Gå til innhold

Windows Phone 8: Jakten på Data Sense


Kartlegging av Data Sense i Norge  

24 stemmer

  1. 1. Har du Data Sense på din WP8

    • Ja
      17
    • Nei
      7
  2. 2. Hvilken mobiltelefon har du

    • Nokia Lumia 520 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 620 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 625 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 720 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 820 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 920 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 925 uten DS
      0
    • Nokia Lumia 1020 uten DS
      0
    • Samsung Ativ-S uten DS
      6
    • HTC 8S uten DS
      0
    • HTC 8X uten DS
      1
    • Huawei Ascend W1 uten DS
      0
    • Huawei Ascend W2 uten DS
      0
    • Andre uten DS
      0
    • Nokia Lumia 520 med DS
      0
    • Nokia Lumia 620 med DS
      0
    • Nokia Lumia 625 med DS
      0
    • Nokia Lumia 720 med DS
      0
    • Nokia Lumia 820 med DS
      1
    • Nokia Lumia 920 med DS
      14
    • Nokia Lumia 925 med DS
      1
    • Nokia Lumia 1020 med DS
      1
    • Samsung Ativ-S med DS
      0
    • HTC 8S med DS
      0
    • HTC 8X med DS
      0
    • Huawei Ascend W1 med DS
      0
    • Huawei Ascend W1 med DS
      0
    • Andre med DS
      0
  3. 3. Hvordan fikk du Data Sense

    • Lå inne når jeg fikk mobilen
      1
    • Kom med GDR2/Amber oppdateringen
      15
    • Kom med en oppdatering, men vet ikke hvilken
      1
    • Mobilen er oppdatert, men jeg har ikke Data Sense
      7
  4. 4. Om du HAR Data Sense, hvilken operatør bruker du

    • Har ikke Data Sense
      6
    • Telenor
      13
    • NetCom
      2
    • Djuice
      1
    • Chess
      0
    • OneCall
      1
    • Talkmore
      1
    • Ludo
      0
    • Ventelo
      0
    • Andre
      0
  5. 5. Om du IKKE har Data Sense, hvilken opperatør bruker du

    • Jeg har Data Sense
      17
    • Telenor
      3
    • NetCom
      0
    • Djuice
      0
    • Chess
      2
    • OneCall
      0
    • Talkmore
      2
    • Ludo
      0
    • Ventelo
      0
    • Andre
      0
  6. 6. Om du IKKE har Data Sense, er denne funksjonen viktig å få på plass

    • Ja, veldig viktig
      6
    • Ikke så viktig, men kjekt å ha
      4
    • Betyr ikke så mye
      0
    • Har den
      14


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg plutselig fikk en økning av mobildata på 1GB etter at jeg skiftet operatør ville jeg sjekke hvilke applikasjoner som brukte hvor mye data.

 

Dette skulle vise seg å bli en utfordring. Jeg skal ikke skrive ned hele historien her, men jeg har brukt mange timer gjennom flere dager, blant annet på twitter, chat og e-post med MS og over mail med Talkmore og Samsung, for å få klarhet i hva som skal til for å få på plass Data Sense, som er den eneste applikasjonen som kan vise denne dataen.

 

Microsoft sier Data Sense er operatøravhengig og skylder på operatør og/eller produsent, Talkmore aner ikke hva Data Sense er, og henviser til MS eller produsent, Samsung (har Ativ-S), skylder på MS og sier dette er en OS feature.

 

Andre "fakta" jeg har funner på nett.

- Brukere uten operatørlåste mobiler har Data Sense (inklusive en kollega)

- Noen hevder DS uten krav til OP-støtte skulle komme med Amberoppdateringen.

- Jeg har så langt kun funnet brukere med Nokia som har Data Sense.

 

In short, merkelig nok er det ingen av de tre klarer å si hva som skal til for å få Data Sense her i Norge, eller hvorfor jeg da eventuelt ikke kan få det. For å få et lite bilde over situasjonen har jeg derfor laget en kort spørreundersøkelse jeg håper alle med WP8 kan svare på.

 

Litt dumt at jeg ikke kan lage se aller svarene til hver bruker, slik at jeg ser om de som har Lumia 920 + Telenor har oppdateringen, mens de som har Ativ S + Telenor ikke har den. Men sånn sånn er det bare.

 

Når jeg har et litt bedre oversiktsbilde slik at jeg vet hva som faktisk foregår i praksis, skal jeg fortsette å jobbe for å få på plass dette for WP8 her i Norge.

 

Om noen vet noe eller har egne erfaringer, post gjerne under. Spesielt om du jobber for MS, en operatør eller en produsent etc. og har kjennskap til denne problemstillingen.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å stemme, men funka ikke...

Men har Lumia 920, Telenor og datasense som kom med gdr2/Amber

Funker flott og lett å få oversikt over hva som bruker mobildata og WiFi (og hvor mye)

Foreløpig stemmer det godt overens med det som kommer opp i appen Telenor Faktura :)

Skal ikke si noe sikkert om hva som er grunnen til at Ativ ikke har, men var noe på WPcentral for en stund siden om at det er både operatør- og OEM-avhengig hvilke mobiler det dukker opp på.

Hvis noen med Ativ og Telenor har fått DS er jo saken klar. Også hvis de ikke har...

