Gå til innhold

Kan dagens Norge være mye dårligere enn vi kan få til?


Anbefalte innlegg

Nordmenn i dag lever et ganske behagelig liv og Norge er av de beste landene å bo i sammenlignet med mange andre land.

 

En grunn til denne gode økonomien vår er dårlig forbruk og oljeindustrien.

Ville det være mulig å forandre utdanningen og få et nytt fokus som vil føre landet mot en grønnere verden med større trygghet og konkret frihet og fri vilje uten at noen har det dårlig?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som rømmer landet i fredstid kan vel ikke lenger kalles Nordmenn ...?

Forsåvidt en berettiget kritikk. I og for seg anser jeg ikke meg selv som "nordmann" lenger ettersom uttrykket er fullstendig meningsløst.

 

Du kan godt kalle meg kosmopolitt, eller statsløs om du vil.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_citizen

http://en.wikipedia.org/wiki/Statelessness

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

De som rømmer landet i fredstid kan vel ikke lenger kalles Nordmenn ...?

Jeg mener, hvis man ikke lenger er villig til å ta i et tak for Norge? Yte sin skjerv? Ta en for laget?

 

Og hvis man attpå til skryter av å være flyktning? :nei:

Han trenger nå ikkje ta noko for eit lag som ikkje lenger eksisterer. Etter all innvandringa er det ingen ting som heiter å ta ein for laget.

Lenke til kommentar

Nordmenn i dag lever et ganske behagelig liv og Norge er av de beste landene å bo i sammenlignet med mange andre land.

Er du så naiv, at du tror alle i Norge har det bra? Hva med dem som må leve på Statens satser for "sosialstønad"? Den er under EUs fattigdomsgrense og ligger på ca 5.300 kr/mnd. Og det skal dekke alt. Samme som mange bortskjemte tennåringer har som lommepenger!

 

Det er ti-tusner av folk som har dårlig råd i Norge, enten de har en dårlig pensjon/trygd, eller lave Dagpenger, eller må leve på en form for sosialstøtte. I tilegg er det mange eldre, som lever under uverdige forhold på gamlehjem/sykehjem.

 

Så før du bruker penger på miljø, bør du sørge for at folk har et levlig utkomme her i landet!

Endret av geco5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du så naiv, at du tror alle i Norge har det bra? Hva med dem som må leve på Statens satser for "sosialstønad"? Den er under EUs fattigdomsgrense og ligger på ca 5.300 kr/mnd. Og det skal dekke alt. Samme som mange bortskjemte tennåringer har som lommepenger!

 

Det er ti-tusner av folk som har dårlig råd i Norge, enten de har en dårlig pensjon/trygd, eller lave Dagpenger, eller må leve på en form for sosialstøtte. I tilegg er det mange eldre, som lever under uverdige forhold på gamlehjem/sykehjem.

 

Så før du bruker penger på miljø, bør du sørge for at folk har et levlig utkomme her i landet!

 

De FLESTE i Norge har det relativt bra. Uansett, når jeg sier miljø mener jeg ikke bare "redd plantene og trærne". Personlig tror jeg at hvis vi får en utdanning som kan bidra til at de kommende generasjonene får bedre viten og utdannelse i forhold til oss som mangfold og samfunn. På denne måten tror jeg vi sakte kan forbedre forholdene til de som har det dårlig i landet og senere videre utover naboland. Så klart vil dette ta lang tid, men jeg tror det er en mulighet for at dette kan skje.

Lenke til kommentar

 

De FLESTE i Norge har det relativt bra. Uansett, når jeg sier miljø mener jeg ikke bare "redd plantene og trærne". Personlig tror jeg at hvis vi får en utdanning som kan bidra til at de kommende generasjonene får bedre viten og utdannelse i forhold til oss som mangfold og samfunn. På denne måten tror jeg vi sakte kan forbedre forholdene til de som har det dårlig i landet og senere videre utover naboland. Så klart vil dette ta lang tid, men jeg tror det er en mulighet for at dette kan skje.

