Gå til innhold

Besøke Chernobyl?


Anbefalte innlegg

Jeg bare tenkte på Chernobyl nå plutselig etter å ha sett et bilde før og etter i en nyhetssak, så lurer jeg på hvor farlig det er å reise dit nå?

 

Om jeg hadde vært i Kiev og ta en tur opp for å kjøre litt rundt på området og kikke litt. La oss si 2 timer innenfor bygrensene.

 

Ville dette vært farlig for min helse? Kunne det eventuelt gått med bare en maske eller lignende?

 

Edit: Er kanskje hele området sperret av? MÅ ikke inn til selve kraftværket men i alle fall se "Spøkelsesbyen"

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du MÅÅÅÅÅÅÅÅ booke en tur til Chernobyl minimum 10dager før du skal ditt..

 

var i Kiev i mars og hadde tenkt og ta turen opp, men siden jeg ikke hat booket 10dager på forhånd var det ikke mulig, jeg spurte både på hostelet jeg bodde og flere reiseagenter i Kiev.

 

kosta rundt 1000kr for en dags tur fra Kiev

 

det er ikke selve Chernobyl man får besøke men byen alle arbeidrene bodde i Pripyat

Endret av wailer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vet det er utrolig sent svar men tenkte jeg uansett kunne svare i tilfelle andre finner denne tråden nå etterpå, som de fleste har sagt før må turen bookes på forhånd ca 2 uker før ettersom det må søkes om. Det finnes 4 soner ved chernobylulykken. Sone 1 og 2 er sonene du må søke deg inn til, reaktorene og der arbeidere sv bodde. Disse sonene sammenlignes med et døgn er like mye stråling som et røntgenbilde. Det er derfor ikke veldig skadelig ved enkelt tilfeller å dra der i ferie, men skadelig i lengden. 

Sone 3 er utenfor "det inngjærte" og du kan besøke denne delen, her er det ikke lov å bo ettersom de regner med at jord og vann fortsatt er litt radioaktivt, allikevell vil du kun finne en liten forlatt by (kanskje noen små til som jeg ikke vet om) i denne sonen ettersom flere hjemløse har valgt å bo i denne sonen til tross for at det ikke er lov. For dem er det bedre å bo her enn på gaten. Sone 4 og utover er det de regner som helt trygt å bo i nå og mimimalt/ingentign radiaktivitet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...