Gå til innhold

Aksjetips for en nybegynner


ltdata

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre fornuftige valg når det gjelder kjøp av aksjer?

 

Jeg er nybegynner.

Jeg tenker å investere i aksjer med tidshoristont 6 måneder til flere år.

Hva slags informasjon bruker man når man velger aksjer?

 

Studerer man økonomien til et selskap?

 

Gjør man avanserte analyser?

 

Eller kan det funke med kun magefølelsen?

 

Er det en god strategi å investere i selskaper jeg liker og har kjennskap til og har tro på i fremtiden? ( uten at jeg kan analysere økonomien eller fremtidig inntjening)

Et eksempel her er norwegian airshuttle. Jeg liker selskapet, flyr med dem heller enn sas, og jeg tror de har en god framtid.

 

Bør jeg holde meg oppdatert på masse nyheter i norgesøkonomien og verdensøkonomien?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første bud er, som Knut korrekt påpeker, å ikke satse mer enn du har råd til å tape. Andre bud er å ikke satse så lite at kurtasjen spiser opp gevinsten din. Det innebærer at du ikke bør kjøpe for noe særlig mindre enn ti tusen i en aksje. Tredje bud er at du bør kjøpe mange nok aksjer til å få en tilstrekkelig diversifisering, det betyr at du bør kjøpe aksjer i om lag femten til tjue selskaper.

 

Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett deg inn i selskapet. Ha en oversikt over de fundamentale forholdene i selskapet og sammenlign med konkurrenter, og sett deretter opp en prognose for selskapet videre. Selskapet må ha økt inntjening, svært positive nyheter eller sterke tekniske indikatorer for at aksjene skal stige.

 

Vær forberedt på at du kommer til å tape og ikke stol blindt på folk som går ut i finansavisen og sier "kjøp ditt og kjøp datt". Du må selv bli overbevist.

 

Av aktuelle i dag, etter min mening, bør du følge med på NAS, GJF, SOLV, AKPS (axess), FRNT (unotert). Alle kan stige godt på mellomlang sikt. TEL og DNB er ofte safe bets på lang sikt, har stor aksjeomsetning og følger, om ikke slår, børsen i oppgang, men da bør du ha tro på videre børsoppgang. I tillegg sitter jeg med en joker på sidelinjen i BIONOR. Akkurat nå er jeg ute etter å ha doblet innskuddet mitt, men om de først lykkes, kan du tidoble++ pengene dine. Ellers er den high-risk, og du bør ikke plassere penger du ikke har råd til å tape i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tredje bud er at du bør kjøpe mange nok aksjer til å få en tilstrekkelig diversifisering, det betyr at du bør kjøpe aksjer i om lag femten til tjue selskaper.

Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape?

Enig med diversifisering, men 15-20 selskaper er litt i overkant
Lenke til kommentar

Diversifisering handler vel strengt tatt om mer enn bare antall aksjer eller bransjer man er investert i? Sitter du med en portefølje av selskaper som alle blir kraftig negativt påvirket av de samme faktorene er du ikke godt nok diversifisert. Når jeg skriver "faktor" så mener jeg det i vid forstand. Alt fra økte oljepriser til forandring i myndighetenes reguleringer, etc.

 

Jeg liker ikke begrepet "magefølelse". Hvis du ikke har et klart sett med forutsetninger og vurderinger bak alt du gjør så blir det vanskelig å lære av det i ettertid. Sørg for at du er klar på hvorfor du gjør det du gjør, og ikke bare bruk "magefølelsen" som et argument. Da kan du lære av dine feil.

Endret av Systematisk
Lenke til kommentar

 

Nei!

 

Det betyr derimot ikke at du ikke -kan- investere i én, to, tre eller fire, men da får du altså ikke betalt for all den risikoen du tar.

Hvordan skal en privatperson som også har fulltids jobb klarer å følge med på 15-20 selskapet?

 

Personlig er jeg mest komfortabel med maks 5 posisjoner.

Lenke til kommentar

En grei tilnærming for amatører er å konsentrere seg om en og bare en sektor i økonomien (for eksempel boligbyggingsbransjen, oljebransjen eller IT-bransjen) og skaffe seg god oversikt over akkurat det markedet. Da har du et mye bedre kunnskapsgrunnlag enn dersom du skal bruke tiden din på å få en generell oversikt over hele børsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du vet såpass lite at du må på et forum for å spørre hva du burde gjøre, så er det ren gambling om du treffer gode kjøp av enkeltaksjer eller ikke.

 

Jeg ville heller kjøpt meg opp i indeksfond, typisk så vil disse slå 85% av vanlige fond i samme sektor. Du kan f.eks satse på en indeksfond som dekker OSEBX.

 

For både indeksfond og enkeltaksjer, så er det en relativt kjent investeringsmetode, nemlig å kjøpe/selge når aksjen/indeksen bryter grafen for SMA 200 (Simple moving average, 200 dager evt Arithmetic Moving average).

 

Du kan se om du skjønner når du burde ha kjøpt/solgt utfra denne grafen:

http://www.netfonds.no/quotes/plothistory.php?paper=OSEBX&exchange=OSE&from=20130327&to=20131011&period=5000&scale=linear&linewidth=1&height=350&width=700&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD1-ON=on&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD1=300&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD2-ON=&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD2=30&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD3-ON=&p_ARITHMETIC-MEAN.PERIOD3=100&p_ARITHMETIC-MEAN.CENTERED=&p_FORMAT.FORMAT=lines&tas=ARITHMETIC-MEAN,FORMAT,

Denne måten å handle på har for en periode på over 50år bakover fra 1997 gitt en meravkastning på 2% årlig i forhold til å bare sitte på aksjene.

 

Lenke til kommentar

En grei tilnærming for amatører er å konsentrere seg om en og bare en sektor i økonomien (for eksempel boligbyggingsbransjen, oljebransjen eller IT-bransjen) og skaffe seg god oversikt over akkurat det markedet. Da har du et mye bedre kunnskapsgrunnlag enn dersom du skal bruke tiden din på å få en generell oversikt over hele børsen.

Fin måte å lære på, men ganske risky.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...