Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - jadedgamer - 18.3mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Kamerahus: Ricoh GR

Objektiv: Det fastmonterte 18.3mm (tilsv. 28mm) f/2.8

Nivå: Kandidat

 

Hvorfor velger en som eier et DSLR å ikke bruke det til utfordringen?

  1. Ricoh GR er et kamera jeg enkelt kan ta med meg hver dag. Året jeg brukte 50D med 100mm macro lærte meg at det ikke er like enkelt med et DSLR
  2. Fraværet av et antialias-filter kan gi flere detaljer enn min 5D mk III selv om sistnevnte har større dynamikk
  3. Jeg trenger å lære kameraet bedre :)
Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

And we're off...

 

Et lite skråblikk på Barcode (sett fra jernbanesida) på vei til jobb. ISO 100, f/2.8, 1/160s

 

post-89244-0-26769400-1380642956_thumb.jpg

 

(Problemet med å skulle ta bilde hver dag er at man nesten må "spare" andre motiver man oppdager. Men det blir nok noe høstløv etter hvert. I cannot help myself.)

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

Mer barcode, denne gangen etter arbeidstid fra gangbroa. Bildet domineres av den absurde men iøyenfallende "bæremeisen" som holder gangbroa oppe.

ISO 100, f/8, 1/250s

 

post-89244-0-72929500-1380737401_thumb.jpg

 

Edits: Croppet vekk noen kranmaster på venstre side (de holder på med enda et bygg der), justerte hvitbalanse et lite hakk varmere enn kameraet hade brukt, og pushet opp lyse områder for å få detaljer i skyene spesielt.

 

(Tok en liten serie her med bruk av kameraets DR expansion, men ble noe skuffet: De andre bildene med DR Auto og DR Strong ble mye mørkere enn dette... som om Ricoh sa "her, gjør noe selv i post" - Casio ZR1000 sin HDR-funksjon gjør ting bedre enn det. Eller så fungerer det på en mer subtil måte enn jeg kan se...)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene! :)

 

I dag er det ikke like spennende: Et par blokker i Schweigaards gate med litt morsomme "gangbruer" mellom, ellers grått i gråværet... Hovedgrunnen til at jeg tok det er at i "preview" bak så så det ut til at jeg hadde fått noen moiré-mønstre, men jeg glemte at når jeg skyter raw/DNG så er det som vises i displayet den lille JPEG-versjonen av bildet. Men mønsteret opptrer ved noen oppløsninger om man varierer størrelsen på bildet... (GR er jo uten lowpass/antialias-filter.)

 

post-89244-0-86501400-1380816855_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Interessant at du opererer innen de blå-grå farge-toner, harmonisk.

 

Heh, kanskje jeg skal fortsette med det som min "utfordring" :)

 

Posthuset er neste "modell"; vidvinkelobjektivet er veldig greit å ha for høye bygg. Det grå været ga en veldig god grunn til å velge en kjøligere fargebalanse. ISO 100, f/5.6, 1/40s

 

post-89244-0-41966700-1380904452_thumb.jpg

 

Men før jeg leste RandiAs kommentar tenkte jeg på å gjøre det "ekstra brunt" i stedet for, i spoiler under...

 

 

post-89244-0-80591600-1380904594_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...