Gå til innhold

Acer - møkka-PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg reparerer PC-er i liten skala, og når det gjelder maskinvarefeil, ligger Acer dårligst an. Dette må selvsagt sees i sammenheng med at mannen i gata kjøper PC på Elkjøp, som liker å pushe Acer på kundene sine.

Jeg anbefaler som regel å finne en annen PC enn Acer, da de 2 maskinene jeg selv har hatt har gått i stykker for tidlig etter min mening.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg blandede følelser ang. Acer-produkter. Prisen er akseptabel, og til vanlig bruk som ikke stresser maskinvaren ser jeg ikke noen store problemer.

 

Hvor det begynner å virkelig pirre meg er i kjøleløsningen i de bærbare maskinene deres. Mine erfaringer er at Acer-maskiner ofte blir hinsides varme.

 

Jeg hadde en gang en Acer med en Pentium P6200. Prosessortemperaturen var helt på jordet, så jeg fikk pengene tilbake og fikk tak i en litt dyrere maskin med en i5 i stedet. Maskinen slo seg fortsatt av grunnet høye temperaturer, og dette er tydeligvis noe mange andre har problemer med. Var først da jeg kunne konkludere med at Acer sin kjøleløsning er blant de verste jeg noensinne har vært borti.

 

 

Skal jeg trekke noen subjektive konklusjoner her, så vil jeg si at Acer ikke er bedre enn konkurrentene, og at du får det du betaler for, som muligens er hvorfor du får billige maskiner fra Acer.

Lenke til kommentar

Vil man ha mye for pengene kan jeg anbefale en PC med 3. gen. CPU som en del selger billig. Komplett er også villige til å diskutere pris på enkle produkter som de selger hvis de ikke er billigst eller kanskje de er utgått, det samme vil jeg anta om MPX.

 

Etter haswell ble lansert fant jeg en 17" med FullHD (fantastisk) matt skjerm, i7 prosessor, 8 GB RAM, Nvidia GeForce GT635M, 500 GB HDD og betalte 6000 kr for noen måneder siden.

 

Med tanke på at den har chassi i aluminium så synes jeg det var en veldig god pris.

Lenke til kommentar

Styr unna laptoper fra Acer, jeg har hatt tre stykk og det var trøbbel med alle sammen. Den tredje og siste har jeg fortsatt, men bruker den ikke lengre fordi cirka 50% av knappene på tastaturet ikke fungerer lengre... Og dette var en laptop til rundt 10.000 kroner som ble kjøpt for 3-4 år siden. Tastaturet varte i mindre enn 2 år.

 

Maskinene er billige og har god maskinvare og gjerne gode skjermer også slik at de alltid stikker seg ut dersom man leter etter mest mulig PC for pengene, men dessverre er byggekvaliteten så dårlig at det bare er å styre unna.

Lenke til kommentar

Styr unna laptoper fra Acer, jeg har hatt tre stykk og det var trøbbel med alle sammen. Den tredje og siste har jeg fortsatt, men bruker den ikke lengre fordi cirka 50% av knappene på tastaturet ikke fungerer lengre... Og dette var en laptop til rundt 10.000 kroner som ble kjøpt for 3-4 år siden. Tastaturet varte i mindre enn 2 år.

 

Maskinene er billige og har god maskinvare og gjerne gode skjermer også slik at de alltid stikker seg ut dersom man leter etter mest mulig PC for pengene, men dessverre er byggekvaliteten så dårlig at det bare er å styre unna.

 

3 stk, trøbbel med alle... har hatt 4 stk, alle i billigsegmentet og jeg har ikke hatt problem med noen. Kanskje kommer det litt an på hvordan man behandler dem også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Insinuerer du at jeg mishandler laptopene mine?

