Gå til innhold

Kjøpe mitt første speilrefleks - hvilket?


Anbefalte innlegg

Sony NEX-3N virker som det beste dersom du vil ha noe smått du kan putte i jakkelomma f .eks.

Fotovideo har Sigma 19mm/2.8 for NEX til 400 kr i lagersalget sitt nå http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Sigma-19mm-F28-EX-DN-Autorisert-forhandler--5-%C3%A5rs-EX-garanti-129189-p0000151248.aspx

 

Canon EOS M har visst et skikkelig dårlig rykte, med dårlig autofokus etc, vet ikke om det gjelder lenger etter den nye firmwareoppdateringen.

 

Kan lønne seg å prøve alle alternativ du vurderer i butikken eller hos en venn, bare for å se hvordan førsteinntrykket er i forhold til 1100D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er bra utvalg på objektiver til systemkamera etterhvert, særlig m4/3-systemet har bra utvalg. Det er imidlertid ikke spesielt rimeligere enn speilrefleks, så det er i stor grad smak og behag hva man prioriterer;

Speilrefleks har optisk søker og er bittelitt større med de fordeler og ulemper det gir (noe bedre håndtering når du faktisk skal ta bilder, men tar også større plass i bagasjen).

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør holde deg til den opprinnelige planen som var å kjøpe et canon speilrefleks fordi som du selv nevner kjenner du flere med canon og kan låne objektiver. Det er en fornuftig tanke du har der og klokt valg.

 

Du skriver at du antagelig vil kjøpe rundt nyttår, husk på at da har prisene sansynlig gått enda mer ned, særlig på 700D og 100D.

 

Vær og klar over at det på forumet her er enkelte som er rimelig frelste på speilløse systemkamera (og messer iherdig både i tide og utide), men selv ser jeg ingen fornuftig grunn til at du skulle kaste din opprinnelige tanke på bålet til fordel for et speilløst (som ikke er bedre på noe som helst), det mest fornuftige er det du selv fremla i hovedinnlegget. F.eks er det mye mer utvalg i objektiver til rådighet dersom du velger som først tenkt, og særlig teleobjektiver ikke minst.

 

Tor

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Uansett hva du ender opp med vil du nok få et godt kamera, nesten alle moderne kamera gir gode bilder med mindre man prøver å gjøre noe de fysisk ikke kan. Kjempegode bilder avhenger nesten bare av fotografen, kjempeskarpe bilder krever vanligvis optikk for titusenvis av kroner og høy vekt.

 

Spørsmålet blir dermed ofte hva som gir mest for pengene, dette kan variere dag for dag ettersom enkelte modeller kan være på tilbud. Hvis du har penger tilgjengelig og kan bestemme deg kjapt kan du følge med på disse trådene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271393&page=1

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1270856&st=0

 

Kikk gjerne på kamera, kjenn på kamera og prøv å få låne med deg et stort kamera på fjelltur.

 

Hvis du synes lærebøker om foto kan være tunge og kjedelige, og at det er vanskelig å finne noe godt på nett, så kan du kanskje lese noen fotoblader og se om du kan plukke opp noen tips om hvordan man kan se bildemuligheter og bruke manuelle innstillinger på kamera?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Enig i det du sier polljen om at jeg kanskje skal vente med å kjøpe et ekstra objektiv med normalzoom (selv om det tilbudet var ekstremt bra. Shit ass, ~70% avslag fra 3500 til 1000, nesten gratis jo! :p ).

3500 er ikke reell førpris. Har sett det til normalpris på 2000 kroner rundt omkring de siste par-tre årene, både på Fotovideo og andre forhandlere. I reklamen til Fotovideo står det også "Spar 1000,-". Men halv pris... det er jo en god pris det også.

Lenke til kommentar

Kult at så mange tar seg tid til å svare :)

 

Føler jeg står enten mellom 1100d hvis jeg finner ut at jeg er komfortabel med den størrelsen, eller et 100d/hybrid hvis jeg finner ut at det er verdt å betale litt ekstra for mindre størrelse (anser hybridkameraer som dyrere enn speilrefleks i og med at objektivene stort sett er dyrere, selv om det aktuelle Sony NEX-3N koster ca like mye som 1100d).

 

Jeg får stikke til en fotoforretning og teste ut litt forskjellige modeller. Så kan jeg se om jeg kanskje får slengt meg på et supertilbud i post-juletida. Noen som vet hva som finnes av forretninger i Trondheim?

 

EDIT: Jeg heller i utgangspunktet mot speilrefleks fordi, mulig det er tullete og bare en vanesak, men etter å ha prøvd mine søstre's 1100d liker jeg optisk søker mye bedre enn en elektronisk (skjerm). Dette går jo kun på "feel'en" jeg har når jeg tar bilder, så kan ikke argumentere for noe annet enn at jeg synes det føles bedre, og det burde kanskje ikke være en avgjørende årsak til hva jeg ender opp med.

