Gå til innhold

IT-jobb hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver å ser nav.no etter en IT-jobb men sliter å finne den riktige jobben for meg. Annonsene ser for meg relativt like ut, hvordan finner jeg ut om det er en entry-jobb? Ofte er det KRAV om min. 3 års arbeidserfaring etc. Men hvordan skal man kunne komme seg inn i en slik bransje da?

 

Litt om meg:

Jeg er 31 år og har vært innom en del bransjer. Har prøvd en supportjobb og det var en lærerik jobb der jeg fikk lært en del om økonomi og telecom, men det som slet på meg var at ble en sånn samlebåndsmentalitet og lite muligheter for kreativitet.

Fikk senere en utplassering via NAV på en databedrift som blant annet holder på med salg og reparasjon av PC/laptoper, men dem hadde ikke muligheten for å ansette meg (hadde jeg hatt billappen så kunne jeg fått jobb men NAV nektet).

Etter en stund fikk jeg muligheten til utplassering på nytt, denne gangen på det lokale sykehuset som teknikker, men oppdaget at elektronikk ikke var det jeg ønsket å holde på med. Så jeg har funnet ut at det jeg virkelig ønsker å jobbe med er noe innen IT.

 

På fritiden synest jeg det er morsomt å holde på med spillprogrammering. Har vurdert om jeg skal prøve å starte eget spillselskap. Det å gå solo tror jeg kan bli tungt, spesielt siden jeg bor en landsdel med få programmere.

Men uansett så må man ha noe å leve av, så ønsker meg en IT-jobb.

 

Hilsen en frustrert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er én ting som er viktig å huske når det gjelder omtrent alle stillingsannonser, uansett område:

 

Utlysningsteksten beskriver arbeidsgivers idealarbeidstaker.

 

Med andre ord er det bare å søke på de jobbene du tror kan ha noe for seg. Om du mangler 3 års erfaring, CCNA, inngående kjennskap til Exchange/Powershell/whatever, så er sjansen svært stor for at de andre søkerne også mangler en eller flere ønskede kvalifikasjoner.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er én ting som er viktig å huske når det gjelder omtrent alle stillingsannonser, uansett område:

 

Utlysningsteksten beskriver arbeidsgivers idealarbeidstaker.

 

Med andre ord er det bare å søke på de jobbene du tror kan ha noe for seg. Om du mangler 3 års erfaring, CCNA, inngående kjennskap til Exchange/Powershell/whatever, så er sjansen svært stor for at de andre søkerne også mangler en eller flere ønskede kvalifikasjoner.

 

Lykke til!

 

Og dette sier du på bakgrunn av erfaring ? lest ? noe du tror ?:)

Lenke til kommentar

Jeg driver å ser nav.no etter en IT-jobb men sliter å finne den riktige jobben for meg. Annonsene ser for meg relativt like ut, hvordan finner jeg ut om det er en entry-jobb? Ofte er det KRAV om min. 3 års arbeidserfaring etc. Men hvordan skal man kunne komme seg inn i en slik bransje da?

 

Hva vil du innen IT. Utvikling? Test? Arkitektur? Funksjonelt? UX? Drift?

 

Du nevner ikke noe om utdanning og du har ikke særlig relevant erfaring. Ofte krever arbeidsgiver enten en bachelorgrad eller relevant arbeidserfaring som du selv sier. Det er mange som er utdannet innen IT de siste årene. Behovet er fremdeles stort men du stiller ikke så sterkt med det du har akkurat nå.

 

Mulighetene du har er å ta en utdanning. Det finnes vel noen sertifiseringsløp og sånt for drift hvis du liker denslags. Alternativt finnes det folk som er selvlært og har fått seg jobb innen utvikling men da har man virkelig skilt seg ut med feks mye FOSS utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...