Gå til innhold

Bytte fra Elektro til studieforberedende


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt igjennom på hva jeg vil bli, og angrer nå litt på at jeg valgte yrkesfaglig utdanning startet på førsteklasse Elektro i år. Jeg har lyst til å bli informatiker og det krever at du må gå på universitet. Vil det være mulig å bytte til studieforberedende nå eller må jeg vente til neste år (noe som vil være forferdelig kipt). Eller finnes det en annen vei for å komme inn på informatiker studiet via Elektro? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes alltid en vei, men spørsmålet blir bare hvor lang den veien blir :) Informatikk krever etter det jeg husker Generell Studiekompetanse + realfag (matematikk R1 og R2 ofte). Generell Studiekompetanse får du ved å gjøre et av følgende:

 

- 3. årig almennfaglig vgs

- 2. årig yrkesfaglig vgs + 1 år almennfaglig påbygning (evt TAF)

 

Det finnes andre alternativer også, men disse er nok ikke relevante for deg dersom du nettopp har begynt på videregående. Men, så er det realfagene:

 

- Studiespesialiserende linje

- Studiespesialiserende yrkesfaglig linje (TAF)

- Realfagskurs, evt forkurs for ingeniørfag

 

Dessverre tror jeg nok at det blir vanskelig å bytte linje nå, så det må nok gjøres til neste år. Så for å ikke tape et år så ville jeg satset på almennfaglig påbygging etter to år på elektro. Merk at du ikke nødvendigvis får realfagene der, så de må du ta enten senere, eller samtidig som privatist. Eventuelt så kan du gå to år på elektro og så søke forkurs for ingeniørfag. Men jeg er litt usikker på om forkurset kvalifiserer deg til Informatikk, da jeg tror dette må vurderes individuelt. Men med forkurs får du ikke generell studiekompetanse, så dersom du skulle finne på å ville studere f.eks. humanistiske fag istedet, så vil du ikke kvalifisere deg med forkurset.

Endret av miodland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...