 

EDIT 2:
Men igjen, hva med Canon EOS M? Autofokusen skal iallefall være mye raskere etter firmware-update (se videosammenligning av før og etter update på første side i denne tråden). Ser at den ikke har direkte støtte for EF-S objektiver, men at man kan kjøpe et adapter. Som dog koster 1000 kr, noe som er litt tullete da jeg sikkert ikke kommer til å kjøpe veldig mange ekstra objektiver liksom, så hvorvidt den mulig heten er noe positivt for min del vet jeg ikke. Skal jeg likevel betale 3700 kr for EOS M + adapter for muligheten til å bruke EF-S objektiver kan jeg jo likesågodt kjøpe 100d.

Endret av Everlate
Lenke til kommentar

Jeg ventet en stund på EOS-M, og når det kom var det et par ting jeg ikke likte ved det, bla. at man kun kan bruke skjermen som søker og ikke har mulighet til ekstern elektronisk søker, noe jeg anser som en nødvendighet. Det er en eller to nye EOS-M på trappene, men når de kommer er det ingen som vet.

 

Jeg havnet på en 100D som kamera nr. to, kamera og kamerabagen med to ekstra objektiver veier omtrent like mye som bare 7D'en uten objektiv påmontert. Liker tanken på og kunne bruke mine EF og EF-S på dette kameraet, objektivet 18-55 IS STM som følger med er ikke så stort og man får en fast 40mm som er veldig liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noen lavere butikkpris for EF-S 17-85 enn kr 3495 her:

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-17-85-mm-f-4-5-6-is-usm-20230

 

I følge historikken har laveste pris vært kr 2499, men det er et år siden.

Da må du lete bedre :)

 

http://www.japanphoto.no/canon-ef-s-17-85mm-f-4-5-6-is-usm

 

Fotovideo skriver også i tilbudet "Spar 1000", noe som skulle tilsi at de også har hatt den til rundt 2000 kroner.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg lite om Canon (bruker Nikon selv), men generelt: Hvis familie/venner bruker Canon, så er det en god idé å gå for det samme merket. Man bør ikke undervurdere muligheten for å låne eller teste et objektiv, selv om folk har en tendens til å behandle objektivene sine som sine egne babyer.

 

Har ellers inntrykket av at speilrefleks for tiden er det som gir mest kamera for pengene. CaNikon har også enormt mange brukere hvilket gir gode muligheter til å få kjøpt det du ellers måtte få lyst på av objektiver osv. brukt. Hvis du er usikker på behov og lyst, så ville jeg sett på bruktmarkedet, f.eks. på foto.no - da taper du mindre om du skulle miste interessen og selv legge tingen ut for salg (å miste interessen er forøvrig det økonomisk beste; uansett hvor billig kamera du starter med - å bli bitt av basillen blir for dyrt! :tease: ). Du vil legge merke til at det er mange kameraer som selges på grunn av lite bruk/manglende interesse - synd for dem, hyggelig for deg! Hvis du ikke har spesielle behov, ville jeg heller ikke være redd for å kjøpe noe som ikke er det aller nyeste - nyere kamera gir nesten unntak god kvalitet for de fleste bruksområder, så om kameraet er fjorårets eller eldre ville jeg ikke legge for mye vekt på det.

 

Ellers bør du vurdere å kjøpe Adobe Lightroom først som sist - koster lite og hurtig redigering og gode muligheter for sortering/kategorisering av bilder sparer mye tid som heller kan brukes til å fotografere.

Lenke til kommentar

Hei!

Det aller beste tipset jeg kan gi deg må være at du må vite at kamera holder kun "filmen", og at det er optikken som tar bildene. Legg heller vekt på bedre optikk, og ta et rimeligere "hus". Nytter ikke å komme med en Nikon D800 eller Canon 5DIII hvis du har et objektiv til 1000-lappen. Objektivene kan du alltid ta med deg uansett. Huset bytter du etter som du blir mer og mer avansert. Ta deg derfor en tur inn i en fotobuttikk som har litt utstyr og få dem til å finne frem en del kamera av forskjellige merker. Hold dem i hånden og føl på ergonometrien. Hvordan passer de forskjellige knappene for dine fingrer. Husk også at du skal kunne betjene hele kamera uten at du må være nødt til å fjerne øyet fra kamerasøkeren. Dette er noe du etter hvert blir vant til. Nikon og Canon er jo også to merker som har en del år på "baken" når det kommer til SLR/ DSLR.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, jeg planlegger å kjøpe mitt første speilreflekskamera, muligens ikke før ut på nyåret, men jeg tenkte jeg bare skulle lufte spørsmålet i litt god tid og få litt anbefalinger fra brukere her på forumet.