(bare elsker tastaturet og stavekontrollen på 920 )

Lenke til kommentar

Litt dumt at jeg ikke kan lage se aller svarene til hver bruker, slik at jeg ser om de som har Lumia 920 + Telenor har oppdateringen, mens de som har Ativ S + Telenor ikke har den.

Akkurat nå er det vel nesten mulig å se at "noen" har Lumia 920 + Telenor ...

 

@OML/Skavold: Data Sense dukker opp som en egen app, men den finnes ikke i 'the Store', så det er ikke noe du kan velge å laste ned når det måtte passe deg.

Lenke til kommentar

OK, takk. Jeg har ikke Data Sense, men har ikke fått GDR2-oppdateringen heller, tror jeg. Har ikke Glance-funksjonen heller. Versjonsnummer 8.0.10211.204 på Nokia 920, ulåst.

Da har du ikke siste versjon nei. Jeg vurderte å ta med dette som et valg i pollen over, men fant ut at jeg måtte ta utgangspunkt i oppdaterte telefoner.

 

Har du forsøkt Innstillinger -> Mobiloppdatering -> Se etter oppdateringer?

Amber (8.0.10327.77 eller 8.0.10328.78) skal være tilgjengelig for 920, låst eller ulåst.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker dette så langt er det ikke operatøravhengig. Jeg har Talkmore og har som sakt ikke DS, men jeg ser en bruker som har det. Og Talkmore support aner ikke hva det er en gang.

 

Videre, selv om det ikke er så mye data enda, virker det i det minste som de med Nokia og Amber oppdatering har fått DS, men at det ikke er tilgjengelig på Samsungs Ativ S.

 

Håper flere, og spesielt folk med HTC eller Huawei, klikker i gjennom denne. Allerede nå ser det ut som det er produsentene som skal få smekk for denne her.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket bare for noen dager siden, og da var ingen oppdatering klar, men i dag var den jaggu der! Data Sense og 4G-mulighet kom med i oppdateringen - glade dager!

 

Jeg kan jo nevne at Data Sense og Faktura-appen til Telenor viser akkurat samme forbruket inneværende måned, så Data Sense er ikke så kritisk for min del, men absolutt kjekk å ha. Hadde jeg hatt en annen operatør som ikke har tilsvarende app, hadde den vært enda kjekkere å ha.

Endret av OML/Skavold
Lenke til kommentar

Jeg sjekket bare for noen dager siden, og da var ingen oppdatering klar, men i dag var den jaggu der! Data Sense og 4G-mulighet kom med i oppdateringen - glade dager!

 

Jeg kan jo nevne at Data Sense og Faktura-appen til Telenor viser akkurat samme forbruket inneværende måned, så Data Sense er ikke så kritisk for min del, men absolutt kjekk å ha. Hadde jeg hatt en annen operatør som ikke har tilsvarende app, hadde den vært enda kjekkere å ha.

Klarer fakturaappen til Telenor å se hvilken applikasjon som bruker hvor mye data?

 

Som kunde i Talkmore ser jeg hvor mye data som er brukt når, men ikke mer enn det. Det som skjedde hos meg var at mobilen plutselig begynte å bruke ekstremt mye data, men jeg fikk ikke identifisert synderen uten en slik app.

 

Så vidt jeg vet skal Data Sense ha en liste over alle apper som forbruker data.

Lenke til kommentar

Skulle som sakt fått inn noen andre modeller enn Samsung og Nokia, men jeg ser stadig mer klart at dette IKKE er operatøravhengig i Norge, i motsetning til hva MS support (som virker å ta utgangspunkt i US) sier. Det virker derimot å være noe som implementeres av produsenten.

 

Jeg mener jeg i det minste har nok data her til å gå en ny runde med både MS og Samsung. MS bør sørge for at utviklere får inn kjærnefunksjonalitet som trekkes fram som features i OS'et gjøres tilgjengelige på alle modeller, og Samsung må ta inn over seg at denne ballen virker å ligge hos dem.

 

Om det kommer inn flere modeller som tegner et tilsvarende bilde, så skal jeg kontakte produsentene for disse også.

Lenke til kommentar

Klarer fakturaappen til Telenor å se hvilken applikasjon som bruker hvor mye data?

 

Som kunde i Talkmore ser jeg hvor mye data som er brukt når, men ikke mer enn det. Det som skjedde hos meg var at mobilen plutselig begynte å bruke ekstremt mye data, men jeg fikk ikke identifisert synderen uten en slik app.

 

Så vidt jeg vet skal Data Sense ha en liste over alle apper som forbruker data.

Fakturaappen til Telenor viser kun totalforbruk av mobildata, Datasense viser totalforbruk og detaljert forbruk for alle apper på både mobildata og WiFi.

Et lite unntak er Mediestrøm som ser ut til å være en samlepost fra flere apper/tjenester.

Men den fungerer utmerket og det ser ut som måleren til Telenor stemmer ut med det som blir målt av mobilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har hatt både en HTC 8X og en Samsung Ativ S. Begge var uten binding, med Chess-abonnement. I tillegg oppdaterte jeg de til både GDR2 og GDR3 uten at de fikk Data Sense.

 

Jeg har veldig lyst på det - vet noen hvordan jeg kan få det? Må jeg ha Telenor?

På Ativ S må du velge "tilbakestill mobilen" under innstillinger-om.

Husk backup av kontakter før du starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...