 

Den første Aceren var rett og slett søppel, den var treg og hadde ræva byggekvalitet. Acer nummer to hadde en produksjonsfeil som gjorde at den slo seg av helt tilfeldig, etter noen google-søk fant jeg ut av dette og absolutt alle laptoper av samme modell hadde dette problemet - Acer nektet for det, selvfølgelig. Heldigvis for meg var det bare å levere den inn på Elkjøp. Jeg kjøpte meg deretter en Toshiba som jeg hadde i 2-3 år uten problemer. Denne ga jeg etter hvert videre til søsteren min som fortsatt bruker den i dag, så den har vært i bruk i cirka 5 år nå. Fantastisk byggekvalitet og meget gode høyttalere.

 

Den tredje og siste Aceren har blitt behandlet som og brukt som en stasjonær PC da den er rimelig stor. Med andre ord, så har den stått i ro nesten hele tiden, og likevel gikk den i stykker... EDIT : Det skal sies at jeg elsket denne laptopen. Fantastisk maskinvare og nydelig skjerm. Men uten tastatur er den ubrukelig.

 

Det er ikke slik at alle Acer-laptoper går i stykker, men feilprosenten er så høy at jeg ville valgt noe annet. Det er fint for dem som får en billig laptop som funker, selvsagt, men det er ingen vits å ta sjansen.

Endret av Sencured
Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt en Acer og jeg kjenner mange som har hatt acer. Jeg hadde ingen problemer med min pc og jeg byttet den til slutt ut når det hadde gått i 4 år. Den fungerte fortsatt, men da var jeg lysten på en ny data så dermed solgte jeg den for 500 kr :) Fikk ganske bra pris og det var en ganske bra pc!

 

Da endre jeg kjenner som har hatt Acer har heller ingen problemer med Pcene sine og har heller aldri hatt problemer.

Lenke til kommentar

Har jobbet med reparasjon av Acer-PC-er. Kan si at det gikk godt med tastaturer. Til en modell gikk de tomt på hovedlager. En PC måtte vente over 6 mnd. på nytt HK (kunden fikk ny PC).

 

Men kan uansett ikke si om Acer er værre enn andre da jeg ikke har oversikt over feilraten til andre merker.

 

Har faktisk en Acer her nå som jeg fikk, og joda... tastaturet må byttes. :p

Lenke til kommentar

Insinuerer du at jeg mishandler laptopene mine?

 

Den første Aceren var rett og slett søppel, den var treg og hadde ræva byggekvalitet. Acer nummer to hadde en produksjonsfeil som gjorde at den slo seg av helt tilfeldig, etter noen google-søk fant jeg ut av dette og absolutt alle laptoper av samme modell hadde dette problemet - Acer nektet for det, selvfølgelig. Heldigvis for meg var det bare å levere den inn på Elkjøp. Jeg kjøpte meg deretter en Toshiba som jeg hadde i 2-3 år uten problemer. Denne ga jeg etter hvert videre til søsteren min som fortsatt bruker den i dag, så den har vært i bruk i cirka 5 år nå. Fantastisk byggekvalitet og meget gode høyttalere.

 

Den tredje og siste Aceren har blitt behandlet som og brukt som en stasjonær PC da den er rimelig stor. Med andre ord, så har den stått i ro nesten hele tiden, og likevel gikk den i stykker... EDIT : Det skal sies at jeg elsket denne laptopen. Fantastisk maskinvare og nydelig skjerm. Men uten tastatur er den ubrukelig.

 

Det er ikke slik at alle Acer-laptoper går i stykker, men feilprosenten er så høy at jeg ville valgt noe annet. Det er fint for dem som får en billig laptop som funker, selvsagt, men det er ingen vits å ta sjansen.

 

Tjaaa, føler du deg truffet? :wee:

 

Uansett så leser jeg at gjennomsnittlig feilrate på bærbare PC-er er ca 38% de første 4 årene så jeg vil vel påstå at ikke Acer ligger noe spesielt dårligere enn snittet.

 

Asus (som jeg har nå :w00t: ) er faktisk best som jeg leser med Toshiba og Sony på henholdsvis 2. og 3. plass. Apple kommer ikke på pallen med en 4. plass mens plassene bak finner jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...