 

Klart det kan skje! Det trengs bevisstgjøring og fremfor alt innovasjon. Det må designes nye miljøvennlige økonomiske modeller som ikke baserer seg på vekst og forbruk, men isteden baserer seg på innovative metoder for å bruke eksisterende ressurser for langt større effekt. Altså en økonomi som kan vokse gjennom ideer og nye systemer for å utnytte eksisterende ressurser mer effektivt. Et sentralt konsept er "verdimaksimering": Mer verdi i forhold til hvilke ressurser som er tilgjengelige gjennom hybrider og synergieffekter og multi-purpose-systemer. Systemutviklingen må trolig foregå ute i internett og løsrevet fra alle gamle institusjoner ( som har gammelt tankegods som drivstoff og grunnmur og kultur og derfor instinktivt motstår radikal innovasjon ) og generelt må det designes noe som på den ene siden er totalt nytt og samtidig er kompatibelt med eksisterende institusjoner og vaner. Så det trengs minst et totalt nytt begrepsapparat for å gjennomføre det i praksis , og såklart en massiv markedsføringskampanje for å gi det nye begrepsapparatet vinger.

 

Umulig? Langt i fra. Dette kommer til å skje :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alt er mulig .. Og en god start for endringer er å hamre inn i hodet på ola pottitt, at hverken verden eller dens litt evneveike høyre hånd; "Staten", kan eller bør levere lykken fiks ferdig

 

Dessuten finnes det ingen fattige her til lands, men det finnes en god del som etterhvert har litt mindre å rutte med for å kjøpe seg den samme typen "lykke" som de rike evner

 

Vi kan først og fremst lære våre barn det å være et kompetent menneske, så kan det andre komme etterhvert

Lenke til kommentar

Er du så naiv, at du tror alle i Norge har det bra? Hva med dem som må leve på Statens satser for "sosialstønad"? Den er under EUs fattigdomsgrense og ligger på ca 5.300 kr/mnd. Og det skal dekke alt. Samme som mange bortskjemte tennåringer har som lommepenger!

 

Det er ti-tusner av folk som har dårlig råd i Norge, enten de har en dårlig pensjon/trygd, eller lave Dagpenger, eller må leve på en form for sosialstøtte. I tilegg er det mange eldre, som lever under uverdige forhold på gamlehjem/sykehjem.

 

Så før du bruker penger på miljø, bør du sørge for at folk har et levlig utkomme her i landet!

 

La oss ta Bergen Kommune som eksempel:

 

Enslig uten barn kan få 5 500 kr i støtte til livsopphold. 4 550 hvis man deler husholdning, 9 100 totalt for ektepar/samboere. Tillegg for eventuelle barn (pluss barnetrygden, selvsagt), enda et tillegg for opptil 3000 kr årlig for en fritidsaktivitet for barnet, pluss eventuelt samværstillegg.

 

Boutgifter for en person er beregnet til 6 333 kroner for en enslig person, men beregnes individuelt, 6 708 kr for to, 7 083 for tre, etc.

 

Utgifter til strøm/brensel dekkes "innenfor et rimelig forbruk".

 

Etablering: 11 000 for enslig person, 14 000 for ektepar/samboere. Inntil 3 000 kr i tillegg per barn.

 

Har man mottatt sosialstønad i over ett år får man klestillegg på opptil 1 400 kr per halvår, 300 kr per halvår for barn.

 

En ekstra "ukelønn" til jul, samt 600 kr per barn under 18. Julepresanger koster, må vite.

Lenke til kommentar

 

Klart det kan skje! Det trengs bevisstgjøring og fremfor alt innovasjon. Det må designes nye miljøvennlige økonomiske modeller som ikke baserer seg på vekst og forbruk, men isteden baserer seg på innovative metoder for å bruke eksisterende ressurser for langt større effekt. Altså en økonomi som kan vokse gjennom ideer og nye systemer for å utnytte eksisterende ressurser mer effektivt. Et sentralt konsept er "verdimaksimering": Mer verdi i forhold til hvilke ressurser som er tilgjengelige gjennom hybrider og synergieffekter og multi-purpose-systemer. Systemutviklingen må trolig foregå ute i internett og løsrevet fra alle gamle institusjoner ( som har gammelt tankegods som drivstoff og grunnmur og kultur og derfor instinktivt motstår radikal innovasjon ) og generelt må det designes noe som på den ene siden er totalt nytt og samtidig er kompatibelt med eksisterende institusjoner og vaner. Så det trengs minst et totalt nytt begrepsapparat for å gjennomføre det i praksis , og såklart en massiv markedsføringskampanje for å gi det nye begrepsapparatet vinger.

 

Umulig? Langt i fra. Dette kommer til å skje :)

 

Hvordan skal dette skje, hvem vil skjønne det og si noe om det slik at andre mennesker kan skjønne at vi burde gjennomføre noe slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...