 

Jeg har ingen erfaring med fotografering annet enn random knipsing med kameraet på de mobilene jeg har hatt opp gjennom åra, så jeg er ikke på utkikk etter noe fancy og dyrt. Jeg ønsker å kjøpe et fra Canon, da jeg har både flere søsken og venner med Canon speilrefleks og jeg har hørt at det lønner seg å ha samme merke som bekjente mtp. bytting av objektiver.

 

Hva budsjett angår vil jeg ikke bruke altfor mye penger på det her i første omgang. Mine to søstre kjøpte begge seg et speilrefleks for ca et år siden, og begge gikk for Canon eos 1100d. De er fornøyde sålangt, og i og med at det er til salgs til kun 2500 kr på visse nettbutikker (f. eks: http://www.siba.no/product/6344851/eos1100d-18-55is ) vurderer jeg sterkt å gå for dette.

 

Samtidig ser jeg at man kan få eos 600d for kun en tusenlapp ekstra, men jeg er usikker på om jeg har behov for det ekstra man får med den modellen. Som sagt er jeg helt noob og jeg tror derfor at 1100d holder.

 

Jeg setter 4000 som en maksgrense, men det er veldig ønskelig at det koster mindre enn dette, da jeg ikke har alt for mye å rutte med nå i studietida. Jeg vil heller spare en tusenlapp som jeg kan legge i budsjettet til et bedre objektiv, hvis det er mulig.

 

Men hva tenker dere? Finnes det andre, kanskje nyere Canon-kameraer jeg burde vurdere? Både 1100d og 600d er jo blitt noen år gamle nå.

 

På forhånd takk for alle innspill, forslag og meninger! :)

 

- Bendik

 

EDIT:

Og hva er egentlig bildestabilisator (IS)? Ser at man kan kjøpe 1100d og 600d med objektiv både med og uten IS, der med IS koster litt mer.

 

EDIT2: Kan nevne at det som driver meg mest i valget av å kjøpe speilrefleks er at jeg kan ta bedre bilder når jeg er ute å går i fjellet, og ute å reiser. Jeg tar stort sett kun mye bilder når jeg er ute på tur/ferie. Mye naturbilder der altså, men det er fint med et alround-kamera, da jeg sikkert kommer til å ta bilder av alt mulig.

Jeg kjøpte meg nettopp et Nikon D3100 kamera,fulgte med fotoskolekurs osv..på net on net..Prisen:2990..og foter villt..:)

Lenke til kommentar

Sjølv kjøpte eg eit brukt 600d med kit linse på finn.no, fekk det til 3000kr med minnekort og veske.
Så kjøpte eg eit 50mm 1.8 objektiv brukt for 500kr. Ekstremt brukbart sett til den prisen og det er ikkje umulig å finne det til denne prisen brukt.

Dette er mitt første speilrefleks og er fornøgd til prisen. Vær obs på at det raskt går mykje penger på anna utstyr (stativ, filter, blitz, teleobjektiver, sekk).

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et Panasonic LX-3 i noen år og liker å bruke manuell funksjonen.

Har hatt lyst på speilløst ala Panasonic GH2, men økonomien har ikke strukket til.
Men så la jeg la merke til at Canon 600D sank veldig i pris etter at 700D kom på markedet.
3000,- ga jeg for et nytt kamera med kit-objektiv.

Hvis du sitter litt på gjerdet så kan det dukke opp gode tilbud.

Det er som flere her sier, video kan være litt utfordrende på 600D.

Jeg merker også at jeg vil investere i et godt portrett-objektiv etterhvert,

da medfølgende 18-55 ikke er altfor bra.

Lenke til kommentar

Du får Panasonic G5 med PZ 14-42mm for 4000 på Japan Photo. Det er utstyrt med elektronisk søker, men du får med en vendbar skjerm som du sannsynligvis vil få mye mere glede av enn den optiske søkeren på 1100D. Objektivet som følger med koster ca 3000kr og er MYE bedre enn kitzoomen du får fra Canon. Objektivene fra Panasonic og Olympus (Micro Four Thirds) er dessuten mye mindre enn hos Canon og kvaliteten er ikke noe dårligere i den prisklassen du kikker i.

 

http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g5x-14-42-bk-5025232696833-007?source=japanphoto_prisjakt

 

Men for all del, hvis du har tenkt å låne objektiver av venner er ikke Canon et dårlig alternativ. Personlig ville jeg aldri kjøpt speilrefleks i disse dager. Jeg kjøpte selv Panasonic GX1 for snart 2 år siden. Det er forresten et bra alternativ, hvis du kan klare deg uten søker.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1027844

 

Se noen få av bildene jeg har tatt med GX1 og GH3 på http://m43.no/ eller http://www.flickr.com/photos/99518548@N03/

 

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...