnskap fra kunden, uten at det alltid skal være eieren eller noen andre sitt ansvar, om du vil bli pakket inn og vil ha noen å skylde på hver gang noe går galt, flytt til USA.

AtW

Skrevet

Nei, her skal jeg være litt krass, beklager på forhånd :). Dette er ene og alene din egen og kameratene sin skyld, det er viden kjent at blaster-viruset er ett problem, det eneste du trenger å gjøre er å kjøre en patch som for plass på en diskett for å forhindre att du får det, og at dette er gjort flere ganger tilogmed, du skylder ikke på de som bygger veien om du kjører i en skrapbil som mister kontrollen og kjører inn i en annen bil.

Det er ditt ansvar, ikke alle andres, om du ikke kan beskytte deg mot slike enkel ting, la være å gå på nett, det må være lov å kreve ett minimum av kunnskap fra kunden, uten at det alltid skal være eieren eller noen andre sitt ansvar, om du vil bli pakket inn og vil ha noen å skylde på hver gang noe går galt, flytt til USA.

AtW

Jeg er så enig med ATWindsor her. Dette er din egen feil og ikke Avidi.

• 1 måned senere...
Skrevet

AtW

tull og pølsevev. "Det er en viden kjent sak at blasterormen er et problem!!". Det finnes en drøss av kjente problemer men de fleste av oss henter foreksempel virusoppdateringer fra nettet. Videre må du være kjent med en del ting for hvordan du skal laste ned all sikkerheten på forhånd. Og leverandører som tenker på å tjene mest mulig burde selvsagt føle et et krav på seg til å levere utfyllende informasjon om de produkter de leverer samt de medfølgende produkter. For å tenke det motsatte nemlig at kunden skal ha satt seg inn i produktene svakheter, styrker og eventualiteter mens man som leverandør fremdeles har rett til å skumme like mye fløte som om man leverte et fullstendig produkt hjelper det nok være telenoransatt for å mene.

Videre når det gjelder amerikansk tankegang med "Rett til å saksøke eller å bli saksøkt) ligger nok telenor nærmere på hjertet enn ovennevnte skribent. Så kansje heller de burde flytte permanent til USA istedenfor å bare være børsnotert der.

Skrevet

Er så enig så enig, Telenor burde blokkere for Blasterangrep ved å stenge portene den angriper på. Og med det samme vi er inne på det, de burde stenge alle porter som har med kazaa, edonkey, DC, overnet og alle de andre fildelingsprogrammene samt sperre for FTP, for alle vet jo at det meste som kommer inn derifra enten er ulovlig eller fullt av trojanere, virus og ormer. Dessuten burde de seriøst vurdere å blokkere alle gratis epost-kontoer ettersom alle som har noe på internett å gjøre selvsagt har fått epost sammen med linjen sin. For å være på den sikre siden burde det også settes opp en nasjonal proxy som kun slipper gjennom surfing til siter godkjent av Medietilsynet, på den måten ville vi også fått bort mye av informasjonen som hackere og scriptkiddies, pedofile skaffer seg i dag. Tenk så mye bedre det ville være å ha nettforbindelse da!

PS: Sender denne tråden til Telenor sin nettdivisjon slik at de kan vurdere de tiltakene jeg har listet opp her. Vi kan bare krysse fingrene for at de setter det i drift snarest mulig.

Stå på, vi finner oss ikke i et søplete internett!!!

Skrevet

Nå leste ikke jeg igjennom hele tråden, men noe som funker;

1. Trekk ut TP-kabelen og start maskinen.

2. Dersom du bruker windows 2000 eller XP (antar du gjør det, da disse er de eneste som kan ta skade av blaster-viruset), Gå på kontrollpanelet, så på Administrative verktøy og deretter Tjenester.

3. Finn frem en tjeneste som heter "Remote Procedure Call (RPC)". Høyreklikk på denne, og velg egenskaper. Her velger du manuell som oppstart/start-up type og trykker ok.

Reboot, og du er kvitt problemet. (tror jeg, har bare prøvd på laptop'en, og der gikk det tilsynelatende bra.)

Skrevet

Telenor Avidi leverer en REN internett linje til kunden, ønsker kunden å filterer noe vekk så får de gjøre dette selv.

Telenor hadde nok mistet flere kunder enn det vi hadde fått dersom vi hadde begynnt å filtrere på viruser og laget en "nazi" brannmur. Hadde omtrent ent opp med at kun port 80 hadde vært åpen om vi skulle filtrere alt.

Virus har desverre blitt et kraftig økende problem i det siste så her er det veldig viktig å holde seg oppdatert på de siste virus definisjoner o.l.

Ja, kundene må nok skaffe seg noe datakunskaper og litt logisk tankegang. Man kjøper ikke en bil uten å vite hvordan man kjører den! Så enkelt skal man tenke.

Vil du slippe virus, popups og alt mulig så bør du skaffe deg

*Sjekke for nye oppdateringer for Windows/linus

*brannmur ( ZoneAlarm er gratis )

*Antivirus ( Avast 4 home er gratis )

*MailWasher (gratis)

*Pop-up killers (eller opera o.l.)

*ad-aware eller spybot

Offtopic - Helt utrolig hva folk ringer for noenganger.... Skulle nesten tro at vi skal komme hjem og surfe for dem og... :wow:

Skrevet

AtW

tull og pølsevev. "Det er en viden kjent sak at blasterormen er et problem!!". Det finnes en drøss av kjente problemer men de fleste av oss henter foreksempel virusoppdateringer fra nettet. Videre må du være kjent med en del ting for hvordan du skal laste ned all sikkerheten på forhånd. Og leverandører som tenker på å tjene mest mulig burde selvsagt føle et et krav på seg til å levere utfyllende informasjon om de produkter de leverer samt de medfølgende produkter. For å tenke det motsatte nemlig at kunden skal ha satt seg inn i produktene svakheter, styrker og eventualiteter mens man som leverandør fremdeles har rett til å skumme like mye fløte som om man leverte et fullstendig produkt hjelper det nok være telenoransatt for å mene.

Videre når det gjelder amerikansk tankegang med "Rett til å saksøke eller å bli saksøkt) ligger nok telenor nærmere på hjertet enn ovennevnte skribent. Så kansje heller de burde flytte permanent til USA istedenfor å bare være børsnotert der.

Så du mener at ISP'ene er ansvarlig for at du ikke gidder å holde deg oppdatert?

Det er ikke ISP'ene sin skyld at du er for lat til å følge med på hva som skjer. Hadde du tatt en titt på når denne tråden ble startet så hadde du sett hva det er vi snakker om.

Skrevet

Enkelt.

1. Koble fra nettverkskabelen mens du installerer Windows XP, også når installasjonen er ferdig.

2. Slå på Internet Connection Firewall (i network connections)

3. Koble til nettverkskabelen, og evt. velg "repair" om Windows ikke automatisk henter dhcp-info'en den trenger.

4. Gå på WindowsUpdate og last ned alle kritiske oppdateringer

5. Reboot

6. Gå på WindowsUpdate og evt. hent resten av updates'ene

7. Du kan nå slå av firewall'en om du så ønsker, evt. installere en annen firewall.

Windows XP sin innebygde firewall blokkerer trossalt porten Blaster ormen bruker, selv om patchen ikke er installert.

Verre er det ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...