Gå til innhold

Dual AMD - futt futt?


Yamato47

Anbefalte innlegg

Sitter og fantaserer om neste datakjøp, og jeg lurer litt på dual AMD. MSI kd7, 2xmp 2200 og 1 gig ram koster under 6000 kr og da synes jeg det er innenfor rekkevidde. Inntil jeg faktisk handler blir det nokså sikkert enda billigere.

 

Jeg spiller ikke spill. Jeg bruke kontor-applikasjoner, og ofte flere samtidig. Jeg liker stabilitet framfor litt ekstra ytelse. PC-en min står på omtrent hele tida og brukes også til enkle server-tjenester. (Hmm pleonasme?)

 

Er AMD MP-oppsett bortkasta penger? Er brukte proffe servere på QXL et godt alternativ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke no spessielt godt kjøp spør du meg, du kan jo se hvor mye HK, CPU og minne du får for 6k

 

Abit NF7-S v2 1050kr

Athlon XP2500+ 950kr (klokkes glatt til 3200+ hastighet med den rammen)

2x Corsair XMS3200LL 512MB PC3200 3200kr

 

det er litt over 5k og det er HK med s-ata, firewire osv

 

legger du på ca 2000 til har du vel et athlon64 socket 754 oppsett (hk, cpu og minne)

Lenke til kommentar

Til 3D-konstruksjon/tegning, litt røff Photoshop'ing, videoredigering, encode store mengder video ... generelt TUNGE (med store bokstaver) applikasjoner.

 

Eller mengder av små applikasjoner/prosesser ... slik som man finner igjen i server-oppgaver av ulike typer; web/database/mail/spill/<sett inn din server her>-servere

Lenke til kommentar
/me <<<---- AMD Dual Athlon 1,6 x 2 - 3,2 Ghz.

Nyydelig.

Det er vel ikke helt riktig at den får dobbelt så mange Ghz bare fordi du har to av de...

 

Ikke _helt_ riktig? det er faktisk helt på viddene og riv ruskende galt!

 

for å ta et praktisk eksempel så går ikke en bil dobbelt så fort om den har to motorer, men trekker bedre når lasten er tung.

 

noen som ikke skjønner?

Lenke til kommentar

Du må ihvertfall uansett ikke finne på å kjøpe dual før det støtter 333FSB. Og heller aldri fine på å kjøpe MP cpuer når vanlige cpuer enkelt kan "låses opp" for bruk i mp systemer.

 

Dersom du har et dual system kan du dedikere cpu'ene til bestemte oppgaver. F.eks kjøre 2 TMPG programmer på likt som bruker hver sin cpu og kode to filmer på likt. Men går alikavel ikke med dobbel hastighet. DVS en hadde kodet det fortere med to maskiner.

 

D-Fender

Lenke til kommentar

Jeg hadde dual pIII. Folk sa det samme da. "Hva skal du med det'a?" og ramset opp hva jeg istedet burde ha. Men det er vanvittig behagelig å alltid ha ledig CPU - du kan pakke svære RAR-filer og ha ørti andre prosesser gående, responsen er alltid der. Vurderer sterkt å skaffe meg en up-to-date dual igjen. Ofrer gjerne litt hastighet for stabilitet og trekkraft.

 

zg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...