Gå til innhold

Kjøpshjelp: Trådlaust aksesspunkt (ikkje ruter) med 802.11ac


Anbefalte innlegg

Når trådlaus-delen i Altibox-en blir "for dårlig", ønskjer eg å utvida med eit separat trådlaust aksesspunkt. Eg ønskjer å bruka ruteren i Altibox-en.

 

Er det nokon her som har erfaring med trådlause aksesspunkt med 802.11ac eller 5 GHz 802.11n?

 

Av med Wi-Fi-delen i Altibox-en og kabel frå PC-porten til den nye boksen.

 

Den må gjerne ha innebygd switch, men separat switch er også heilt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du absolutt ha et aksesspunkt og fortsette å bruke Altbox sentralen som router? Den er dårlig og bør få slippe den oppgaven... :p Er MYYYYE lurere å bridge den og koble til en skikkelig router i stedet..

Samt at det er mange flere routere enn AP'er på markedet også... Hvis du absolutt skal bruke routinga i Altiboxen, så er det bare å skru av DHCP servern i routeren din, så er den i praksis et AP.... Det er strengt eneste forskjellen mellom en router og et AP...

 

Anbefaler at du revurderer oppsettet ditt...

Lenke til kommentar

Ein ruter med deaktivert DHCP og tape over WAN-porten er heilt klart eit godt alternativ.
Kluet med å bruka ruteren i Altibox, er at ein kan endra oppsett via "Mine sider", samt at NAT-firewall-funksjonen faktisk beskytter kundeutstyr til ein viss grad.

Ein Altibox-hjemmesentral i Bridge vil kunne gi små katastrofar, om kunden koplar den u-patcha PCen sin (utan aktiv brannmur) til PC-porten og ikkje har rekt å få inn alt av oppdateringar.

 

Men du har heilt rett _Christian_N, det besta er nok å bruka ein separat ruter og setja Altibox-en i bridge.

Lenke til kommentar

Akkurat på sikkerhetsbiten, så bommer du veldig! En tilkoblet router med brannmur aktivert gir akkurat den samme sikkerheten som Altibox sentralen gjør.. Er ikke noe forskjell der... Og du administrerer jo din egen router også ved å logge deg inn på den direkte med dens IP adresse...

 

Så ja, det er virkelig ingen grunn til å ikke bridge Altibox sentralen og kjøre egen router bak.... ;)

Lenke til kommentar

Det er heilt "ufarlig" å kopla PCen sin bak ruteren, ja.

Det eg meinte var "PC-porten _på Altibox-en_", men glømte å dobbelspesifisera "...på Altibox-en":

Ein Altibox-hjemmesentral i Bridge vil kunne gi små katastrofar, om kunden koplar den u-patcha PCen sin (utan aktiv brannmur) til PC-porten og ikkje har rekt å få inn alt av oppdateringar.

 

Beklager!

Eg skal prøva å vera meir tydeleg i framtida!

 

Men tilbake til problemstillinga: Der den innebygde trådlause i ZyXEL P-2812HNU-F1 blir "for dårlig" eller "for ustabil", kan ein skru av WLAN-delen eller setja heile Altibox-en i bridge.

 

Eg er ute etter erfaring.

Eg kom f.eks. over den her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=779426#reviews

Gull verdt!
Om brukarane har erfaring med at dette produktet (som Altibox anbefalar) ikkje er stort betre enn dei hadde, så tenker eg at Jensen AirLink 5000AC kanskje _ikkje_ er rett produkt å gå for.

 

Fekk eit tips om å kjøpa TRENDnet TEW-812DRU, men den er det vel knapt nokon her som har hørt om, og då er det vel heller ingen som har erfaringar å komma med?

 

Så om vi er tilbake på trådlause rutere (og hoppar bukk over aksesspunkt-tanken eg starta med):

Kva for trådlaus ruter er det lurt å prøva med?

Og helst ein som kan la moderne datautstyr bruka 5 GHz-båndet og såleis gjer det litt mindre hektisk for eldre utstyr som _må_ bruka 2.4 GHz-båndet. (eller er eg på villspor, no?)

Lenke til kommentar

Det er heilt "ufarlig" å kopla PCen sin bak ruteren, ja.

Det eg meinte var "PC-porten _på Altibox-en_", men glømte å dobbelspesifisera "...på Altibox-en":

 

Har ikke noe å si at du flytter "risikoen" et hakk lengre inn.... ;p

 

Skal du koble til en annen router til Altibox sentralen så "må" du bridge den.. Da skrus også Wifi delen av (mener jeg). Da fungerer sentralen kun som et rent modem...

 

Hold deg til H******* langt unna Jensen! Jensen burde, ved lov, hatt forbud mot å lage routere.....! :devil:

Skaff deg en Asus router! Jeg anbefaler AC66U.. Da har du flaggskipet (AC68 har akkurat blitt lansert, men koster det dobbelte, ca 2500 kr) og en router som takler alt av det du kan tynge den med... ;) Den har også veldig bra signalstyrke/dekning på begge båndene.. OG den støtter neste generasjon wifi standard (802.11ac), så der har du en router som vil duge lenge... Du kan jo selvfølgelig velge en annen modell enn AC'en, men ville ikke ha gått for en eldre/dårligere modell enn N56...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skrus også Wifi delen av (mener jeg). Da fungerer sentralen kun som et rent modem...

 

Med Telenor sin firmware, og sikkert andre også så må du slå av wifi ved å trykke på knappen for det. Ellers så er wifi der fremdeles uten at det har noen spesiell funksjon sett bort i fra at det er der og at man kan prøve å koble seg på :p

Lenke til kommentar

Skal du koble til en annen router til Altibox sentralen så "må" du bridge den.. Da skrus også Wifi delen av (mener jeg). Da fungerer sentralen kun som et rent modem...

 

Ehh... modem? Det blir ingen modulering eller demodulering her. Setter du den i bridge, så fungerer den akkurat som... som... ein bridge!

 

Takk for tips om RT-AC66U, Jan!

...sjekker ut...

 

PS! Kom gjerne med forslag til rimelegare produkt som kan gjer trådlaus-biten betre enn den som er innebygd i Altibox sine heimesentralar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...